Komunikaty PR

Kampania „Nasz Klimat” – podsumowanie

2022-10-06  |  16:00
Biuro prasowe

Ministerstwo Klimatu i Środowiska podsumowało kampanię informacyjno-edukacyjną „Nasz Klimat”, której głównym celem było podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa na temat indywidualnych działań, jakie można podejmować na rzecz ochrony klimatu. Kampania rozpoczęła się w trzecim kwartale 2021 r.

Aktywności zaplanowane w czasie trwania kampanii pozwoliły na zainicjowanie dyskusji
nt. zmian klimatu oraz aktywne zaangażowanie mieszkańców Polski w działania na rzecz ochrony środowiska. Hasło przewodnie „Klimat tworzą ludzie” podkreślało rolę jednostki i jej wpływ na klimat.  

Od przedszkolaków po emerytów, osoby z obszarów wiejskich i z metropolii, o różnym wykształceniu i statusie materialnym – uczyliśmy ekonawyków, przekonując, że „Klimat Tworzą Ludzie”. Pokazywaliśmy, że nawet małe, codzienne gesty mają znaczenie. Noszenie toreb wielorazowych na zakupy, oszczędzanie wody, energii i innych zasobów, korzystanie z komunikacji miejskiej to tylko niektóre z przykładów zmian, które można szybko wcielić w życie – rzecznik prasowy Ministerstwa Klimatu i Środowiska Aleksander Brzózka.

Kampania „Nasz Klimat” była prowadzona wielokanałowo, m.in. za pośrednictwem mediów tradycyjnych (telewizja, prasa drukowana, radio) i Internetu (bannery, media społecznościowe – Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, podcasty i serwisy VOD). Ważnym punktem było również podjęcie współpracy z blogerami i influencerami, którzy na co dzień poruszają zagadnienia związane z klimatem i ochroną środowiska. W telewizji można było zobaczyć spoty, pokazujące, jak niewiele trzeba, by wdrożyć ekonawyki w swoje codzienne życie.

Nauka poprzez zabawę

Aktywności podejmowane w ramach kampanii „Nasz Klimat” kreowały pozytywne wzorce w zakresie inicjatyw społecznych oraz codziennych nawyków, które przyczyniają się do zahamowania negatywnych skutków zmian klimatycznych.

Taką edukację warto zacząć jak najwcześniej, dlatego bardzo istotnym elementem działań było stworzenie pakietów edukacyjnych dla szkół podstawowych, które są wsparciem dla nauczycieli w przygotowaniu zajęć lekcyjnych budujących świadomość i wiedzę na temat działań proekologicznych.

Starsi uczniowie w szkołach ponadpodstawowych mogli wziąć udział we wspólnej zabawie przeprowadzonej w formie konkursu – Videoolimpiady na najlepszy film edukacyjny, który odpowiadał na bardzo ważne pytanie: „W jaki sposób na co dzień możemy dbać o klimat?”.      – Młodzi ludzie, którzy stoją na progu dorosłości, dzięki odpowiedniej edukacji i wiedzy o zmianach klimatycznych, mogą stać się motorem napędowym zmian, korzystnych dla środowiska i naszej planety – dodaje przedstawiciel resortu.

Myśl lokalnie, działaj globalnie

Istotnym elementem kampanii były działania skierowane do gmin. Powstał pakiet materiałów informacyjno-edukacyjnych do wykorzystania wśród pracowników administracji publicznej oraz mieszkańców gmin. Znalazły się w nim praktyczne porady, w jaki sposób wdrażać proklimatyczne działania w gminie, a także materiały do adaptacji przez poszczególne gminy
– dzięki tym dokumentom samorządy mogą w przyjazny sposób przedstawić przykłady dobrych praktyk proekologicznych na swoim terenie.

Swoimi sprawdzonymi sposobami na życie w zgodzie z naturą miały okazję podzielić się z Polakami również Koła Gospodyń Wiejskich. Do konkursu „W moim domu nic się nie marnuje” zgłosiło się 230 Kół, które nadesłały ponad 400 ekopraktyk. To ważne, by zasady panujące w polskich domach stały się źródłem inspiracji. To dzięki nim powstał „Domowy Poradnik Ekonawyków”. Ebook ten to zbiór wielu ciekawych porad, który powstał na bazie zwycięskich i wyróżnionych zgłoszeń.  

Czy Polacy są EKOistami?

W ramach kampanii zostało także przeprowadzone badanie[1], w którym zapytano reprezentatywną grupę Polaków o codzienne nawyki i postawy proekologiczne. Zagadnienia dotyczyły m.in. użycia żarówek LED, korzystania z ekologicznych kosmetyków i chemii domowej, motywacji do zakupów, ze szczególnym uwzględnieniem walorów ekologicznych, a także podejścia do nurtu zero waste. Na jego podstawie powstał raport „Klimat tworzą ludzie - zachowania ekologiczne Polaków”, który pokazuje, że kampania ta była bardzo potrzebna. Choć wiele wyników napawa optymizmem, wciąż powinniśmy edukować Polaków w zakresie zmian klimatu i przypominać, że każdy, nawet mały gest, ma znaczenie.

Kluczowym elementem kampanii była również strona: www.naszklimat.gov.pl, z której można było dowiedzieć się więcej o tym, jak zmieniać swoje życie na bardziej eko oraz pobrać materiały, które powstały w trakcie trwania kampanii.

– Klimat dotyczy nas wszystkich, dlatego istotne jest podejmowanie wszelkich inicjatyw i działań, mających korzystny wpływ na środowisko. Każdy z nas może włączyć się w działania proekologiczne, a kampania informacyjno-edukacyjnej wśród społeczeństwa stanowi doskonały początek tego typu działań, które w ujęciu długofalowym na pewno przyniosą pożyteczne zmiany dla nas wszystkich – mówi rzecznik prasowy Ministerstwa Klimatu i Środowiska Aleksander Brzózka.

 


[1] Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Czy AI przejmie marketing? Sztuczna inteligencja w analizie danych i tworzeniu treści Biuro prasowe
2025-03-06 | 11:10

Czy AI przejmie marketing? Sztuczna inteligencja w analizie danych i tworzeniu treści

Czy sztuczna inteligencja zastąpi marketerów? A może wręcz przeciwnie – stanie się ich największym sojusznikiem? W ostatnich latach zrewolucjonizowała podejście do tworzenia
Media i PR SEO Vibes Summit ‘25 – konferencja all-inclusive o międzynarodowym zasięgu
2025-03-04 | 13:00

SEO Vibes Summit ‘25 – konferencja all-inclusive o międzynarodowym zasięgu

Wiedza, networking, relaks – to hasła przewodnie eventu w Zakopanem, czyli jednej z najważniejszych konferencji SEO w Europie, która zrzesza specjalistów
Media i PR BRAK ZDJĘCIA
2025-02-25 | 10:50

Reklama offline w erze cyfryzacji – dlaczego wciąż działa?

W czasach, gdy marketing cyfrowy zdominował strategie promocyjne wielu firm, łatwo zapomnieć o sile reklamy offline. Media społecznościowe, kampanie Google Ads czy reklamy wideo stały się nieodłącznym elementem codziennych działań

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.