Most Pelješac - otwarcie najważniejszej inwestycji drogowej w Chorwacji
Dzisiaj, 26 lipca 2022, zostanie oficjalnie otwarty Most Pelješac, który połączy półwysep o tej samej nazwie oraz Dubrownik z pozostałą częścią Chorwacji.
Nevera firmy Rimac będzie pierwszym samochodem, który oficjalnie przejedzie po moście.
Ceremonię otwarcie mostu zaplanowano na dziś, a sama uroczystość będzie trwała przez cały dzień.
Program wieczornych uroczystości rozpocznie się prawykonaniem utworu „Fanfare 304” kompozytora Mateja Meštrovicia, po którym zostanie odegrany hymn narodowy. Przewidziane są również oficjalne wystąpienia. W programie zaplanowano również utwór maestro Meštrovicia „Niech przejdą”, a wszystko zakończy „Oda do wolności” w wykonaniu Dubrownickiej Orkiestry Symfonicznej, Zespołów Lado i Linđo, chóru Chorwackiego Teatru Narodowego i Opery ze Splitu oraz Klapy Święty Błażej. Kulminacją wieczoru będzie przejazd przez most obecnie najpotężniejszego samochodu elektrycznego na świecie, Nevera, wyprodukowanego przez chorwacką firmę Rimac.
„Budowa Mostu Pelješac jest jednym z najważniejszych projektów strategicznych w historii Chorwacji. Jego budowa połączyła południe Chorwacji z resztą kraju co oznacza jeszcze lepszą dostępność komunikacyjną Dubrownika, naszej turystycznej perły i jednej z najpopularniejszych chorwackich destynacji, ale także całego półwyspu Pelješac. Od teraz podróżowanie po tej części kraju będzie o wiele bardziej praktyczne i przyjemne” powiedział dyrektor generalny Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, Kristjan Staničić.
Most Pelješac
Most Pelješac to most wieloprzęsłowy o długości 2,4 km, szerokości 21 m i wysokości 55 m. Most wytrzymuje podmuchy wiatru o prędkości 180 km/h. Biorąc pod uwagę wysokość i szerokość konstrukcji przęsła, pod mostem otwarta jest droga wodna dla dużych statków wycieczkowych w kierunku Neum.
Projekt mostu obejmuje drogę czteropasmową, z jednym pasem ruchu i jednym pasem zatrzymania z każdej strony oraz szereg dróg dojazdowych o długości 12 km po obu stronach mostu, a także dwóch tuneli (0,5 km i 2,47 km), dwóch mniejszych mostów (0,51 km i 0,008 km), jednego wiaduktu (0,16 km) i dwóch miejsc odpoczynku. Wokół miasta Ston planowana jest także obwodnica o długości 7,9 km, obejmująca dwa tunele, most, wiadukt i pętlę. To ważne osiągnięcie budowlane znacznie skróci czas przejazdu między dwoma punktami chorwackiej drogi krajowej D8, a dokładniej - czas przejazdu szacowany jest na 20 minut, podczas gdy do tej pory trwał ponad godzinę.
Wartość inwestycji
Łączna wartość inwestycja to 526 mln euro przy czym udział środków europejskich w finansowaniu wynosi 357 mln euro. Poza historycznie ważnym faktem, że po ponad 300 latach Republika Chorwacji została ponownie połączona na całej swojej długości, ostatecznym celem tego projektu było również ułatwienie dostępu do regionu Dubrownika w ramach przygotowań do wejścia do strefy Schengen oraz wzmocnienie spójności regionalnej, a także połączeń transportowych regionu z ważnymi ośrodkami poza nim.
Architekt
Most zaprojektował go Marjan Pipenbaher. Stanowi on „jeden z projektów budowlanych, które będą wyróżniać nasze pokolenie”.
Architekt uważa most za dzieło swojego życia:
„Ten most jest megakonstrukcją, ale nie tylko ze względu na swój rozmiar i długość. Po pierwsze, został wybudowany na obszarze sejsmicznym południowej Dalmacji, gdzie często występują trzęsienia ziemi. Po drugie, został umieszczony w miejscu, w którym występują silne burze i porywiste wiatry. Wszystko to musiało zostać wzięte pod uwagę podczas budowy. Udało nam się rozwiązać te problemy dzięki zastosowaniu innowacyjnych koncepcji”. Pipenbaher dodaje, że jest to jeden z najbardziej wymagających mostów na świecie: „zalicza się do pięciu największych i najbardziej wymagających mostów w Europie wybudowanych od początku wieku. Wszystkie to mosty high-tech, o długości ponad 2 km. To most zaliczany również i do najbardziej wymagających technicznie na świecie”.
Foto główne: Igor Kralj, Pixsell
Zdjecie 1: Igor Kralj, Pixsell
Zdjęcie 2: Dubrovnik-neretva county tourist board

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations

Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.