Komunikaty PR

Polak na (drogich) zakupach

2022-08-31  |  09:35
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.5 MB )

Prawie 90% respondentów najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll odczuło w ostatnim czasie inflację. Jak radzimy sobie w czasach galopujących cen, z czego jesteśmy w stanie zrezygnować, aby zaoszczędzić i jakie strategie zakupowe wdrażamy?

Jak wynika z badania PAYBACK, kategorią, w której nasze portfele cierpią najbardziej, jest zakup żywności. Galopujące ceny masła, pieczywa, warzyw i innych produktów spożywczych dotkliwie odczuwa aż 87% badanych. Na drugim miejscu, co nie powinno być niespodzianką, jest paliwo, które wskazało 71% respondentów, a trzecie, zdaniem 45% ankietowanych, zajmują koszty mediów.

Rosnąca inflacja jest powodem, dla którego konsumenci staranniej planują swoje budżety i poszukują oszczędności. W jakich kategoriach? Najczęściej wskazywaną okazała się rozrywka, czyli wyjścia do kina czy restauracji, którą wybrało aż 45% badanych. Oszczędzać staramy się też na zakupach spożywczych oraz paliwie i transporcie (na przykład rezygnując z częstych podróży autem, a przesiadając się na rower) – tak zadeklarowało odpowiednio po 36% ankietowanych. Kolejną kategorią zakupową jest odzież i obuwie, którą wskazał co trzeci respondent oraz użytkowanie mieszkania – na ograniczenie zużycia energii czy wody decyduje się 31% badanych.

- Niestety, dalszego wzrostu inflacji obawiają się niemal wszyscy w naszym badaniu niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95% badanych. Zwykle, w razie nieprzewidzianych wydatków pewien komfort dają nam oszczędności. Z ankiety PAYBACK Opinion Poll wynika jednak, że poduszkę finansową posiada jedynie co trzeci respondent - komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.

Czy cena faktycznie jest najważniejsza?

Podczas zakupów w supermarkecie, osiedlowym sklepiku czy centrum handlowym 83% respondentów częściej niż przed wzrostem inflacji kieruje się ceną produktów. Z drugiej jednak strony, kryterium ceny (zdaniem 72% ankietowanych) jest ważnym, ale nie najważniejszym czynnikiem, decydującym o wyborze danych produktów żywnościowych czy innych artykułów. Oczywiście, w tak niepewnych czasach jak obecnie, wielu z nas jest skłonnych pójść na pewne zakupowe kompromisy. Jakie? Decydując się na konkretne produkty czy usługi, dla 46% z nas na dalszy plan schodzi ich marka, a także kwestie związane z ekologią lub lokalizacją sklepu, co zadeklarowało po 28% ankietowanych.

Strategia w czasach kryzysu? Mądre zakupy!

Drogo lub nie, kupować muszą wszyscy. Jak więc radzimy sobie ze wzrostem cen? Co ciekawe, najczęściej stosowana strategia nie zawsze oznacza skromniejsze zakupy, ale poszukiwanie promocji cenowych. Tak przynajmniej zadeklarowało 59% badanych. Mniejszy koszyk zakupowy zajął w tym przypadku drugie miejsce – 44% badanych stara się kupować mniej. Z kolei, 42% ankietowanych szuka tańszych zamienników wybranych produktów, a 28% respondentów kupuje tylko niezbędne rzeczy, rezygnując przy tym z wydatków na przyjemności czy wyjazdy.

Warto również podkreślić, że 54% badanych zauważa konkretne działania marek, które mają na celu wsparcie klientów w czasach rosnących cen, a 85% ankietowanych spośród tej grupy korzysta z tego typu akcji.

- Galopujące ceny sprawiły, że zdecydowana większość badanych PAYBACK Opinion Poll zaczęła jeszcze bardziej poszukiwać promocji. I tak ponad połowa ankietowanych, porównuje ceny, blisko połowa z nich sięga po gazetki promocyjne, a 46% respondentów korzysta z programów lojalnościowych. Wdrożenie którejś z tych strategii zakupowych jest jednym z nielicznych, pozytywnych skutków inflacji. Jeśli mądre zakupy wejdą konsumentom w nawyk, mogą przełożyć się na oszczędności w portfelach bez względu na cykl koniunktury rynkowej – podsumowuje Katarzyna Grzywaczewska.

 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 22-24 sierpnia 2022 r. metodą ankiety online na grupie 1021 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Samsung wprowadza na rynek klasę urządzeń AI Biuro prasowe
2024-06-26 | 12:00

Samsung wprowadza na rynek klasę urządzeń AI

Samsung prezentuje „Klasę AI”, czyli urządzenia, które dzięki zaawansowanym funkcjom wykorzystującym sztuczną inteligencję mogą realnie pomóc nam w codziennych
Konsument Jak stworzyć strefę kibica w swoim domu? - poradnik od KFC
2024-06-21 | 09:00

Jak stworzyć strefę kibica w swoim domu? - poradnik od KFC

Aby wspólne kibicowanie polskim zawodnikom podczas Euro 2024 było jeszcze przyjemniejsze, KFC wprowadziło specjalny KFC Pizza Twisters Box i KFC Pizza Twisters Box & Chicken. Wybierz
Konsument Idealny zestaw kibica na Euro 2024 to KFC Pizza Twisters Box
2024-06-14 | 09:00

Idealny zestaw kibica na Euro 2024 to KFC Pizza Twisters Box

KFC Pizza Twisters to wyjątkowo mocny zawodnik – tylko przez tydzień setki tysięcy Polaków skosztowało tego kulinarnego hitu! Aby wspólne kibicowanie polskim zawodnikom

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.