MASZ BIZNES W INTERNECIE? NA TO PRZYGOTUJ SIĘ W 2023 ROKU!
Agencja Face It
ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/
Wprowadzenie Google Analytics 4, korzystanie ze sztucznej inteligencji i oczekiwanie zmian w plikach cookie – to tylko niektóre najważniejsze zmiany jakie czekają na marketingowców i użytkowników w sieci. Jakie są internetowe trendy na 2023 rok? Co się zmieni i na co zwrócić uwagę, wymienia Łukasz Iwanek, CEO Agencji Internetica.pl oraz wykładowca akademicki.
Wprowadzenie Google Analytics 4
Firmy, które nie wdrożą na czas Google Analytics 4 (czyli do 1 lipca 2023, kiedy to Universal Analytics przestanie zbierać dane), praktycznie utracą możliwość analizowania ruchu na swojej stronie internetowej. Dobrze jest wdrożyć nową wersję Analytics z wyprzedzeniem, tak, żebyśmy mogli ocenić, czy sposób zbierania danych przez GA4 nam odpowiada i zostawić sobie czas na wprowadzenie odpowiednich korekt. Niestety, wiele firm jeszcze się za to nie zabrało, mimo że używają internetu do prowadzenia marketingu – mówi Łukasz Iwanek.
Dalszy rozwój sztucznej inteligencji
Obserwując rozwój sztucznej inteligencji można śmiało stwierdzić, że rozwija się ona dynamicznie i skokowo. Już niedługo stanie się zagrożeniem dla pewnych zawodów i nie mówię tu jedynie o kasjerach. Przykładowo, AI już teraz potrafi napisać prawidłowy kod we wskazanym języku programowania. Wystarczy napisać czego potrzebujemy, a za chwilę dostajemy gotowy, działający skrypt dodatkowo opatrzony świetnymi komentarzami, które pokazują alternatywy dla danego rozwiązania. Na co dzień już dzisiaj wykorzystuje się AI np. do sprzedaży w call center, gdzie do potencjalnych klientów dzwoni bot. Część osób (tych mniej wyrobionych) na początku nie jest świadoma, że rozmawia z nimi sztuczna inteligencja, a nie człowiek. AI pisze również artykuły na zadane tematy i są one naprawdę coraz lepsze, jest to jakość, której nie powstydziłoby się wielu copywriterów. Potrafi stworzyć grafiki na życzenie czy obrobić za nas zdjęcia, a co jest chyba najważniejsze w tym aspekcie, to fakt, że AI tworzy te treści niejednokrotnie za darmo. Sztuczna inteligencja już dzisiaj w coraz większym stopniu podejmuje decyzje o następnych krokach w kampaniach marketingowych bazując na zebranych danych. To samo potrafi zrobić człowiek, ale AI może działać na gigantyczną skalę, w odniesieniu do tysięcy prospektów. Nie jest to w żaden sposób porównywalne do wydajności nawet najlepiej przeszkolonego pracownika. AI powoli zaczyna być wsparciem również w medycynie wspomagając lekarzy, diagnozując pacjenta na podstawie objawów i wyników badań. Wracając do marketingu, sami możemy zauważyć o ile bardziej trafne są reklamy, które wyświetlają nam się obecnie w internecie w porównaniu do tych sprzed 10 lat - jest to w coraz większym stopniu zasługa właśnie AI, która w ostatnich latach ulepsza się skokowo. Z całą pewnością w tym roku rozwój będzie ciągle przyspieszał. Z punktu widzenia marketingowca, ta sytuacja wpływa dobrze na obie strony - reklamodawcę chcącego dotrzeć do konkretnych osób oraz odbiorców, którzy np. lubią daną firmę/produkt. System uczy się naszego zachowania i naszych preferencji, analizuje je i finalnie myśli za nas i podsuwa nam najlepsze rozwiązania i produkty. Jeżeli odłożymy na bok lęki związane z AI, to myślę, że może ona być naprawdę dużym ułatwieniem i uproszczeniem dla świata – prognozuje Łukasz Iwanek.
Trendy w social mediach – co się zmieni?
Przede wszystkim, wbrew licznym plotkom o rzekomym rychłym upadku facebooka, będzie on nadal liderem pod względem liczby użytkowników. Z całą pewnością w dalszym ciągu będą się rozwijały krótkie formy video, które w ślad za tiktokiem z sukcesem zaimplementowały inne serwisy społecznościowe. Podobnie jak w całym internecie, i tutaj możemy spodziewać się coraz lepiej stargetowanej reklamy. Przy okazji warto zauważyć, że w 2023 roku możliwe jest ograniczenie budżetów marketingowych, co może otworzyć ciekawe możliwości przed mniejszymi markami – mówi Łukasz Iwanek.
Internet bez ciasteczek
Powoli zmierzamy w stronę internetu bez cookies, ale to jeszcze nie teraz. Google opóźnił aż do końca 2024 roku wycofanie wsparcia dla tzw. third-party-cookies. Z całą pewnością fakt, że to w końcu nastąpi stawia liczne wyzwania przed marketerami, ale z drugiej strony daje więcej prywatności i poprawia bezpieczeństwo użytkownikom internetu – przewiduje CEO Internetica.
Jak wypromować biznes w internecie w 2023 roku?
Tu jak zwykle nie ma prostej recepty. Jedno na pewno się nie zmieni - aby wypromować w internecie jakikolwiek biznes czy stronę potrzeba odpowiedniego nakładu pracy, jak również odpowiednich nakładów finansowych i czasowych. To, co trzeba zrobić zawsze, jeżeli chcemy odnieść sukces marketingowy, to nastawić się na pewną ilość pracy do wykonania oraz być otwartym na nowości marketingowe. Naszą rolą jako marketingowców jest często edukowanie klienta, nawet w zakresie tak podstawowych koncepcji jak etapy lejka sprzedażowego, dzięki czemu są oni potem w stanie lepiej zrozumieć nasze propozycje – mówi Łukasz Iwanek.
Łukasz Iwanek: Od ponad 20 lat zajmuje się branżą marketingu internetowego. Właściciel agencji Internetica.pl. Wykładowca akademicki Collegium Civitas w obszarach Search Engine Marketing oraz Web Analyticx & UX. Absolwent studiów Executive MBA na University of Quebec at Montreal, były wieloletni członek i Prezes Grupy Roboczej SEM działającej w strukturach Interactive Advertising Bureau Polska.
Zatrzymać najlepszych – nowy raport IDEAS NCBR i OPI
Strategiczna współpraca AWS i Deloitte
Zalman Alpha2 36 — efektowne chłodzenie typu AiO
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.