Managed services w cyfryzacji transportu
Według analityków sektora TSL w Santander Bank Polska, postęp i inwestycje w technologię będą kluczowe dla utrzymania konkurencyjności polskich firm z branży transportowej. W warunkach wzrostu kosztów przy jednoczesnym spadku marż branża musi zwiększać efektywność. Rozwiązaniem, które – według firmy Avenga, światowego eksperta w obszarze IT i transformacji cyfrowej – może najszybciej przynieść redukcję kosztów i wzrost przychodów jest digitalizacja transportu poprzez managed services.
Możliwości cyfrowych technologii dostrzegają też przedstawiciele branży. Według raportu PwC „Transport przyszłości”, 54% przedstawicieli globalnych spółek transportowych jako efektu digitalizacji oczekuje wzrostu przychodów. Większych zysków spodziewa się 16% badanych, zaś co 10 przewiduje, że inwestycje w IT zwiększą satysfakcję klientów. Punktem wyjścia – według raportu PwC – jest informatyzacja procesów wewnętrznych w firmach, automatyzacja obsługi administracyjnej oraz optymalizacja sieci transportowych przy wykorzystaniu rozwiązań do modelowania geograficznego sieci.
- Już w 2018 roku, czyli na długo przed pandemią, w raporcie „CEO Survey” 58% przedstawicieli spółek transportowych i logistycznych postrzegało znalezienie pracownika o umiejętnościach niezbędnych do rozwijania technologii cyfrowych jako trudne. W obecnych warunkach, kiedy przyspieszoną cyfryzację przechodzi wiele firm, o doświadczonych i sprawdzonych specjalistów IT jest jeszcze trudniej – mówi Małgorzata Wiśniewska, Country Manager Avenga Poland.
Aby uniknąć wykluczenia cyfrowego i w konsekwencji zmniejszenia swojej konkurencyjności na rynku, wiele firm nie tylko z branży transportowej, decyduje się na tzw. managed services, które są niczym innym jak nowocześniejszą wersją klasycznego i dobrze znanego modelu outsourcingu.
Mechanizm managed services
W ramach managed services firma świadcząca takie usługi w całości przejmuje procesy IT związane z konkretnym aspektem działalności zleceniodawcy. – W przypadku Avenga delegujemy dedykowany zespół ludzi do bieżącej pracy w wewnętrznych strukturach biznesu Klienta oraz udostępniamy swoją infrastrukturę, a także narzędzia, dzięki którym możemy realizować wyznaczone zadania. W ten sposób stajemy się niejako kolejną komórką przedsiębiorstwa zlecającego nam obsługę wybranych procesów. Przejmujemy więc pełną odpowiedzialność za wyznaczony obszar działalności Klienta, a jednocześnie bazujemy na swoim kapitale ludzkim – wyjaśnia Piotr Siarkiewicz, South Branch Director Avenga Poland.
Optymalnie w wielu wymiarach
Do podstawowych zalet, wynikających z wykorzystania managed services w IT, zaliczyć można dostęp wiedzy i infrastruktury oraz optymalizację finansową. Nie ogranicza się to tylko do przygotowania i wdrożenia wybranego rozwiązania technologicznego, ale obejmuje także jego ciągły rozwój i utrzymanie 24/7. Dużym atutem managed services jest obiektywna ocena procesów firmy przez zewnętrznych ekspertów. Poza tym firma nie musi tworzyć dedykowanego działu, czy zatrudniać dodatkowych osób. Zlecenie tych zadań na zewnątrz jest wyższe jakościowo, prostsze i szybsze oraz gwarantuje, iż będą one realizowane pod nadzorem doświadczonych specjalistów.
Cyfryzacja transportu w unijnych założeniach
Coraz więcej firm, także w Polsce, przekonuje się do korzystania z modelu managed services. Jak szacują eksperci platformy MarketsandMarkets, globalny rynek tego typu usług może zwiększyć się do 2025 roku nawet o 48%, osiągając wartość 329,1 miliarda dolarów. Czy na prognozowane wzrosty wpłynie też transport? Jest to bardzo prawdopodobne, ponieważ rozwój cyfryzacji w tym sektorze pokrywa się z unijnymi założeniami. Poprzedni przewodniczący Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker określił miejsca pracy, wzrost i inwestycje oraz jednolity rynek cyfrowy jako dwa kluczowe priorytety polityki UE. Jednym z jej elementów jest cyfryzacja transportu.
O Avenga
Avenga jest światowym ekspertem w obszarze IT i transformacji cyfrowej, z ponad 20-letnią praktyką. W ramach linii Transforming Industries świadczy szeroką gamę usług – od doradztwa strategicznego, usług związanych z customer experience, projektowaniem rozwiązań, po tworzenie oprogramowania. W ramach obszaru IT Professionals oferuje outsourcing specjalistów IT. Łączy kreatywność i innowacyjność z umiejętnością szybkiej realizacji kompleksowych projektów. Ponad 2500 profesjonalistów pracuje dla Avenga w ramach struktury 19 lokalizacji w Europie, Azji i USA. W Polsce biura firmy znajdują się m.in. we Wrocławiu, Krakowie, Warszawie i Gdańsku.
Więcej informacji: www.avenga.com

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Konsument
Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.
Finanse
UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro. – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.