500 restauracji, 31 000 pracowników, 47 polskich dostawców – 30 lat McDonald's
24/7 Communication
Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
aleksandra.jasinska|247.com.pl| |aleksandra.jasinska|247.com.pl
500002427
https://247.com.pl/
17 czerwca 1992 roku, na rogu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej w Warszawie, ustawiła się długa kolejka. Powód? Właśnie otworzyła się pierwsza restauracja McDonald’s w Polsce - dla wielu znak nadchodzących zmian społecznych i gospodarczych. Po 30 latach na polskim rynku firma zatrudnia 31 000 pracowników, ma 500 restauracji w całym kraju, a najnowszy lokal sieci, otwarty w maju br. w Wyszkowie, nie przypomina już tego pierwszego z warszawskiego Sezamu.
W ciągu trzech dekad zmieniło się właściwie wszystko – od skali działalności, liczby restauracji, przez rozwój franczyzy i łańcucha dostaw, po inwestycje w nowe technologie i ewolucję strategii, aby uwzględnić oczekiwania konsumentów.
Od trzydziestu lat rozwijamy się w Polsce. Chcemy przy tej okazji podsumować drogę, którą przeszliśmy. Zbudowaliśmy od podstaw efektywny model biznesowy, oparty na franczyzie. Dzisiaj 90% z 500 działających pod szyldem McDonald’s restauracji prowadzonych jest przez 80 licencjobiorców – lokalnych przedsiębiorców, którzy doskonale rozumieją strategię i wartości McDonald’s. Razem zatrudniamy ponad 31 000 osób. To bardzo różnorodny, zmotywowany zespół, z którym osiągamy nasze cele. Ten model dopełniają nasi lokalni dostawcy – wielu z nich jest z nami niemal od początku. Razem z pracownikami, dostawcami i franczyzobiorcami stworzyliśmy nowoczesne, otwarte dla wszystkich restauracje z doskonałą obsługą oraz ofertą produktową, która odpowiada oczekiwaniom gości
– mówi Adam Pieńkowski, Dyrektor Generalny McDonald’s Polska
W dniu otwarcia pierwszej restauracji McDonald’s w Polsce dokonano ponad 13 000 transakcji. W menu królowały słynne burgery Big Mac® i złociste, chrupiące frytki. Wówczas kultowe produkty kojarzyły się z powiewem zachodu, a większość półproduktów była importowana. Dzisiaj Big Mac® to prawdziwie polski burger – wołowina pochodzi z okolic Ostródy, bułka ze Strzegomia, sałata z Niepruszewa pod Poznaniem. Frytki natomiast są produkowane przez Farm Frites Poland z Lęborka.
Od początku działalności w Polsce dążyliśmy do skrócenia łańcucha dostaw, stawiając na budowanie wieloletnich partnerstw z polskimi przedsiębiorcami i na wysoką jakość. To się udało – współpracujemy z 47 dostawcami i 70 tysiącami gospodarstw z całego kraju. Wielu z naszych dostawców eksportuje dziś żywność i dzięki pracy z nami, znacząco zwiększyło swoją skalę
– mówi Anna Borys, dyrektorka ds. korporacyjnych McDonald’s Polska
Restauracje McDonald’s wyglądają dziś inaczej niż w latach 90. Firma na przestrzeni dekad wprowadziła zmiany w wystroju i funkcjonowaniu lokali, aby goście mogli korzystać z nowoczesnej przestrzeni, komfortowo, szybko otrzymać posiłek i móc miło spędzić czas. W 1994 roku w restauracji w Częstochowie pojawiła się pierwsza linia McDrive dla zmotoryzowanych gości.
Ostatnie lata to intensywne przyspieszenie w obszarze cyfryzacji. W 2014 roku wprowadziliśmy do restauracji kioski do składania zamówień, a trzy lata później usługę McDelivery, aby goście mogli zamówić posiłki z dostawą tam, gdzie chcą. To też nasza aplikacja mobilna z atrakcyjnymi ofertami. W tym roku mamy w niej nowość – program lojalnościowy Moje M Nagrody, a teraz wdrażamy opcję Mobile Order&Pay, umożliwiającą zamówienie posiłku z poziomu aplikacji i odbiór w restauracji
– mówi Anna Borys
McDonald’s inwestuje też w rozwiązania na rzecz planety. Przykładem jest otwarta w maju 500. restauracja w Wyszkowie. Zainstalowana tam instalacja fotowoltaiczna i turbina wiatrowa pozwalają pozyskać odnawialne źródła energii, w całości pokrywające zapotrzebowanie na oświetlenie zewnętrzne lokalu. Ponadto we wszystkich restauracjach sieci dostępne są od lat kosze do segregacji odpadów. Obecnie firma, przez dobór surowców do opakowań, redukcję plastiku i recykling papieru, pracuje nad zamknięciem obiegu. Zużyte opakowania papierowe z 310 restauracji są przetwarzane na ręczniki papierowe.
W DNA McDonald’s jest także bycie blisko lokalnych społeczności, pomaganie na co dzień i w potrzebie. Franczyzobiorcy firmy od lat wspierają inicjatywy blisko restauracji, np. zawody sportowe. Od 20 lat działa także Fundacja Ronalda McDonalda, która stworzyła i prowadzi w Polsce dwa Domy Ronalda McDonalda – bezpłatne hotele przy szpitalach dla rodzin hospitalizowanych dzieci. Placówki w Krakowie i Warszawie gościły dotychczas 559 rodzin małych pacjentów, realizując misję fundacji – Aby rodzina mogła być razem.
***
McDonald’s Polska rozpoczął działalność w 1992 roku, otwierając pierwszą restaurację w Warszawie. Obecnie w Polsce działa 500 restauracji sieci, które zatrudniają ponad 31 000 osób. Prawie 90% z nich to obiekty prowadzone przez 90 niezależnych przedsiębiorców w oparciu o umowę franczyzy z McDonald’s.

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations

Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.