Komunikaty PR

Równowaga zaczyna się w domu, czyli najnowszy Raport IKEA Życie w Domu 2021

2021-10-15  |  11:00
Biuro prasowe

Charakter IKEA kształtuje fascynacja życiem w domu. Każdego roku prosimy tysiące osób, aby podzieliły się z nami swoimi przemyśleniami i odczuciami na temat własnego miejsca zamieszkania. Chcemy dowiedzieć się, co sprawia, że życie jest lepsze, abyśmy mogli pomóc ludziom stworzyć jeszcze dogodniejsze warunki. To trwający nieustannie projekt badawczy, który obecnie wydaje się jeszcze ważniejszy.

Dzisiaj nasz dom i samopoczucie, nastrój oraz relacje są ze sobą powiązane bardziej niż kiedykolwiek. Coroczne badanie marki po raz kolejny ujawnia istotną rolę, jaką odegrały własne cztery kąty w zaspokajaniu nie tylko racjonalnych, ale także emocjonalnych potrzeb ludzi, szczególnie w czasie pandemii. IKEA wierzy, że droga do dobrego życia zaczyna się od przestrzeni, w której przebywamy, a zrównoważone podejście pomaga nam czerpać
z niego jak najwięcej.

Raport IKEA „Życie w Domu” to jeden z najbardziej kompleksowych projektów badawczych tego typu na świecie. Marka w przeprowadzonym badaniu[1] poprosiła tysiące ludzi z całego świata, w tym w Polsce, aby opowiedzieli o swoich doświadczeniach z minionych 12 miesięcy. IKEA konsultowała się z ekspertami i przeprowadzała szeroko zakrojone badania danych zastanych, pragnąc jak najlepiej zrozumieć, czym dla nas wszystkich jest życie w domu.

Bazujący na odpowiedziach respondentów z całego świata tegoroczny Raport IKEA, to zbiór informacji na temat odczuć i emocji w domowym życiu, w trudnym czasie naznaczonym pandemią. Przedstawia on wyniki zebrane w kilku kluczowych dla ankietowanych obszarach, takich jak: relacje, społeczność, przestrzeń, nawyki oraz przyszłość.

Wiemy już, że idealny dom to bardziej zielone, przestronne i wygodne miejsce do życia, w którym możemy być blisko ludzi, na których nam zależy i robić to, co sprawia, że czujemy się dobrze. Równowaga w domowym życiu jest ważna dla kondycji psychicznej nas wszystkich, dlatego
w IKEA zachęcamy ludzi do wprowadzania drobnych zmian i pomagamy im tworzyć swoje szczęśliwe miejsce
” – mówi Marcus Engman, Dyrektor Kreatywny w Grupie Ingka.

Wsparcie i poczucie przynależności

Aż 39% osób doświadczyło w Polsce negatywnego wpływu na zdrowie psychiczne w ciągu minionego roku. W takich trudnych momentach nadzieję pokładamy w osobach, z którymi mieszkamy – naszych bliskich. Niektóre z relacji, dzięki temu rozkwitły, a inne ucierpiały. Prawie połowa Polaków (46%) twierdzi, że ich kontakt z rodziną poprawił się, natomiast pogorszył się ten z przyjaciółmi (29%). Różnica ta widoczna jest również w kolejności tych, do których zwracamy się najpierw, aby porozmawiać o zdrowiu psychicznym. Partnera wybrało aż 54% badanych, a przyjaciela prawie o połowę mniej (26%). W 2021 ważną rolę odegrały również społeczności lokalne – co 8 osoba (85%) spędzała więcej czasu w swojej okolicy, co wpłynęło na poczucie przynależności i tym samym poprawę samopoczucia.

Dobry czas na zmiany

Pandemia była także czasem zmian w przestrzeni, w której żyjemy. Czujemy się lepiej, gdy przemeblujemy wnętrze, aby dostosować je do naszych potrzeb. W przeszłości cztery ściany pozwalały nam odizolować się od tego, co robiliśmy poza nimi. Teraz te granice uległy zatarciu. Co więcej, przejęcie kontroli nad domem było ważnym elementem dla zachowania poczucia równowagi – doceniło to 84% ankietowanych globalnie, a produktywność i odpoczynek zyskały na znaczeniu. Jedna czwarta (26%) osób na całym świecie twierdzi, że hobby lub osobiste projekty są dla nich ważne, ponieważ pozwalają im utrzymać dobre samopoczucie w mieszkaniu.

Wprowadzone do domów usprawnienia wskazują też na zmianę tego, co ludzie postrzegają jako najważniejsze dla utrzymania równowagi psychicznej. Najwyżej w tej kategorii w Polsce plasują się sen (61%) oraz relaks (55%). Natomiast, dla co 3 osoby ważny jest czas spędzany z partnerem (36%), a także gotowanie (27%).

Idealny dom

Mamy jasność co do tego, czego oczekujemy od naszych domów w przyszłości, a zostało to pod wieloma względami ukształtowane przez nasze doświadczenia z ostatniego roku. Patrząc w przyszłość, chcemy być w stanie odpowiednio zaaranżować własną przestrzeń. Jeśli chodzi o idealny dom według Polaków, najbardziej wzrosło znaczenie zieleni: 37% osób chce, aby ich miejsce zamieszkania znajdowało się niedaleko terenów zielonych; 34% – marzy o prywatnym ogrodzie lub balkonie. Istotna jest także bliskość rodziny i przyjaciół (32%), a w kwestii domu – przestrzeń dla prywatności (32%).

Globalnie co 6 osoba twierdzi, że już dokonała zmian w swoich mieszkaniach. Niemal połowa osób (47%), które podjęły znaczne wysiłki w celu reorganizacji swojego domu, ma teraz o nim bardziej pozytywne zdanie, w porównaniu z jedną trzecią (33%), która podjęła bardzo niewielkie wysiłki lub nie podjęła ich wcale. Teraz wszyscy musimy być gotowi do adaptacji. Nie ma nowej normalności, a przyszłość nieustannie się zmienia. W efekcie wiele osób zaczęło bardziej świadomie podchodzić do kwestii urządzania domu.

Dom to więcej niż miejsce – to uczucie. Poprzez badania IKEA stara się dowiedzieć, co ludzie naprawdę mają na myśli, kiedy mówią o „poczuciu ogniska domowego”. Marka chcąc odpowiadać na potrzeby domowników na całym świecie, dopasowuje się do szybko zmieniających się oczekiwań ludzi względem ich domów. Proponuje przystępne cenowo, szybkie i proste rozwiązania, które w łatwy sposób pomogą zaaranżować przestrzeń tak, aby można było z niej czerpać jak najwięcej.

Porady jak osiągnąć lepszą równowagę w domu i więcej o Raporcie IKEA „Życie w Domu” znajduje się na IKEA.pl oraz dedykowanej stronie IKEA.com/pl/pl/life-at-home/.

Link do filmu: https://youtu.be/M0q0wjd2wyc

 


[1] Badanie zostało zrealizowane przez YouGov na zlecenie Ingka Holding B.V. YouGov przeprowadził wywiady na łącznej próbie 34 387 dorosłych z 34 krajów w okresie od 24 czerwca do 28 lipca 2021 r., za pomocą paneli internetowych.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.