New Commerce – konsument w nowej rzeczywistości
Rok 2021 jest kolejnym, który upłynął pod znakiem pandemii i umocnił powstałe w jej wyniku zmiany w strukturze handlu. Zakupy coraz chętniej robimy w sieci, a to zachęca przedsiębiorców do tworzenia nowych platform sprzedażowych. Dane Dun & Bradstreet wskazują, że na początku jesieni 2021 r. w Polsce zarejestrowanych było 51 tys. e-sklepów. To o prawie 14 proc. więcej niż pod koniec 2020 roku[1]. Zmiana kanału zakupowego to także zmiany w zachowaniach e-nabywców, co potwierdziło opracowanie DPDgroup Hello DPD[2]. Stworzona przez ekspertów obszerna analiza podejścia konsumentów do procesu zakupowego wyłoniła nowe zjawisko o nazwie: New Commerce. Czym jest i jak wpływa na działalność e-sklepów i związanej z nimi branży kurierskiej?
New Commerce okiem cyfrowych etnologów
New Commerce to zjawisko powstałe w czasie pandemii na skutek wyeliminowania dotychczasowych barier w obszarze technologii i logistyki. Restrykcje nakładane na tradycyjny handel i masowe przejście na zdalny tryb nauki i pracy przekonały konsumentów, że czas, miejsce i dostępność nie stanowią ograniczeń podczas dokonywania zakupów. Zespół etnologów i badaczy e-commerce przeanalizował zwyczaje zakupowe grupy respondentów z sześciu krajów Europy[3], co pozwoliło wyodrębnić dwa nowe modele konsumpcji.
Konsumenci, którzy kupują mniej
Konsumenci z kategorii „coraz mniej” kupują z umiarem, wykazują się kombinacją działań i postaw, które są zazwyczaj bardziej etyczne i świadome. Zaopatrują się tylko w potrzebne rzeczy, nie stronią od produktów z „drugiej ręki” oraz wspierają małe, lokalne biznesy. Konsumenci z tej grupy w czasie pandemii mocno odczuwali społeczną izolację. Dążą oni więc do interakcji międzyludzkich, aktywnie udzielają się na forach oraz grupach dyskusyjnych, gdzie dzielą się wskazówkami i wymieniają ofertami.
Jak spełnić ich oczekiwania?
Konsumenci kupujący „mniej” pobudzają wzrost gospodarki w obiegu zamkniętym, którego częścią jest zarządzanie towarem z drugiej ręki, i przez to obniżają ślad węglowy. Oczekują, że przedsiębiorstwa będą tworzyć ofertę w sposób etyczny i bardziej zrównoważony. Ważna jest dla nich jakość, nie ilość. Są w stanie wydać więcej pieniędzy na trwalsze produkty wykonane w sposób przyjazny dla planety. Starają się także ograniczać liczbę wypełnianych koszyków zakupowych. Dążą do tego, aby kupować produkty w jednym sklepie, które następnie zostaną dostarczone przez tego samego kuriera. Zainteresują ich więc oferty zapewniające bony rabatowe za realizację dużego zamówienia. Ważne jest dla nich, by doręczenie przebiegało w zrównoważony sposób.
„E-sklepy, a wraz z nimi branża kurierska, powinny wykazywać się odpowiedzialnością za środowisko. DPD Polska dąży do redukcji śladu węglowego m.in. przez optymalizowanie procesów logistycznych oraz inwestycje w nisko- i zeroemisyjną flotę pojazdów. Sieć punktów nadań i odbiorów DPD Pickup sprzyja konsolidowaniu przesyłek w jednym miejscu i zmniejsza uciążliwość ruchu kołowego w miastach – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.
Konsumenci, którzy kupują więcej
Konsumenci reprezentujący drugi model, „coraz więcej”, cechują się bardzo wysoką skłonnością do konsumpcji w obawie, że przeoczą atrakcyjną ofertę. Choć wolą dokonywać zakupów z domu, co pozwala im oszczędzić czas związany z transportem czy kolejkami do kasy, śledzą także oferty sklepów stacjonarnych. Konsumenci z tej grupy uznają sztuczną inteligencję i algorytmy podpowiadające najlepszą dla nich ofertę za ważne wsparcie procesu decyzyjnego. Doceniają kreatywność i innowacyjność e-sklepów, są otwarci na nowe i nieznane dotychczas marki.
Czego oczekują od e-sklepów?
Dla konsumentów kluczowe znaczenie mają dostępność i wygoda. Osoby z tej grupy oczekują od e-sklepów przejrzystych i atrakcyjnych form prezentowania oferty, które ułatwią im wybór, takich jak newslettery, materiały wideo w mediach społecznościowych, etc. Zwłaszcza w przypadku odzieży czy obuwia liczą na możliwość obejrzenia i przymierzenia produktu we własnym domu. Zamawiają nawet kilka wariantów wybranych artykułów, z których niepasujące będą mogli oddać z powrotem do e-sklepu. Oczekują więc przyjaznej polityki zwrotów wpieranej skutecznymi usługami kurierskimi.
Klienci e‑sklepów działający według modelu „coraz więcej” pobudzają rozwój rynku e-commerce. Postawy związane z nadmierną konsumpcją stawiają jednak branżę przed koniecznością wdrażania rozwiązań zmniejszających ślad węglowy, zwłaszcza, że wiele z nich jednocześnie podnosi skuteczność obsługi klienta. Tworzenie przejrzystych ofert z rzetelnymi opisami produktów to mniejsze ryzyko, że zakupy zostaną zwrócone. Umożliwienie wygodnego odbioru paczki w punkcie to z kolei sposób na zwiększenie liczby doręczeń w pierwszej próbie i ograniczenie emisji.
Choć większość konsumentów znajduje się gdzieś „pomiędzy” tymi dwoma typami zachowań, zrozumienie opisanych postaw pozwoli lepiej poznać sylwetkę współczesnego nabywcy i dostosować ofertę do jego oczekiwań, także tych, które dotyczą wyzwań klimatycznych.
[1] https://www.dnb.com/pl-pl/wiedza/newsy-artykuly/liczba-sklepow-internetowych-w-polsce3/
[2] https://www.dpd.com/wp-content/uploads/sites/77/2021/10/WHITE_PAPER_New-Commerce.pdf
[3] Badanie zostało przeprowadzone we Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
![Samsung wprowadza na rynek klasę urządzeń AI Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1026418013,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Samsung wprowadza na rynek klasę urządzeń AI
![Jak stworzyć strefę kibica w swoim domu? - poradnik od KFC](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_939093608,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Jak stworzyć strefę kibica w swoim domu? - poradnik od KFC
![Idealny zestaw kibica na Euro 2024 to KFC Pizza Twisters Box](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1108148521,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Idealny zestaw kibica na Euro 2024 to KFC Pizza Twisters Box
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/jakub-zerdzicki-ip7gfn5jqx8-unsplash,w_274,_small.jpg)
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
![](https://www.newseria.pl/files/11111/rolnictwo-transformacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/furgalski-inwestycje-srodki-foto,w_133,r_png,_small.png)
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.