Płatności w HoReCa – cyfryzacja w akcji
Innowacje w obszarze płatności cyfrowych redefiniują funkcjonowanie branży HoReCa (Hotele, Restauracje, Catering). W sektorze hotelarskim, gastronomicznym i cateringowym, który rozwija się w szybkim tempie, wdrażanie nowoczesnych technologii staje się kluczowe dla zwiększenia wydajności, satysfakcji klientów i podążania za globalnymi trendami. Narzędzia cyfrowe, ułatwiające codzienne operacje, zyskują coraz większe znaczenie, stając się nieodzownym elementem w walce o konkurencyjność.
Branża HoReCa, która obejmuje szeroki wachlarz usług od hotelarstwa po gastronomię i catering, doświadcza silnego wzrostu zarówno na arenie międzynarodowej, jak i w Polsce. Według prognoz Maximize Market Research, wartość tego segmentu, wycenionego na 2,92 bln USD w 2022 r., ma wzrosnąć do 3,75 bln USD do 2029 r[1]. W Polsce rynek rozwija się równie intensywnie, z prognozowanym wzrostem o 8,4 proc. w 2024 r., zgodnie z raportem PMR Market Experts[2].
Co więcej, wzrastające zapotrzebowanie na usługi cateringowe oraz rozwój segmentu gastronomii hotelowej napędzają transformację rynku. Segment hotelowy powraca do poziomu sprzed pandemii, a nowoczesne technologie, w tym cyfrowe płatności, odgrywają kluczową rolę w tym procesie.
Cyfryzacja płatności jako kluczowy trend
Cyfrowe płatności stają się coraz bardziej popularne wśród firm z sektora HoReCa. Według badania „Płatności bezgotówkowe polskich MŚP” przeprowadzonego przez PolCard from Fiserv, ponad 70 proc. firm w tej branży korzysta z terminali płatniczych[3]. Nowoczesne rozwiązania płatnicze nie tylko mają potencjał by usprawnić działalność, ale także mogą przyspieszyć procesy operacyjne, co wpływa na wygodę zarówno przedsiębiorstw, jak i ich klientów.
Jednym z przykładów wprowadzania innowacji płatniczych w branży food service są zmiany wprowadzone przez Chefs Culinar. Wyposażenie dostawców firmy w terminale płatnicze umożliwiło klientom wybór najbardziej wygodnej dla nich formy płatności, w tym również płatności cyfrowych.
- Terminale, poza obsługą transakcji, pozwalają także rejestrować dane faktur, których dana płatność dotyczy, co przekłada się na usprawnienie procesów rozliczeniowych. Jesteśmy przekonani, że wprowadzenie płatności cyfrowych może zwiększyć efektywność pracy dostawców, poprzez skrócenie czasu dostawy i dać klientom firmy możliwość wyboru formy płatności. – podkreśla Krzysztof Polończyk, prezes zarządu w Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv.
Wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw
Jak zauważa Katarzyna Zubrzycka, dyrektorka działu detalistów i agentów rozliczeniowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Visa:
– Firmy – zwłaszcza małe i średnie (MŚP) – chcąc przetrwać, odnieść sukces i się rozwijać, muszą dostosować się do coraz bardziej cyfrowej gospodarki oraz spełnić wymagania obecnych i przyszłych pokoleń. 67 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w Europie jest obecnie zdigitalizowanych. Gdybyśmy zmniejszyli tę 33 proc. lukę, ich łączne przychody wzrosłyby realnie o ponad 200 mld euro w skali roku (po ich cyfryzacji)[4]. Nasze wysiłki koncentrują się na wspieraniu zarówno istniejących, jak i powstających małych przedsiębiorstw, aby były dobrze przygotowane do sprostania zmieniającym się potrzebom konsumentów i wejścia w świat cyfrowej przyszłości – mówi.
Nowoczesne rozwiązania płatnicze – szybciej, bezpieczniej, wygodniej
Jak wynika z najnowszego badania „Preferencje płatnicze Polaków 2024” przeprowadzonego przez PolCard from Fiserv, 75 proc. Polaków regularnie wybiera płatności bezgotówkowe[5]. To wzrost o 5 pkt proc. w porównaniu z poprzednią edycją badania z lipca 2022 r. Polacy najczęściej płacą bezgotówkowo w supermarketach – tę odpowiedź wybrało 74 proc. respondentów[6]. Kolejnymi miejscami, które wskazali respondenci, są apteki, stacje paliw, drogerie i sklepy kosmetyczne, osiedlowe małe sklepy i piekarnie oraz restauracje.
W odpowiedzi na zmieniające się preferencje klientów sektor HoReCa może rozważyć wdrożenie nowoczesnych rozwiązań płatniczych, takich jak Generator Linków. Narzędzie to umożliwia firmom szybkie i bezpieczne przyjmowanie płatności bez potrzeby posiadania bramki płatniczej na stronie internetowej. Dzięki temu proces transakcji staje się prostszy, a ryzyko błędów oraz oszustw jest minimalizowane, co może być szczególnie korzystne dla przedsiębiorców.
Ponadto warto zwrócić uwagę na funkcję preautoryzacji, czyli blokady środków na koncie klienta. Jest to dodatkowe zabezpieczenie przed potencjalnymi oszustwami, które zyskuje na popularności wśród firm z branży HoReCa. Co więcej, funkcja ta jest szczególnie użyteczna w przypadku rezerwacji, gdzie blokada środków oznacza bezpieczne przeprowadzenie transakcji.
Cyfryzacja płatności w sektorze HoReCa to odpowiedź na rosnące wymagania współczesnych konsumentów oraz wyzwania, z jakimi mierzy się branża w obliczu dynamicznych zmian rynkowych. Inwestycje w nowoczesne technologie płatnicze umożliwiają firmom skuteczniejsze zarządzanie procesami i podnoszenie standardów obsługi klientów.
[1] Payment Preferences of Poles 2024, Polcard from Fiserv, 2024, page 4 https://www.polcard.pl/content/dam/polcard_pl/pl/pl/pdf/raporty/Raport_Fiserv_final.pdf
[2] Raport „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”. Więcej informacji oraz komentarzy na temat rozwiązań płatniczychhttps://www.polcard.pl/biuro-prasowe/raport-platnosci-bezgotowkowe-w-polskich-msp/
[3] Analiza i prognoza ekonomiczna opracowana przez Morning Consult dla Visa w maju i czerwcu 2024 r. Więcej informacji o metodologii każdego zestawienia znajduje się na stronie https://www.visa.pl/dam/VCOM/regional/ve/poland/pdf/Przysz%C5%82osc_juz_tu_jest_Metodologie_stojace_za_ekonomicznymi_scenariuszami_przysz%C5%82osci_Visa.pdf , z odpowiednimi danymi dostępnymi na stronie 2.
[4] Cashless Payments of Polish SMEs, PolCard by Fiserv, page 33. https://www.polcard.pl/content/dam/polcard_pl/pl/pl/pdf/raporty/FISERV%20-%20RAPORT%20-%20P%C5%82atno%C5%9Bci%20bezgot%C3%B3wkowe%20w%20polskich%20M%C5%9AP.pdf
[5] Globalna analiza i prognoza branżowa (2024-2030) opracowana przez Maximize Market Research. Więcej informacjihttps://www.maximizemarketresearch.com/market-report/horeca-market/221480/
[6] Analiza i prognoza opracowana przez PAP. Więcej informacji https://www.pap.pl/aktualnosci/rynek-horeca-w-polsce-2024-najnowszy-raport
Immersyjny pokaz sztuk wizualnych na suficie warszawskiej Promenady
W Polsce rośnie sprzedaż dóbr luksusowych. Jak nie stracić tej grupy klientów?
Zwrotka jako pierwszy operator systemu kaucyjnego w Polsce korzysta z bazy GS1
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
Polska jest najbardziej zaawansowana spośród państw członkowskich w pracach nad stworzeniem Społecznego Planu Klimatycznego, który ma zostać przedstawiony w ciągu kilku tygodni. W ramach planu 50 mld zł ze Społecznego Funduszu Klimatycznego trafi na wsparcie transformacji energetycznej w Polsce, z czego jedna trzecia – na inwestycje w obszarze budownictwa. Z założenia środki te mają uchronić najbiedniejszych przed ubóstwem energetycznym w czasie przejściowym transformacji energetycznej.
IT i technologie
Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
Rozwój nowoczesnych technologii, w tym zwłaszcza uczenia maszynowego czy generatywnej sztucznej inteligencji, zwiększa możliwości statystyków. Mogą oni korzystać z nowych źródeł danych i poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji. Wraz z rozwojem narzędzi informatycznych zmienia się też sposób, w jaki odbiorcy poszukują danych statystycznych. Opracowania przygotowywane przez jednostki takie jak Główny Urząd Statystyczny czy Eurostat będą musiały konkurować z tymi, które przygotowują podmioty niewyspecjalizowane lub nawet modele językowe, bazujące często na niepewnych źródłach.
Infrastruktura
Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
Branżę energetyczną w całej Europie, także w Polsce, czeka szeroko zakrojona zielona transformacja. Tymczasem w ciągu ostatnich 30 lat dokonywano bardzo mało inwestycji w tym sektorze, a wykonawcy zajmujący się budową infrastruktury borykają się z niedostatkiem odpowiednio wykwalifikowanej kadry. Przyciąganie pracowników i szkolenie ich jest utrudnione przez niepewność zamówień w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.