Komunikaty PR

Połowa gospodarstw domowych nie wie o zmianie w nadawaniu telewizji

2022-04-25  |  15:00
Biuro prasowe

 

Według danych Krajowego Instytutu Mediów 92% gospodarstw domowych posiada minimum jeden telewizor, ale tylko około połowa z nich jest świadoma zmiany, która aktualnie wchodzi w życie w całej Polsce. Wdrażany właśnie nowy standard naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T2 to dostęp do większej liczby kanałów, wyższa jakość obrazu i dźwięku stereo. Producenci sprzętu przypominają, że warto wcześniej sprawdzić, czy posiadany telewizor będzie odbierać nowy sygnał naziemny, który od 1 lipca obejmie swoim zasięgiem cały kraj. 

 

Przejście na nowy standard telewizji naziemnej odbywa się w czterech etapach w zależności od regionu Polski. Emisja sygnału starszej generacji będzie wyłączana stopniowo w poszczególnych województwach:

- 28 marca – woj. dolnośląskie, lubuskie i zachodnia część woj. wielkopolskiego;

- 25 kwietnia – większość woj. wielkopolskiego, woj. zachodniopomorskie, kujawsko-pomorskie oraz niemal całe woj. pomorskie i północno-zachodnia część woj. mazowieckiego;

- 23 maja – woj. małopolskie, świętokrzyskie, łódzkie, podkarpackie, opolskie, śląskie, południowa części woj. wielkopolskiego i mazowieckiego;

- 27 czerwca – centralna i północna część woj. mazowieckiego, woj. podlaskie, warmińsko-mazurskie i lubelskie.

 

Nowy sygnał DVBT-2/HEVC obejmie swoim zasięgiem całą Polskę i w pełni zastąpi wcześniejszą technologię nadawania już od 1 lipca. O ile odbiorcy sieci kablowych, platform satelitarnych i streamingowych nie muszą się przygotowywać do nadchodzącej zmiany, to osoby korzystające wyłącznie z telewizji naziemnej już tak. A w takiej sytuacji, według najnowszych danych Krajowego Instytutu Mediów, jest 28% gospodarstw domowych[1]. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze sprawdzenie, czy posiadany telewizor będzie odbierać nowy sygnał.

 

- Jeżeli posiadamy w domu sprzęt jednego z czołowych producentów kupiony w ciągu ostatnich trzech lat, wtedy nie musimy się martwić. Część firm szykowała się do nadchodzącej zmiany nawet dużo wcześniej. Przykładowo telewizory z oferty Philips TV już od pięciu lat są przystosowane do obsługi standardu DVBT-2/HEVC ze względu na szereg zalet płynących z jego wdrożenia: bogatsza oferta kanałów telewizyjnych, lepszej jakości dźwięk stereo i obraz, dostępny również w 4K czy możliwość urozmaicenia repertuaru o najróżniejsze subskrypcje ­– wyjaśnia Marcin Habzda, General Manager TP Vision w Polsce.

 

Jednak jak wynika z aktualnych danych Krajowego Instytutu Mediów telewizory znajdujące się w polskich domach mają średnio 6 lat[2]. Według szacunków Związku Cyfrowa Polska około 2 mln gospodarstw domowych może nie obierać nowego sygnału DVB-T2/HEVC i tym samym utracić dostęp do cyfrowej telewizji naziemnej[3]. W Polsce aż 92% gospodarstw posiada minimum jeden telewizor, ale tylko 48% z nich kojarzy, że ma nastąpić zmiana standardu[4].

 

Wcześniejsze sprawdzenie, czy posiadany sprzęt jest przygotowany do odbioru nowego sygnału, jest możliwe na dwa sposoby:

  • poprzez stronę internetową telewizjanaziemna.pl, gdzie należy podać model posiadanego telewizora (znaleźć go można w instrukcji bądź na naklejce umieszczanej najczęściej z tyłu obudowy);
  • włączając na telewizorze kanał Sprawdzam TV (kanał 28) – jeśli telewizor obsługuje nowy standard, to na ekranie pokaże się odpowiedni komunikat; jeżeli natomiast na ekranie będzie widoczna czarna plansza lub komunikat “brak sygnału” to oznacza, że konieczny jest zakup nowego odbiornika lub dekodera.

 

Jeżeli posiadany telewizor nie jest dostosowany do nowego formatu nadawania, alternatywą jest zakup specjalnego dekodera. Warto pamiętać jednak, że takie rozwiązanie ma swoje ograniczenia: instalacja dekodera to kolejne kable w mieszkaniu, drugi pilot do obsługi urządzenia, a także dodatkowe zużycie prądu. - Tak naprawdę największą zaletą wymiany telewizora na nowoczesny model, jest przede wszystkim dużo lepsza jakość obrazu, która pozwoli cieszyć się treściami w 4K, wysokiej jakości dźwięk, niejednokrotnie zbliżony do efektów kinowych, a także wiele funkcji dodatkowych, jak na przykład technologia Ambilight sprawiająca, że wyświetlane treści wydają się bardziej realne, a ekran większy czy zaawansowane procesory obrazu dostosowujące kolory lub podświetlenie do warunków panujących aktualnie w pomieszczeniu – wyjaśnia Marcin Habzda z TP Vision.

 

Osoby, których sprzęt nie jest przystosowany do nowego standardu nadawania, mogą ubiegać się o dofinansowanie z rządowego programu na zakup nowego telewizora lub dekodera.

 

Śledź nas na: Twitter @TPVision, Instagram @philipstelevision, Facebook @PhilipsTVPolska oraz @PhilipsTV

 

***

 

O TP Vision

TP Vision Europe B.V. (TP Vision) to zarejestrowana w Holandii firma z siedzibą w Amsterdamie, która w całości należy do TPV Technology Limited (TPV), jednego z wiodących producentów monitorów i telewizorów na świecie.

 

TP Vision jest czołowym graczem na rynku elektroniki użytkowej w obszarze RTV. Firma koncentruje się na rozwoju, produkcji i sprzedaży urządzeń pod marką Philips – telewizorów (w Europie, Rosji, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Południowej, Indiach, a także w wybranych krajach Azji i Pacyfiku) oraz sprzętu audio (na całym świecie). TP Vision łączy rozpoznawalność marki Philips z doświadczeniem w zakresie rozwoju i projektowania produktów, doskonałymi działaniami operacyjnymi i pozycją TPV na rynku. Celem firmy jest tworzenie urządzeń, które oferują konsumentom najwyższą jakość dźwięku i obrazu.

 

 

-------------------------------------------------------

[1] źródło: https://kim.gov.pl/wp-content/uploads/2022/01/wyniki_badania.pdf

 

[2] j.w.

[3] źródło: https://cyfrowapolska.org/wp-content/uploads/2022/03/ZCP_DVBT2-Poradnik-dla-konsumentow.pdf

[4] dane Krajowego Instytutu Mediów z października 2021 r.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.