Europejska branża internetowa apeluje do Apple o przestrzeganie standardów
Decyzja Apple dotycząca zmian w obszarze bezpieczeństwa użytkowników w najnowszej wersji systemu operacyjnego iOS 14 wywołała zaniepokojenie ekspertów europejskiej branży internetowej. Szesnaście organizacji marketingowych, w tym IAB Europe i IAB Tech Lab, zdecydowało się wystosować list do Tima Cooka - CEO Apple, w którym apelują o przestrzeganie standardów dotyczących prywatności.
Podczas Worldwide Developers Conference, która odbyła się 22 czerwca 2020 roku, Apple zaprezentowało kilka nowych funkcji prywatności użytkowników. Branża marketingowa z zadowoleniem przyjęła decyzję dotyczącą dalszego korzystania z IDFA we wszystkich produktach i usługach App Store. IDFA (Identifier For Advertising) to identyfikator wyświetlania reklam, który na urządzeniach mobilnych pozwala deweloperom monitorować aktywność użytkowników i precyzyjne targetować reklamy. Jest on w pełni kontrolowany przez użytkowników, co oznacza, że mogą oni dowolnie modyfikować zakres wykorzystywania wrażliwych danych.
Duże zastrzeżenia ekspertów wzbudził jednak sposób wdrożenia IDFA. W liście skierowanym do CEO Apple, przedstawiciele branży wskazują na poniższe wady zaproponowanego rozwiązania:
- Wyskakujące okienko z komunikatem dotyczącym IDFA, które zostało zaprojektowane przez Apple, nie spełnia wymogów informacyjnych RODO i nie jest kompatybilne ze standardami rynku reklamy cyfrowej, takimi jak IAB Europe's Transparency & Consent Framework (TCF).
- Ograniczona możliwość dostosowania ustawień okienka zgody powoduje wysokie ryzyko odmowy przez użytkownika. Wydawca nie ma możliwości żądania zgody w przyszłości, nawet jeśli użytkownik wyrazi ją za pośrednictwem Platformy Zarządzania Zgodami (CMP) na późniejszym etapie. Będzie to miało bardzo negatywny wpływ na wydawców aplikacji w systemie iOS i doprowadzi do znacznego obniżenia przychodów z reklam.
- Inicjatywa Apple poważnie zagraża możliwości kontynuacji świadczenia usług przez wybrane firmy, które specjalizują się w projektowaniu aplikacji mobilnych. W rezultacie usługi reklamowe Apple, takie jak Apple Search Ads w App Store, znacznie wzmocnią swoją przewagę konkurencyjną.
Sygnatariusze list wzywają Apple do:
- Zapewnienia neutralności systemu operacyjnego i App Store.
- Dostosowania decyzji biznesowych do obowiązujących przepisów prawnych, takich jak RODO oraz TCF IAB Europe.
- Upewnienia się, że okienko zgody IDFA można dostosować do istniejących standardów rynku reklamy cyfrowej. Jeśli nie jest to możliwe, powinno zostać zlikwidowane w krajach Unii Europejskiej.
- Poszanowania zbudowanych bezpośrednich relacji wydawcy z użytkownikami.
- Przeprowadzenia dogłębnej oceny wpływu projektowanych zmian na rynek, przed wdrożeniem aktualizacji iOS 14.
- Bieżącej branżowej współpracy na rzecz opracowywania, wdrażania i rozwijania standardów dotyczących ochrony prywatność, w tym udziału w spotkaniu z zainteresowanymi podmiotami w lipcu 2020 roku.
List skierowany do Tima Cooka (CEO Apple) został podpisany przez 16 stowarzyszeń branżowych:
- BVDW (Bundesverband Digitale Wirtschaft)
- CPA (Collectif pour les acteurs du marketing digital)
- Digital New Deal (Think Tank)
- EMMA/ENPA (European Magazine Media Association/ European Newspaper Publishers’ Association)
- EPC (European Publishers’ Council)
- FEDMA (Federation of European Direct and Interactive Marketing) Bertrand Gié, President – Geste (Les éditeurs de contenus et de services en ligne)
- IAB Europe
- IAB France
- IAB Tech Lab
- MMAF (Mobile Marketing Association France)
- NME (News Media Europe)
- SNCD (Syndicat national de la communication directe)
- SRI (Syndicat des régies internet)
- UDECAM (Union Des Entreprises de Conseil et Achat Média)

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations

Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.