Komunikaty PR

Kampania „Nasz Klimat” – podsumowanie

2022-10-06  |  16:00
Biuro prasowe

Ministerstwo Klimatu i Środowiska podsumowało kampanię informacyjno-edukacyjną „Nasz Klimat”, której głównym celem było podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa na temat indywidualnych działań, jakie można podejmować na rzecz ochrony klimatu. Kampania rozpoczęła się w trzecim kwartale 2021 r.

Aktywności zaplanowane w czasie trwania kampanii pozwoliły na zainicjowanie dyskusji
nt. zmian klimatu oraz aktywne zaangażowanie mieszkańców Polski w działania na rzecz ochrony środowiska. Hasło przewodnie „Klimat tworzą ludzie” podkreślało rolę jednostki i jej wpływ na klimat.  

Od przedszkolaków po emerytów, osoby z obszarów wiejskich i z metropolii, o różnym wykształceniu i statusie materialnym – uczyliśmy ekonawyków, przekonując, że „Klimat Tworzą Ludzie”. Pokazywaliśmy, że nawet małe, codzienne gesty mają znaczenie. Noszenie toreb wielorazowych na zakupy, oszczędzanie wody, energii i innych zasobów, korzystanie z komunikacji miejskiej to tylko niektóre z przykładów zmian, które można szybko wcielić w życie – rzecznik prasowy Ministerstwa Klimatu i Środowiska Aleksander Brzózka.

Kampania „Nasz Klimat” była prowadzona wielokanałowo, m.in. za pośrednictwem mediów tradycyjnych (telewizja, prasa drukowana, radio) i Internetu (bannery, media społecznościowe – Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, podcasty i serwisy VOD). Ważnym punktem było również podjęcie współpracy z blogerami i influencerami, którzy na co dzień poruszają zagadnienia związane z klimatem i ochroną środowiska. W telewizji można było zobaczyć spoty, pokazujące, jak niewiele trzeba, by wdrożyć ekonawyki w swoje codzienne życie.

Nauka poprzez zabawę

Aktywności podejmowane w ramach kampanii „Nasz Klimat” kreowały pozytywne wzorce w zakresie inicjatyw społecznych oraz codziennych nawyków, które przyczyniają się do zahamowania negatywnych skutków zmian klimatycznych.

Taką edukację warto zacząć jak najwcześniej, dlatego bardzo istotnym elementem działań było stworzenie pakietów edukacyjnych dla szkół podstawowych, które są wsparciem dla nauczycieli w przygotowaniu zajęć lekcyjnych budujących świadomość i wiedzę na temat działań proekologicznych.

Starsi uczniowie w szkołach ponadpodstawowych mogli wziąć udział we wspólnej zabawie przeprowadzonej w formie konkursu – Videoolimpiady na najlepszy film edukacyjny, który odpowiadał na bardzo ważne pytanie: „W jaki sposób na co dzień możemy dbać o klimat?”.      – Młodzi ludzie, którzy stoją na progu dorosłości, dzięki odpowiedniej edukacji i wiedzy o zmianach klimatycznych, mogą stać się motorem napędowym zmian, korzystnych dla środowiska i naszej planety – dodaje przedstawiciel resortu.

Myśl lokalnie, działaj globalnie

Istotnym elementem kampanii były działania skierowane do gmin. Powstał pakiet materiałów informacyjno-edukacyjnych do wykorzystania wśród pracowników administracji publicznej oraz mieszkańców gmin. Znalazły się w nim praktyczne porady, w jaki sposób wdrażać proklimatyczne działania w gminie, a także materiały do adaptacji przez poszczególne gminy
– dzięki tym dokumentom samorządy mogą w przyjazny sposób przedstawić przykłady dobrych praktyk proekologicznych na swoim terenie.

Swoimi sprawdzonymi sposobami na życie w zgodzie z naturą miały okazję podzielić się z Polakami również Koła Gospodyń Wiejskich. Do konkursu „W moim domu nic się nie marnuje” zgłosiło się 230 Kół, które nadesłały ponad 400 ekopraktyk. To ważne, by zasady panujące w polskich domach stały się źródłem inspiracji. To dzięki nim powstał „Domowy Poradnik Ekonawyków”. Ebook ten to zbiór wielu ciekawych porad, który powstał na bazie zwycięskich i wyróżnionych zgłoszeń.  

Czy Polacy są EKOistami?

W ramach kampanii zostało także przeprowadzone badanie[1], w którym zapytano reprezentatywną grupę Polaków o codzienne nawyki i postawy proekologiczne. Zagadnienia dotyczyły m.in. użycia żarówek LED, korzystania z ekologicznych kosmetyków i chemii domowej, motywacji do zakupów, ze szczególnym uwzględnieniem walorów ekologicznych, a także podejścia do nurtu zero waste. Na jego podstawie powstał raport „Klimat tworzą ludzie - zachowania ekologiczne Polaków”, który pokazuje, że kampania ta była bardzo potrzebna. Choć wiele wyników napawa optymizmem, wciąż powinniśmy edukować Polaków w zakresie zmian klimatu i przypominać, że każdy, nawet mały gest, ma znaczenie.

Kluczowym elementem kampanii była również strona: www.naszklimat.gov.pl, z której można było dowiedzieć się więcej o tym, jak zmieniać swoje życie na bardziej eko oraz pobrać materiały, które powstały w trakcie trwania kampanii.

– Klimat dotyczy nas wszystkich, dlatego istotne jest podejmowanie wszelkich inicjatyw i działań, mających korzystny wpływ na środowisko. Każdy z nas może włączyć się w działania proekologiczne, a kampania informacyjno-edukacyjnej wśród społeczeństwa stanowi doskonały początek tego typu działań, które w ujęciu długofalowym na pewno przyniosą pożyteczne zmiany dla nas wszystkich – mówi rzecznik prasowy Ministerstwa Klimatu i Środowiska Aleksander Brzózka.

 


[1] Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Dlaczego przestrzeganie praw autorskich jest kluczowe dla biznesu Biuro prasowe
2025-08-14 | 14:15

Dlaczego przestrzeganie praw autorskich jest kluczowe dla biznesu

Współczesny biznes działa w świecie pełnym treści cyfrowych – zdjęć, filmów, muzyki, tekstów i grafik, które towarzyszą klientom na każdym
Media i PR Trwa 5. edycja konkursu PR Wings
2025-08-12 | 13:00

Trwa 5. edycja konkursu PR Wings

PR Wings to ogólnopolski konkurs wyróżniający najbardziej efektywne, kreatywne i etyczne kampanie public relations, organizowany przez Stowarzyszenie Agencji Public
Media i PR Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?
2025-06-11 | 09:00

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

Cyfrowa inżynieria wzrostu, gdzie każda decyzja opiera się na danych, a wszystkie złotówki pracują na Twoje wyniki? Właśnie tak można określić performance marketing! Coraz

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.

Handel

Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’​a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.