25 lat w komunikacji – jak technologia zmieniła public relations?
Ostatnie 25 lat przyniosło rewolucyjne zmiany w komunikacji, głównie za sprawą dynamicznego rozwoju technologii, która na zawsze zmieniła sposób, w jaki firmy, marki i ludzie ze sobą współpracują. Z badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie ITBC Communication wynika, że wprowadzenie Internetu szerokopasmowego oraz rozwój telefonii komórkowej zrewolucjonizowały komunikację biznesową. To właśnie te dwie technologie całkowicie odmieniły sposób, w jaki organizacje kontaktują się z klientami i partnerami, umożliwiając bezpośredni, natychmiastowy dostęp do informacji oraz dokładniejszą analizę potrzeb klientów.
„Przez 25 lat naszej obecności na rynku obserwujemy, jak wzrosły oczekiwania firm co do szybkości, skuteczności i precyzji komunikacji. Rozwój cyfrowych narzędzi i platform sprawił, że marki muszą reagować błyskawicznie, a komunikacja stała się procesem ciągłym, opartym na zaangażowaniu i dialogu z klientami. Firmy oczekują dziś nie tylko skutecznego przekazu, ale także jego wysokiej jakości i autentyczności, które mogą zbudować zaufanie i pozytywny wizerunek marki” – powiedziała Beata Lewandowska, prezes agencji ITBC Communication, obchodzącej w tym roku jubileusz 25-lecia działalności.
Współczesna komunikacja to jednak nie tylko technologia – kluczowe pozostają wartości takie jak empatia, autentyczność i umiejętność nawiązywania relacji. Ponad 80% respondentów uważa, że kreatywność i strategiczne myślenie są niezbędne dla pracy
PR-owców, ponieważ te umiejętności są trudne do zautomatyzowania.
Komunikacja przyszłości – bardziej spersonalizowana i ukierunkowana na odbiorcę
68% respondentów jest zdania, że kreując wizerunek firmy wzmacniamy jej odporność biznesową na wypadek pogorszenia się sytuacji gospodarczej. Ponad połowa ankietowanych zgadza się z twierdzeniem, że strategia komunikacji to podstawa skutecznego budowania wartości firmy, a kreując jej wizerunek zabezpieczamy ją przed utratą zaufania społecznego w momencie kryzysu.
Prognozy na przyszłość wskazują na dalszą personalizację komunikacji marek. 82% ankietowanych zgadza się, że marki będą tworzyć bardziej indywidualne treści, dostosowane do potrzeb i preferencji odbiorców, a w dobie sztucznej inteligencji kreatywne myślenie oraz strategiczne planowanie staną się kluczowymi umiejętnościami specjalistów ds. komunikacji. AI może ułatwić segmentację odbiorców i dostarczać precyzyjnie ukierunkowane treści, ale zarządzanie sytuacjami kryzysowymi czy budowanie trwałych relacji z klientami, gdzie często ogromną rolę odgrywają intuicja i empatia, pozostaną domeną ludzi.
„Szybkie tempo zmian technologicznych może prowadzić do przekształcania i eliminowania tradycyjnych ról zawodowych, co zmusza firmy do dostosowywania się do nowych warunków” – podkreśla Beata Lewandowska z ITBC Communication. Aż 82% badanych uważa, że zawód PR-owca w przyszłości zyska na znaczeniu, ale zmieni się jego rola. Marketerzy i PR-owcy będą niezbędni do tworzenia spersonalizowanych, autentycznych kampanii oraz przekształcania dostępnych danych w działające strategie.
Wiarygodność i jakość treści kluczowe dla przyszłości komunikacji
Wraz z dynamicznym rozwojem technologii i coraz większą rolą AI, przyszłość komunikacji będzie wymagała nie tylko precyzyjnego dostosowywania treści, ale także ich wysokiej jakości i wiarygodności. Tworzenie wartościowych treści przez ekspertów i autorytety w danej branży stanie się kluczowe, a autentyczne przesłanie zyska na znaczeniu.
Nowoczesna komunikacja stawia więc przed specjalistami nowe wyzwania, ale też oferuje narzędzia, które mogą wspierać i usprawniać codzienną pracę. Czy w nadchodzącej dekadzie czeka nas dalsza rewolucja technologiczna? Tego nie wiemy, ale jedno jest pewne – podstawą skutecznej komunikacji pozostaną ludzie i ich umiejętność empatycznego, przemyślanego oraz autentycznego dialogu z otoczeniem.
_____________________________________________________
Badanie „(R)ewolucja komunikacji w biznesie: 25 lat zmian” zostało przeprowadzone w lipcu 2024 roku przez firmę badawczą SW Research na zlecenie ITBC Communication, metodą CATI na grupie szefów działów komunikacji i marketingu w średnich i dużych firmach. Celem badania było określenie zmian, jakie zaszły w komunikacji biznesowej oraz obszarach PR i marketingu na przestrzeni ostatnich 25 lat. Dodatkowo, badanie miało na celu zidentyfikowanie aktualnych oczekiwań biznesu wobec specjalistów PR i marketingu.
ITBC Communication jako agencja komunikacji marketingowej od 25 lat pomaga firmom
w skutecznym dotarciu do odbiorców. Zrozumienie potrzeb konsumentów, analiza trendów oraz dostosowanie przekazów do szybko zmieniających się preferencji rynku to jedne z głównych obszarów, w których agencja wspiera swoich klientów.
5 pomysłów na mikołajkowe upominki dla klientów biznesowych
W Polsce są dzieci, które nie znają rodzinnego ciepła świąt
Auchan z Drużyną Julka Bobra wspiera osoby z niepełnosprawnościami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.