Komunikaty PR

Połowa gospodarstw domowych nie wie o zmianie w nadawaniu telewizji

2022-04-25  |  15:00
Biuro prasowe

 

Według danych Krajowego Instytutu Mediów 92% gospodarstw domowych posiada minimum jeden telewizor, ale tylko około połowa z nich jest świadoma zmiany, która aktualnie wchodzi w życie w całej Polsce. Wdrażany właśnie nowy standard naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T2 to dostęp do większej liczby kanałów, wyższa jakość obrazu i dźwięku stereo. Producenci sprzętu przypominają, że warto wcześniej sprawdzić, czy posiadany telewizor będzie odbierać nowy sygnał naziemny, który od 1 lipca obejmie swoim zasięgiem cały kraj. 

 

Przejście na nowy standard telewizji naziemnej odbywa się w czterech etapach w zależności od regionu Polski. Emisja sygnału starszej generacji będzie wyłączana stopniowo w poszczególnych województwach:

- 28 marca – woj. dolnośląskie, lubuskie i zachodnia część woj. wielkopolskiego;

- 25 kwietnia – większość woj. wielkopolskiego, woj. zachodniopomorskie, kujawsko-pomorskie oraz niemal całe woj. pomorskie i północno-zachodnia część woj. mazowieckiego;

- 23 maja – woj. małopolskie, świętokrzyskie, łódzkie, podkarpackie, opolskie, śląskie, południowa części woj. wielkopolskiego i mazowieckiego;

- 27 czerwca – centralna i północna część woj. mazowieckiego, woj. podlaskie, warmińsko-mazurskie i lubelskie.

 

Nowy sygnał DVBT-2/HEVC obejmie swoim zasięgiem całą Polskę i w pełni zastąpi wcześniejszą technologię nadawania już od 1 lipca. O ile odbiorcy sieci kablowych, platform satelitarnych i streamingowych nie muszą się przygotowywać do nadchodzącej zmiany, to osoby korzystające wyłącznie z telewizji naziemnej już tak. A w takiej sytuacji, według najnowszych danych Krajowego Instytutu Mediów, jest 28% gospodarstw domowych[1]. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze sprawdzenie, czy posiadany telewizor będzie odbierać nowy sygnał.

 

- Jeżeli posiadamy w domu sprzęt jednego z czołowych producentów kupiony w ciągu ostatnich trzech lat, wtedy nie musimy się martwić. Część firm szykowała się do nadchodzącej zmiany nawet dużo wcześniej. Przykładowo telewizory z oferty Philips TV już od pięciu lat są przystosowane do obsługi standardu DVBT-2/HEVC ze względu na szereg zalet płynących z jego wdrożenia: bogatsza oferta kanałów telewizyjnych, lepszej jakości dźwięk stereo i obraz, dostępny również w 4K czy możliwość urozmaicenia repertuaru o najróżniejsze subskrypcje ­– wyjaśnia Marcin Habzda, General Manager TP Vision w Polsce.

 

Jednak jak wynika z aktualnych danych Krajowego Instytutu Mediów telewizory znajdujące się w polskich domach mają średnio 6 lat[2]. Według szacunków Związku Cyfrowa Polska około 2 mln gospodarstw domowych może nie obierać nowego sygnału DVB-T2/HEVC i tym samym utracić dostęp do cyfrowej telewizji naziemnej[3]. W Polsce aż 92% gospodarstw posiada minimum jeden telewizor, ale tylko 48% z nich kojarzy, że ma nastąpić zmiana standardu[4].

 

Wcześniejsze sprawdzenie, czy posiadany sprzęt jest przygotowany do odbioru nowego sygnału, jest możliwe na dwa sposoby:

  • poprzez stronę internetową telewizjanaziemna.pl, gdzie należy podać model posiadanego telewizora (znaleźć go można w instrukcji bądź na naklejce umieszczanej najczęściej z tyłu obudowy);
  • włączając na telewizorze kanał Sprawdzam TV (kanał 28) – jeśli telewizor obsługuje nowy standard, to na ekranie pokaże się odpowiedni komunikat; jeżeli natomiast na ekranie będzie widoczna czarna plansza lub komunikat “brak sygnału” to oznacza, że konieczny jest zakup nowego odbiornika lub dekodera.

 

Jeżeli posiadany telewizor nie jest dostosowany do nowego formatu nadawania, alternatywą jest zakup specjalnego dekodera. Warto pamiętać jednak, że takie rozwiązanie ma swoje ograniczenia: instalacja dekodera to kolejne kable w mieszkaniu, drugi pilot do obsługi urządzenia, a także dodatkowe zużycie prądu. - Tak naprawdę największą zaletą wymiany telewizora na nowoczesny model, jest przede wszystkim dużo lepsza jakość obrazu, która pozwoli cieszyć się treściami w 4K, wysokiej jakości dźwięk, niejednokrotnie zbliżony do efektów kinowych, a także wiele funkcji dodatkowych, jak na przykład technologia Ambilight sprawiająca, że wyświetlane treści wydają się bardziej realne, a ekran większy czy zaawansowane procesory obrazu dostosowujące kolory lub podświetlenie do warunków panujących aktualnie w pomieszczeniu – wyjaśnia Marcin Habzda z TP Vision.

 

Osoby, których sprzęt nie jest przystosowany do nowego standardu nadawania, mogą ubiegać się o dofinansowanie z rządowego programu na zakup nowego telewizora lub dekodera.

 

Śledź nas na: Twitter @TPVision, Instagram @philipstelevision, Facebook @PhilipsTVPolska oraz @PhilipsTV

 

***

 

O TP Vision

TP Vision Europe B.V. (TP Vision) to zarejestrowana w Holandii firma z siedzibą w Amsterdamie, która w całości należy do TPV Technology Limited (TPV), jednego z wiodących producentów monitorów i telewizorów na świecie.

 

TP Vision jest czołowym graczem na rynku elektroniki użytkowej w obszarze RTV. Firma koncentruje się na rozwoju, produkcji i sprzedaży urządzeń pod marką Philips – telewizorów (w Europie, Rosji, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Południowej, Indiach, a także w wybranych krajach Azji i Pacyfiku) oraz sprzętu audio (na całym świecie). TP Vision łączy rozpoznawalność marki Philips z doświadczeniem w zakresie rozwoju i projektowania produktów, doskonałymi działaniami operacyjnymi i pozycją TPV na rynku. Celem firmy jest tworzenie urządzeń, które oferują konsumentom najwyższą jakość dźwięku i obrazu.

 

 

-------------------------------------------------------

[1] źródło: https://kim.gov.pl/wp-content/uploads/2022/01/wyniki_badania.pdf

 

[2] j.w.

[3] źródło: https://cyfrowapolska.org/wp-content/uploads/2022/03/ZCP_DVBT2-Poradnik-dla-konsumentow.pdf

[4] dane Krajowego Instytutu Mediów z października 2021 r.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie? Biuro prasowe
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden
Konsument Złodzieje nie mają Świąt
2024-12-20 | 11:00

Złodzieje nie mają Świąt

Przerwa świąteczna i noworoczna zbliża się wielkimi krokami. Jak informuje policja, to właśnie m.in. w tym okresie częściej dochodzi do kradzieży z włamaniem w domach
Konsument Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
2024-12-17 | 08:00

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Aż 1/4 Polaków zadłuża się na organizację świąt Bożego Narodzenia, aby były wystawne, z czego 6 proc. zrobiło to wielokrotnie. Najczęściej konsumenci sięgają po pomoc rodziny,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.