Komunikaty PR

New Commerce – konsument w nowej rzeczywistości

2022-01-21  |  09:40
Biuro prasowe

Rok 2021 jest kolejnym, który upłynął pod znakiem pandemii i umocnił powstałe w jej wyniku zmiany w strukturze handlu. Zakupy coraz chętniej robimy w sieci, a to zachęca przedsiębiorców do tworzenia nowych platform sprzedażowych. Dane Dun & Bradstreet wskazują, że na początku jesieni 2021 r. w Polsce zarejestrowanych było 51 tys. e-sklepów. To o prawie 14 proc. więcej niż pod koniec 2020 roku[1]. Zmiana kanału zakupowego to także zmiany w zachowaniach e-nabywców, co potwierdziło opracowanie DPDgroup Hello DPD[2]. Stworzona przez ekspertów obszerna analiza podejścia konsumentów do procesu zakupowego wyłoniła nowe zjawisko o nazwie: New Commerce. Czym jest i jak wpływa na działalność e-sklepów i związanej z nimi branży kurierskiej?

 

New Commerce okiem cyfrowych etnologów

 

New Commerce to zjawisko powstałe w czasie pandemii na skutek wyeliminowania dotychczasowych barier w obszarze technologii i logistyki. Restrykcje nakładane na tradycyjny handel i masowe przejście na zdalny tryb nauki i pracy przekonały konsumentów, że czas, miejsce i dostępność nie stanowią ograniczeń podczas dokonywania zakupów. Zespół etnologów i badaczy e-commerce przeanalizował zwyczaje zakupowe grupy respondentów z sześciu krajów Europy[3], co pozwoliło wyodrębnić dwa nowe modele konsumpcji.

 

Konsumenci, którzy kupują mniej

 

Konsumenci z kategorii „coraz mniej” kupują z umiarem, wykazują się kombinacją działań i postaw, które są zazwyczaj bardziej etyczne i świadome. Zaopatrują się tylko w  potrzebne rzeczy, nie stronią od produktów z „drugiej ręki” oraz wspierają małe, lokalne biznesy. Konsumenci z tej grupy w czasie pandemii mocno odczuwali społeczną izolację. Dążą oni więc do interakcji międzyludzkich, aktywnie udzielają się na forach oraz grupach dyskusyjnych, gdzie dzielą się wskazówkami i wymieniają ofertami.

 

Jak spełnić ich oczekiwania?

 

Konsumenci kupujący „mniej” pobudzają wzrost gospodarki w obiegu zamkniętym, którego częścią jest zarządzanie towarem z drugiej ręki, i przez to obniżają ślad węglowy. Oczekują, że przedsiębiorstwa będą tworzyć ofertę w sposób etyczny i bardziej zrównoważony. Ważna jest dla nich jakość, nie ilość. Są w stanie wydać więcej pieniędzy na trwalsze produkty wykonane w sposób przyjazny dla planety. Starają się także ograniczać liczbę wypełnianych koszyków zakupowych. Dążą do tego, aby kupować produkty w jednym sklepie, które następnie zostaną dostarczone przez tego samego kuriera. Zainteresują ich więc oferty zapewniające bony rabatowe za realizację dużego zamówienia. Ważne jest dla nich, by doręczenie przebiegało w zrównoważony sposób.

 

E-sklepy, a wraz z nimi branża kurierska, powinny wykazywać się odpowiedzialnością za środowisko. DPD Polska dąży do redukcji śladu węglowego m.in. przez optymalizowanie procesów logistycznych oraz inwestycje w nisko- i zeroemisyjną flotę pojazdów. Sieć punktów nadań i odbiorów DPD Pickup sprzyja konsolidowaniu przesyłek w jednym miejscu i zmniejsza uciążliwość ruchu kołowego w miastach – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

 

Konsumenci, którzy kupują więcej

 

Konsumenci reprezentujący drugi model, „coraz więcej”, cechują się bardzo wysoką skłonnością do konsumpcji w obawie, że przeoczą atrakcyjną ofertę. Choć wolą dokonywać zakupów z domu, co pozwala im oszczędzić czas związany z transportem czy kolejkami do kasy, śledzą także oferty sklepów stacjonarnych. Konsumenci z tej grupy uznają sztuczną inteligencję i algorytmy podpowiadające najlepszą dla nich ofertę za ważne wsparcie procesu decyzyjnego. Doceniają kreatywność i innowacyjność e-sklepów, są otwarci na nowe i  nieznane dotychczas marki.

 

Czego oczekują od e-sklepów?

 

Dla konsumentów kluczowe znaczenie mają dostępność i wygoda. Osoby z tej grupy oczekują od e-sklepów przejrzystych i atrakcyjnych form prezentowania oferty, które ułatwią im wybór, takich jak newslettery, materiały wideo w mediach społecznościowych, etc. Zwłaszcza w przypadku odzieży czy obuwia liczą na możliwość obejrzenia i przymierzenia produktu we własnym domu. Zamawiają nawet kilka wariantów wybranych artykułów, z których niepasujące będą mogli oddać z powrotem do e-sklepu. Oczekują więc przyjaznej polityki zwrotów wpieranej skutecznymi usługami kurierskimi.

Klienci e‑sklepów działający według modelu „coraz więcej” pobudzają rozwój rynku e-commerce. Postawy związane z nadmierną konsumpcją stawiają jednak branżę przed koniecznością wdrażania rozwiązań zmniejszających ślad węglowy, zwłaszcza, że wiele z nich jednocześnie podnosi skuteczność obsługi klienta. Tworzenie przejrzystych ofert z rzetelnymi opisami produktów to mniejsze ryzyko, że zakupy zostaną zwrócone. Umożliwienie wygodnego odbioru paczki w punkcie to z kolei sposób na zwiększenie liczby doręczeń w pierwszej próbie i ograniczenie emisji.

 

Choć większość konsumentów znajduje się gdzieś „pomiędzy” tymi dwoma typami zachowań, zrozumienie opisanych postaw pozwoli lepiej poznać sylwetkę współczesnego nabywcy i dostosować ofertę do jego oczekiwań, także tych, które dotyczą wyzwań klimatycznych.

 


[1] https://www.dnb.com/pl-pl/wiedza/newsy-artykuly/liczba-sklepow-internetowych-w-polsce3/

[2] https://www.dpd.com/wp-content/uploads/sites/77/2021/10/WHITE_PAPER_New-Commerce.pdf

[3] Badanie zostało przeprowadzone we Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Samsung wprowadza na rynek klasę urządzeń AI Biuro prasowe
2024-06-26 | 12:00

Samsung wprowadza na rynek klasę urządzeń AI

Samsung prezentuje „Klasę AI”, czyli urządzenia, które dzięki zaawansowanym funkcjom wykorzystującym sztuczną inteligencję mogą realnie pomóc nam w codziennych
Konsument Jak stworzyć strefę kibica w swoim domu? - poradnik od KFC
2024-06-21 | 09:00

Jak stworzyć strefę kibica w swoim domu? - poradnik od KFC

Aby wspólne kibicowanie polskim zawodnikom podczas Euro 2024 było jeszcze przyjemniejsze, KFC wprowadziło specjalny KFC Pizza Twisters Box i KFC Pizza Twisters Box & Chicken. Wybierz
Konsument Idealny zestaw kibica na Euro 2024 to KFC Pizza Twisters Box
2024-06-14 | 09:00

Idealny zestaw kibica na Euro 2024 to KFC Pizza Twisters Box

KFC Pizza Twisters to wyjątkowo mocny zawodnik – tylko przez tydzień setki tysięcy Polaków skosztowało tego kulinarnego hitu! Aby wspólne kibicowanie polskim zawodnikom

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.