Komunikaty PR

Koronawirus zdominował pierwszy kwartał br. na rynku handlowym

2020-04-28  |  01:00
Biuro prasowe

W I kw. 2020 r. dostarczono na polski rynek blisko 50 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w ramach 4 obiektów:  Galeria Chełm (17,5 tys. mkw.), Stop Shop Siedlce (14,1 tys. mkw.), Galeria Kupiecka w Otwocku (10 tys. mkw.) oraz Vendo Park Jawor (6,7 tys. mkw.). Wybuch epidemii koronawirusa sprawił, że podobnie jak wszystkie duże obiekty handlowe w Polsce, mają one ograniczone możliwości przyjmowania klientów.

 

W wyniku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie stanu epidemii, na mocy rozporządzenia Ministra Zdrowia, wprowadzono całkowity zakaz prowadzenia działalności w obiektach handlowych o pow. sprzedaży powyżej 2 tys. mkw. Zgodnie z nową regulacją od 14 marca br. do odwołania obowiązuje zakaz handlu w ww. obiektach z wyjątkiem sklepów spożywczych, aptek, drogerii, pralni i placówek finansowych. Rozporządzenie zobowiązuje również właścicieli lokali gastronomicznych na terenie całego kraju do świadczenia usług tylko w trybie na wynos lub z dowozem. Z dniem 1 kwietnia br. zostały wprowadzone dodatkowe obostrzenia związane z całkowitym zakazem działalności salonów fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i piercingu oraz zamknięciem marketów budowlanych w weekendy do odwołania. Ponadto zaostrzono ogólne zasady bezpieczeństwa i dozwolonej liczby klientów w sklepach stacjonarnych.

 

Pomoc charytatywna

 

Centra handlowe i najemcy włączają się w inicjatywy wspierające walkę z epidemią. Deklarowana pomoc jest różnorodna i obejmuje swoim zasięgiem działania polegające m.in. na wsparciu finansowym szpitali (np. Carrefour, Ikea, Lidl, Kazar, CCC, 4F), przekazywaniu darmowych posiłków służbom medycznym (np. Amrest), zakupie testów diagnozujących SARS-CoV-2 (np. Kaufland), uzupełnianiu niedoborów asortymentu ochronnego dla personelu medycznego czy produktów żywnościowych. Szacuje się, że łączna wartość przekazanych środków osiągnęła wartość kilkudziesięciu milionów złotych.

 

Także  wielko powierzchniowe sklepy spożywcze współpracują z organizacjami charytatywnymi, przekazując im nieodpłatnie niesprzedaną żywności. Narzucony obowiązek wynika bezpośrednio z uchwalonej w lipcu ub. r. ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności (Dz.U. 2019 poz. 1680).

 

- Sektor handlowy bez wątpienia będzie jednym z tych, który bardzo dotkliwie odczuje skutki pandemii COVID-19, co w konsekwencji zainicjuje wiele zmian na rynku handlu detalicznego. Trudno dzisiaj ocenić długofalowe efekty obecnej sytuacji, zarówno te negatywne, jak i pozytywne. Z perspektywy krótkoterminowej już teraz obserwujemy znaczny wzrost sprzedaży w sklepach internetowych, przy czym największe skoki odnotowywane są w sektorze spożywczym. Dla wielu sieci handlowych kanał online stał się jedyną szansą na prowadzenie działalności. Część najemców dotychczas działających wyłącznie w sklepach stacjonarnych zaanonsowała uruchomienie sprzedaży on-line, np. Ziaja. Inni upatrują swoją szansę w nawiązaniu współpracy partnerskiej z marketplace’ami, które udostępniają platformy sprzedażowe, np. MediaMarkt i Auchan postawiły na współpracę z Allegro. Wystartowała platforma zakupyuswoich.pl, wspierająca lokalny polski biznes, która umożliwia robienie zakupów on-line w małych polskich sklepach spożywczych i wielobranżowych – mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.

 

Mimo że wybuch epidemii koronawirusa w Polsce był kluczowym wydarzeniem mającym wpływ na rynek handlu w kraju, w ciągu trzech pierwszych miesięcy roku miały miejsca także inne ważne zdarzenia.

 

20 lutego UOKiK wydał zgodę na przejęcie przez spółkę Kaufland Polska Markety czterech hipermarketów działających obecnie pod marką Tesco. Decyzje dotyczyły sklepów Tesco w Lublinie, Ostrołęce, Wrocławiu i Warszawie.

 

Echo Investment z kolei podpisało przedwstępne umowy zakupu działek w Poznaniu, Łodzi oraz w Krakowie, na których obecnie znajdują się centra handlowe sieci Tesco. Inwestor poinformował, że w miejscu dotychczasowych obiektów powstaną kompleksy wielofunkcyjne (obejmujące mieszkania, biura i funkcje handlowo-usługowe).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości BRAK ZDJĘCIA
2024-12-23 | 14:15

Centrum Marszałkowska z nowym najemcą

Centrum Marszałkowska już w 2025 roku poszerzy swoją ofertę o Zdrofit, klub największej sieci fitness w Polsce. Zajmie on powierzchnię ponad 1 865 mkw. w tym doskonale skomunikowanym budynku biurowo-handlowo-usługowym. Nowy najemca
Nieruchomości Grupa Murapol zaprasza na ostatni w 2024 roku Mieszkaniowy Dzień Otwarty
2024-12-23 | 08:00

Grupa Murapol zaprasza na ostatni w 2024 roku Mieszkaniowy Dzień Otwarty

Trwa wielkie odliczanie do końca 2024 roku. A gdyby tak pożegnać mijający czas w spektakularnym stylu, zostając właścicielem nowoczesnego mieszkania, a przy okazji otrzymać wyjątkowy,
Nieruchomości Aurec Home laureatem Symbolu Nowoczesnego Budownictwa 2024
2024-12-22 | 01:00

Aurec Home laureatem Symbolu Nowoczesnego Budownictwa 2024

Aurec Home został uhonorowany prestiżową nagrodą Symbol 2024 w kategorii Symbol Nowoczesnego Budownictwa. To wyjątkowe wyróżnienie podkreśla zaangażowanie dewelopera w realizację

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.