Koronawirus vs. prognozy dla rynku płatnej telewizji w Polsce

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
W kontekście epidemii koronawirusa SARS-CoV-2 straty liczy branża rozrywkowa. Co to jednak oznacza dla dostawców płatnej telewizji i serwisów VOD takich jak Netflix? Czy nieco paradoksalnie mogą na całej sytuacji zyskać, dzięki potencjalnie większe liczbie konsumentów, którzy będą zmuszeni zostać w domu?
Rewizja prognoz makroekonomicznych
Najnowsze prognozy makroekonomiczne dla Polski zakładają, że PKB może spaść do poziomu poniżej 2% w skali roku. Odbicie zakładane jest dopiero w IV kwartale, a powrót do projekcji sprzed wybuchu epidemii koronawirusa będzie możliwy w roku 2021.
W przypadku branży technologicznej przede wszystkim pojawia się obawa związana z zakłóceniem łańcucha dostaw sprzętu, w tym między innymi serwerów produkowanych na dalekim wschodzie. Mogą pojawić się również problemu z realizacja dostaw komponentów, elektroniki użytkowej i urządzeń końcowych.
Disney kolejny raz przesuwa debiut platformy VOD w Polsce
W krótkim okresie na koronawirus zakłócił mocno szereg wydarzeń, konferencji i imprez o charakterze masowym, również tych w branży TMT. Na 5 marca Disney+ zaplanował uroczyste wejście swojej platformy VoD na europejski rynek. Z tej okazji w Londynie miała się odbyć dwudniowa konferencja. Została jednak odwołana w obawie przed zagrożeniem epidemiologicznym.
Co więcej, przesuwa się po raz kolejny planowany debiut platformy VOD Disney+ w Polsce. Tym razem termin nie jest nawet określony. Faktem jest, że po wstępnym ogłoszeniu, ostatecznie 9 marca Disney usunął Polskę z krajów, w których ma pojawić się usługa Disney+. Oficjalny komunikat głosi, że 24 marca 2020 roku serwis zadebiutuje w Wielkiej Brytanii i Irlandii, Francji, Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Natomiast latem pojawi się w Belgii, Portugalii i krajach Skandynawskich.
Rynek VOD w Polsce może zyskać
Nie jest do końca jasne, czy ograniczenie planów inwestycyjnych Disney+ ma związek z zagrożeniem COVID-19 i ograniczaniem ryzyka związanego z ekspansją na zbyt wiele rynków równocześnie w sytuacji wysoce prawdopodobnej recesji na rynku amerykańskim. Być może powodem rezygnacji z debiutu na polskim rynku jest silna, lokalna konkurencja, bądź relatywnie wyższe KPI dotyczące piractwa.
Kluczowe pytanie to jednak, na ile fakt konieczności pozostania w domu przez większą niż zwykle liczbę konsumentów podbije wyniki na polskim rynku płatnej telewizji. Mimo, że wpływ tego czynnika na rynek może być krótkookresowy, scenariusz lepszych wyników dostawców płatnej telewizji i platform VOD jest prawdopodobny. Czy jednak wszyscy zyskają podobnie i jak zmieni się układ sił w porównaniu z tym sprzed roku?
PMR rozpoczyna właśnie prace nad najnowszą edycją swojego flagowego raportu na temat płatnej telewizji . Prognozy rozwoju rynku z pewnością wezmą powyższe czynniki pod uwagę. Nowego materiału dostarczą też najnowsze badania konsumenckie PMR.
Poprzednia edycja raportu ► https://mypmr.pro/products/rynek-platnej-telewizji-i-vod-w-polsce-2019
<wykres>
AUTOR
Paweł Olszynka
ICT Business Unit Director
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Smartfony: długi i cyberataki – pokolenie Z na celowniku hakerów

Porównywarki telefonów - pomoc przy zakupie smartfona

PragmaGO implementuje infrastrukturę IT T-Mobile
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.