Managed services w cyfryzacji transportu
Według analityków sektora TSL w Santander Bank Polska, postęp i inwestycje w technologię będą kluczowe dla utrzymania konkurencyjności polskich firm z branży transportowej. W warunkach wzrostu kosztów przy jednoczesnym spadku marż branża musi zwiększać efektywność. Rozwiązaniem, które – według firmy Avenga, światowego eksperta w obszarze IT i transformacji cyfrowej – może najszybciej przynieść redukcję kosztów i wzrost przychodów jest digitalizacja transportu poprzez managed services.
Możliwości cyfrowych technologii dostrzegają też przedstawiciele branży. Według raportu PwC „Transport przyszłości”, 54% przedstawicieli globalnych spółek transportowych jako efektu digitalizacji oczekuje wzrostu przychodów. Większych zysków spodziewa się 16% badanych, zaś co 10 przewiduje, że inwestycje w IT zwiększą satysfakcję klientów. Punktem wyjścia – według raportu PwC – jest informatyzacja procesów wewnętrznych w firmach, automatyzacja obsługi administracyjnej oraz optymalizacja sieci transportowych przy wykorzystaniu rozwiązań do modelowania geograficznego sieci.
- Już w 2018 roku, czyli na długo przed pandemią, w raporcie „CEO Survey” 58% przedstawicieli spółek transportowych i logistycznych postrzegało znalezienie pracownika o umiejętnościach niezbędnych do rozwijania technologii cyfrowych jako trudne. W obecnych warunkach, kiedy przyspieszoną cyfryzację przechodzi wiele firm, o doświadczonych i sprawdzonych specjalistów IT jest jeszcze trudniej – mówi Małgorzata Wiśniewska, Country Manager Avenga Poland.
Aby uniknąć wykluczenia cyfrowego i w konsekwencji zmniejszenia swojej konkurencyjności na rynku, wiele firm nie tylko z branży transportowej, decyduje się na tzw. managed services, które są niczym innym jak nowocześniejszą wersją klasycznego i dobrze znanego modelu outsourcingu.
Mechanizm managed services
W ramach managed services firma świadcząca takie usługi w całości przejmuje procesy IT związane z konkretnym aspektem działalności zleceniodawcy. – W przypadku Avenga delegujemy dedykowany zespół ludzi do bieżącej pracy w wewnętrznych strukturach biznesu Klienta oraz udostępniamy swoją infrastrukturę, a także narzędzia, dzięki którym możemy realizować wyznaczone zadania. W ten sposób stajemy się niejako kolejną komórką przedsiębiorstwa zlecającego nam obsługę wybranych procesów. Przejmujemy więc pełną odpowiedzialność za wyznaczony obszar działalności Klienta, a jednocześnie bazujemy na swoim kapitale ludzkim – wyjaśnia Piotr Siarkiewicz, South Branch Director Avenga Poland.
Optymalnie w wielu wymiarach
Do podstawowych zalet, wynikających z wykorzystania managed services w IT, zaliczyć można dostęp wiedzy i infrastruktury oraz optymalizację finansową. Nie ogranicza się to tylko do przygotowania i wdrożenia wybranego rozwiązania technologicznego, ale obejmuje także jego ciągły rozwój i utrzymanie 24/7. Dużym atutem managed services jest obiektywna ocena procesów firmy przez zewnętrznych ekspertów. Poza tym firma nie musi tworzyć dedykowanego działu, czy zatrudniać dodatkowych osób. Zlecenie tych zadań na zewnątrz jest wyższe jakościowo, prostsze i szybsze oraz gwarantuje, iż będą one realizowane pod nadzorem doświadczonych specjalistów.
Cyfryzacja transportu w unijnych założeniach
Coraz więcej firm, także w Polsce, przekonuje się do korzystania z modelu managed services. Jak szacują eksperci platformy MarketsandMarkets, globalny rynek tego typu usług może zwiększyć się do 2025 roku nawet o 48%, osiągając wartość 329,1 miliarda dolarów. Czy na prognozowane wzrosty wpłynie też transport? Jest to bardzo prawdopodobne, ponieważ rozwój cyfryzacji w tym sektorze pokrywa się z unijnymi założeniami. Poprzedni przewodniczący Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker określił miejsca pracy, wzrost i inwestycje oraz jednolity rynek cyfrowy jako dwa kluczowe priorytety polityki UE. Jednym z jej elementów jest cyfryzacja transportu.
O Avenga
Avenga jest światowym ekspertem w obszarze IT i transformacji cyfrowej, z ponad 20-letnią praktyką. W ramach linii Transforming Industries świadczy szeroką gamę usług – od doradztwa strategicznego, usług związanych z customer experience, projektowaniem rozwiązań, po tworzenie oprogramowania. W ramach obszaru IT Professionals oferuje outsourcing specjalistów IT. Łączy kreatywność i innowacyjność z umiejętnością szybkiej realizacji kompleksowych projektów. Ponad 2500 profesjonalistów pracuje dla Avenga w ramach struktury 19 lokalizacji w Europie, Azji i USA. W Polsce biura firmy znajdują się m.in. we Wrocławiu, Krakowie, Warszawie i Gdańsku.
Więcej informacji: www.avenga.com

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.