Komunikaty PR

Jak sprawić, by muzyka U2 znalazła się w filmie lub reklamie?

2022-11-25  |  14:00
Biuro prasowe

To ich konsultantom zawdzięczamy, że muzyka w filmie, serialu czy reklamie bawi, wzrusza, buduje napięcie. Pracownicy Sirens od ponad 15 lat synchronizują muzykę z obrazem, pozyskują prawa autorskie, negocjują podpisanie umów. To oni są odpowiedzialni za to, że muzykę Lany del Rey, U2, Queen, Davida Bowiego, Run the Jewels, Harrego Stylesa i innych gwiazd światowego formatu mogliśmy po raz pierwszy usłyszeć w polskich produkcjach filmowych czy reklamowych. Roczne obroty Sirens przekroczyły w ubiegłym roku 10 mln zł. Od kilku lat systematycznie rosną o ok. 20 proc. rocznie. O początkach firmy, strategii biznesowej, zmianach w branży oraz nowych technologiach rozmawiamy z Anną Taczanowską, Dyrektorką Zarządzającą Sirens.

 

Sirens istnieje na rynku od ponad 15 lat. Obroty firmy rosną, a zespół powiększa się.
Jak zmieniała się Wasza strategia przez lata?

Nasza strategia i filozofia pozostały niezmienne. Wciąż chcemy być firmą butikową, która dba o wysoką jakość filmów, seriali i reklam, jednocześnie dbając o autorów muzyki i wykonawców. Chcemy działać w sposób etyczny, znajdować się pomiędzy muzyką a biznesem. I to się udaje. Nasza filozofia i strategia nie zmieniły się, ale firma wciąż się rozwija i rozszerza działalność. Na początku zajmowaliśmy się głównie muzyką produkcyjną, później doszły inne formy muzyki, utwory oryginalne, covery, utwory komponowane na zamówienie. Najpierw synchronizowaliśmy muzykę do reklam, później filmów i seriali, potem również zajęliśmy się oprawą stacji TV. Naszym głównym obszarem działania wciąż pozostaje synchronizacja, ale po latach zbudowaliśmy też własne studio dźwiękowe, później powstał dział publishingu, a teraz coraz częściej zaczynamy rozmawiać z klientami o audiobrandingu.

 

Co kryje się pod tym pojęciem?

Audiobranding to identyfikacja muzyczna, która symbolizuje daną firmę, jej strategię, filozofię. Najczęściej są to dźwięki, jingle, kompozycje powstające w sposób ustrukturyzowany, nawiązujące do wartości firmy, jej usług, czy produktów. To takie muzyczne DNA marki lub przedsiębiorstwa. Efektem końcowym tworzenia audiobrandingu jest audio brandbook. Coraz więcej firm chce mieć swoją identyfikację muzyczną, zwłaszcza że marki wykorzystują muzykę w różnych kanałach, reklamach internetowych, mediach społecznościowych itd.

 

Jakie były Wasze początki?

Sirens działa na rynku od ponad piętnastu lat, ale chciałabym się cofnąć w czasie jeszcze dalej, do moich początków w branży. Wtedy nie było osób, które specjalizowałyby się w oprawie muzycznej reklam. A tych, którzy oprawiali seriale i filmy, można było policzyć na palcach jednej ręki. W większości przypadków muzykę stokową do reklam dobierali realizatorzy dźwięku. Niektórzy robili to świetnie, ale niektórzy zupełnie nie mieli do tego serca. Wraz z rozwojem muzyki produkcyjnej, z rozwojem bibliotek, ale też wzrostem jakości muzyki, okazało się, że na rynku jest duża nisza, którą można wypełnić. Agnieszka Kulczycka, która założyła Sirens, zaczęła od dobierania muzyki do reklam i robiła to z dużą starannością i kreatywnością. Okazało się, że to był strzał w dziesiątkę. Gdy zaczynaliśmy, na rynku było kilku konsultantów muzycznych, którzy pracowali na swoje nazwisko, byli wolnymi strzelcami. Teraz pojawia się coraz więcej firm, także zagranicznych, które chcą działać w tej branży w sposób ustrukturyzowany.

 

Jak zmieniły się Wasze usługi?

Nasze usługi są coraz bardziej kompleksowe i to jest, w mojej opinii, kluczowe. Oczywiście najważniejsze wciąż pozostaje kreatywne i profesjonalne oprawienie obrazu muzyką. Ale na przestrzeni lat zauważyliśmy, że do tego obszaru można dobudować inne usługi, które są z nim związane. Oprawiając film – reklamowy, czy fabularny – musimy nie tylko dobrać muzykę, ale również namierzyć właścicieli praw do utworów, przeprowadzić negocjacje, podpisać stosowne umowy licencyjne, niejednokrotnie zadbać o sprawy podatkowe. Nasz klient musi być zaopiekowany od A do Z, musi czuć, że jest w dobrych rękach. Pamiętajmy też o tym, że cały świat się zmienia, nowe technologie wkraczają do większości branż. Ludzie mają coraz większy dostęp do informacji, ale również do rozrywki. Filmy, seriale czy reklamy stają się coraz bardziej dostępne i odbiorcy mogą je oglądać nie tylko w kinie, na laptopie, czy tablecie, ale też w telefonie. To powoduje, że pojawiają się nowe pola eksploatacji, zmieniają się zakresy praw w umowach, a my musimy być na bieżąco z tymi zmianami.

 

Czy dzięki dostępowi do rozrywki, także zagranicznej, klienci stają się bardziej wymagający?

Wraz z pojawieniem się serwisów streamingowych, rozwojem platform typu HBO, czy Canal+ zwiększyła się świadomość odbiorców. Kiedyś oglądaliśmy z zazdrością zagraniczne produkcje, jak chociażby „Gwiezdne Wojny” i mogliśmy pomarzyć o takich planach filmowych, technikach animacji czy dźwięku. Od tego czasu wiele się zmieniło, światowe produkcje są dostępne w Polsce w tym samym czasie, co za granicą. Nasi klienci, którymi najczęściej są producenci czy reżyserzy, z dużo większą swobodą podążają za światowymi trendami, a ich oczekiwania co do jakości muzyki rosną. Do polskich produkcji coraz częściej dobiera się zagraniczną muzykę największego formatu, a rozwój Internetu powoduje, że łatwiej pozyskać prawa, kupić utwory, które kiedyś byłyby niedostępne. Weźmy chociażby utwory U2, Dawida Bowiego, Lany del Rey, czy Harrego Stylesa, które dzięki Sirens mogły znaleźć się w polskich produkcjach.

 

Jak nowe technologie wpłynęły na rynek?

Nowe technologie zmieniają każdą branżę. Mają duży wpływ między innymi na przesyłanie danych. Pamiętam, gdy przekazywanie ciężkich plików odbywało się tylko na twardych nośnikach, kasety wozili kurierzy, a odtwarzanie pliku z kasety typu beta było możliwe tylko w profesjonalnym studiu. Dziś, dzięki specjalnym programom oraz serwerom, możemy z łatwością przekazywać sobie całe odcinki seriali czy fragmenty filmów. Nowe technologie pozwalają chociażby na nagrywanie całych utworów muzycznych, mimo że ich współautorzy i współwykonawcy nie spotykają się w tym samym czasie i miejscu. Po prostu pojedyncze partie instrumentów czy wokali są nagrywane w różnych studiach, a później jeden człowiek (lub więcej) zajmuje się ich zgraniem. Podobne przykłady można mnożyć.

 

Czego życzyłabyś branży i Wam z okazji 15 urodzin?

Stabilizacji, ale też ciągłego rozwoju, nowych wyzwań. Pandemia była momentem próby, z której na szczęście, jako firma wyszliśmy obronną ręką. Po pandemii widzimy odpływ widzów z kina. Rośnie natomiast rynek osób oglądających produkcje w serwisach streamingowych. Trzeba przyznać, że konkurencja między takimi serwisami jest duża, a to powoduje, że produkuje się coraz więcej filmów i seriali. To korzystne dla całej branży.

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Bubble Tea w KFC! Hit lata już na was czeka Biuro prasowe
2024-07-16 | 11:00

Bubble Tea w KFC! Hit lata już na was czeka

Bubble Tea debiutuje w KFC! Każde wakacje zasługują na swój muzyczny hit, który będzie przywoływał najlepsze wspomnienia z tego radosnego okresu. W KFC nie zabraknie w tym roku
Media i PR Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu
2024-07-08 | 11:00

Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu

Sanofi, we współpracy z agencją FCB Health Spark, wystartowała z przełomową kampanią „Miej na to Magne B6 Forte” łączącą kreatywność z edukacją zdrowotną. Kampania
Media i PR Konkurs PR WINGS startuje już po raz 4.
2024-07-01 | 13:00

Konkurs PR WINGS startuje już po raz 4.

We wtorek 25 czerwca 2024 r. rusza przyjmowanie zgłoszeń do 4. edycji konkursu polskiej branży Public Relations PR WINGS. Organizator – Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR),

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gospodarka

Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian

Obrona interesów MŚP w postępowaniach interwencyjno-procesowych oraz uruchomienie mediacji pomiędzy organami administracji i przedsiębiorcami będą priorytetami w nowej kadencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Od czerwca to stanowisko piastuje Agnieszka Majewska. Jak wskazuje, najpilniejszą potrzeba jest jednak reforma danin publicznych, przede wszystkim zmiana sposobu rozliczania składki zdrowotnej. – Przedsiębiorcom mocno zależy, żeby wrócić do tego, co było przed Polskim Ładem. W tej chwili niektórzy zgłaszają się do Biura Rzecznika MŚP, wskazując, że płacą składki w wysokości ok. 300 tys. zł, to są olbrzymie pieniądze – mówi Agnieszka Majewska. Koalicjanci w rządzie mają jednak różne pomysły na tę reformę.

Problemy społeczne

Pielęgniarki narzekają na przeciążenie pracą i braki kadrowe. Jest to odczuwalne zwłaszcza dla młodego personelu

Niemal 3/4 pielęgniarek pozytywnie ocenia swoją satysfakcję zawodową z pracy, przede wszystkim doceniając zróżnicowanie zajęć i dobre relacje ze współpracownikami – wynika z badania SGGW w Warszawie. Duża grupa, zwłaszcza młodych osób wchodzących do zawodu, narzeka jednak na przeciążenie pracą i niedobór personelu. Obecnie Polska jest jednym z krajów o najniższej liczbie pielęgniarek, a ich średnia wieku to ponad 54 lata. Liczba odejść z zawodu będzie więc rosła z roku na rok.

Prawo

Prace nad przepisami o asystencji osobistej na ostatniej prostej. Pomoże ona zaktywizować zawodowo osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Jak zapowiedział w czerwcu Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym. Z danych GUS wynika, że tylko 19,6 proc. z nich jest aktywnych zawodowo. – Asystencja osobista jest jak tlen i zapewnia możliwości niezależnego życia – mówi prezeska Fundacji Centrum Edukacji Niewidzialna Małgorzata Szumowska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.