Pięć lat europejskiego wsparcia dla polskich przedsiębiorstw w Chinach
24/7 Communication
Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
aleksandra.jasinska|247.com.pl| |aleksandra.jasinska|247.com.pl
500002427
https://247.com.pl/
Chiny kontynentalne są jednym z partnerów handlowych Polski, a czynnikiem decydującym o generowaniu takiego handlu są prawa własności intelektualnej.
IP Key China to wieloletni projekt prowadzony przez Komisję Europejską, realizowany i współfinansowany przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Projekt zapewnia znaczne wsparcie na rzecz współpracy w dziedzinie własności intelektualnej i dialogu politycznego między UE a Chinami w celu stworzenia równych warunków działania dla podmiotów praw z UE.
Europa eksportuje technologie i know-how, ale jeśli nie będą one chronione, unijne przedsiębiorstwa mogą paść ofiarą naruszeń. Ochrona i egzekwowanie praw własności intelektualnej stanowią poważne wyzwanie dla przedsiębiorstw UE, które chcą rozwijać działalność na nowych rynkach.
W 2021 r. Polska, której eksport wynosił 3064 mln euro, sprzedawała przede wszystkim maszyny i sprzęt transportowy – głównie maszyny elektryczne i maszyny przemysłowe ogólnego przeznaczenia – o wartości 1066 mln euro (35% eksportu do Chin), wyroby gotowe – głównie wyroby z metalu i mineralnych surowców niemetalicznych – o wartości 1022 mln euro (33% eksportu do Chin) oraz różnorodne artykuły przemysłowe – głównie przyrządy profesjonalne, naukowe i kontrolne – o wartości 324 mln euro (11% eksportu do Chin).
Na dzień 1 stycznia 2020 r. obowiązywało 1,6 mln zarejestrowanych znaków towarowych Unii Europejskiej, obejmujących ponad 4,4 mln powiązanych klas towarów i usług, przy średniej rocznej stopie wzrostu wynoszącej 5,6% (2010–2019). Większość zgłoszeń unijnych znaków towarowych nadal pochodziła z UE, a ich średni udział wynosił 68,3% wszystkich zgłoszeń. Pod względem liczby zgłoszeń w UE i na świecie prym wiodły Niemcy (16%). Inne duże gospodarki Unii Europejskiej, tj. Włochy, Hiszpania, Francja, Niderlandy i Polska (2,4%), odpowiadają łącznie za nieco ponad 27% wszystkich zgłoszeń[1].
Podsumowując osiągnięcia EUIPO, jego dyrektor wykonawczy Christian Archambeau powiedział:
„Przez ostatnie pięć lat projekt IP Key China oferował wsparcie przedsiębiorcom, MŚP, badaczom i osobom z branży kreatywnej, aby chronić dobra intelektualne, które zapewniają przyszłość ich biznesu w Chinach. Oczekujemy, że nadal będziemy odgrywać ważną rolę we wzmacnianiu mechanizmu dialogu na temat własności intelektualnej, który jest istotnym aspektem poprawy przejrzystości i przewidywalności systemów własności intelektualnej.”
Projekt ten stanowił uzupełnienie dialogu i grupy roboczej UE-Chiny dotyczących własności intelektualnej, koordynowanych przez UE i Chiny. Działania te, wpisujące się w założenia projektu, skutecznie przyczyniły się do realizacji interesów przedsiębiorstw UE przez pogłębienie wymiany poglądów z Chinami na temat sposobów rozwiązywania konkretnych wyzwań związanych z prawami własności intelektualnej.
Przy okazji 9. dialogu wysokiego szczebla w dziedzinie gospodarki i handlu UE-Chiny, który odbył się w lipcu 2022 r., wiceprzewodniczący wykonawczy i komisarz ds. handlu Valdis Dombrovskis podkreślił:
„Istotne jest zapewnienie odpowiednich i równych warunków działania przedsiębiorstwom z UE prowadzącym działalność w Chinach. UE i Chiny są kluczowymi partnerami handlowymi i musimy kontynuować dialog, aby zapewnić większe zbliżenie Chin do norm unijnych i międzynarodowych w zakresie ochrony praw własności intelektualnej.”
Osiągnięcia
Działania podejmowane w ramach projektu IP Key China w ciągu ostatnich pięciu lat miały na celu ułatwienie dostępu do rynku unijnym firmom, przedsiębiorstwom i innowatorom dzięki współpracy z chińskimi władzami, stowarzyszeniami przedsiębiorców oraz innymi publicznymi i prywatnymi zainteresowanymi stronami. Cel ten został osiągnięty poprzez zwiększenie zrozumienia rynku i poprawę wdrażania przepisów dotyczących własności intelektualnej i systemów egzekwowania praw własności intelektualnej w Chinach.
Rzetelna ocena chińskiego ustawodawstwa dokonana w ramach IP Key China ujawniła główne różnice w stosunku do równoważnych przepisów w zakresie własności intelektualnej w UE. Analiza obejmowała szeroki zakres aspektów, takich jak reakcja na podrabianie towarów i piractwo, procedury rozpatrywania sporów dotyczących własności intelektualnej, ogólne egzekwowanie praw własności intelektualnej oraz spostrzeżenia, które zostały przekazane europejskim przedsiębiorstwom.
Ponadto projekt był elementem dalszej współpracy z Chinami po podpisaniu umowy dwustronnej między UE a Chinami o ochronie 100 europejskich oznaczeń geograficznych w Chinach i 100 chińskich oznaczeń geograficznych w UE.
Projekt IP Key China wniósł również istotny wkład w integrację danych o znakach towarowych udostępnionych przez Narodową Administrację Własności Intelektualnej Chin (CNIPA), dzięki czemu ponad 32 miliony chińskich znaków towarowych zostało udostępnionych w narzędziu do wyszukiwania znaków towarowych i bazie danych „TMview”[1]. W 2020 r. EUIPO i CNIPA podpisały umowę o wymianie informacji dotyczących znaków towarowych, uzgadniając wzajemną wymianę danych o chińskich krajowych znakach towarowych i znakach towarowych Unii Europejskiej[2].
Ponadto zorganizowano szereg seminariów i imprez, a także udostępniono firmom z UE bezpłatne szkolenia on-line i na miejscu prowadzone przez ekspertów ds. własności intelektualnej, publikacje, zestawienia informacji na temat rynku chińskiego oraz studia przypadków. Jednocześnie od 2008 r. funkcjonuje całodobowy punkt kontaktowy dla MŚP ds. własności intelektualnej w handlu z Chinami, w którym można uzyskać odpowiedzi na konkretne pytania. Punkt ten stanowi pierwszą linię wsparcia w zakresie własności intelektualnej dla MŚP, które prowadzą działalność na rynku chińskim lub zamierzają wejść na ten rynek.
Dlaczego Chiny?
Chiny kontynentalne są jednym z najważniejszych partnerów handlowych UE, a czynnikiem decydującym o generowaniu takiego handlu przez przedsiębiorstwa z UE są prawa własności intelektualnej.
W 2021 r. Chiny były trzecim co do wielkości partnerem w eksporcie towarów z UE (10,2%). Przedsiębiorstwa unijne wyeksportowały do Chin towary o wartości 223,4 mld euro – były to głównie maszyny i pojazdy (52% eksportu do Chin), inne wyroby gotowe (20%) i chemikalia (15%)[3]. Trzema największymi eksporterami do Chin w UE były Niemcy (104 655 mln euro), Francja (24 028 mln euro) i Holandia (15 906 mln euro).
Współpraca UE z Chinami w dziedzinie handlu opiera się na unijnej perspektywie strategicznej z 2019 r., w której promuje się wzajemność, równe warunki działania i uczciwą konkurencję.
Wyzwania
W ostatnich latach poczyniono znaczne postępy legislacyjne. W ogromnym stopniu przyczyniły się do tego mechanizmy dialogu, zaangażowanie sieci dużych
zainteresowanych stron oraz projekt IP Key China. W wielu obszarach ochrona i egzekwowanie praw własności intelektualnej nadal nie są wystarczająco skuteczne i utrzymują się wyzwania, takie jak brak przejrzystości i niewystarczające egzekwowanie praw własności intelektualnej[1]. Istnieją poważne obawy, w szczególności w odniesieniu do interpretacji wymogów dotyczących zdolności patentowej, braku wystarczającej ochrony prawnej przed zgłoszeniami znaków towarowych dokonywanymi w złej wierze[2] oraz ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa. Pojawiającym się problemem jest zapewnienie sprawiedliwego i niedyskryminującego traktowania w sprawach z zakresu konkurencji wszczętych przeciwko zagranicznym podmiotom praw[3].
Przyszłość
Kolejna faza projektu IP Key China będzie polegała na dążeniu do zbliżenia chińskich, unijnych i międzynarodowych norm ochrony praw własności intelektualnej, z większym naciskiem na aspekty związane z egzekwowaniem prawa. Zwrócona zostanie również uwaga na wzmocnienie partnerstw i strategicznego zaangażowania z przedsiębiorstwami działającymi w Chinach, a także ze stowarzyszeniami branżowymi. Przyszłe starania będą miały również na celu zapewnienie większego zaangażowania instytucji sektorowych w UE i jej państwach członkowskich w partnerską wymianę z ich chińskimi odpowiednikami na tematy będące przedmiotem wspólnego zainteresowania.
______________________________________________________________
Dodatkowe informacje dla Redaktorów
DLACZEGO WARTO SKUPIĆ SIĘ NA PRAWIE WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Własność intelektualna jest kluczowym czynnikiem konkurencyjności przedsiębiorstw w gospodarce światowej. Zapewnia zwrot z inwestycji w innowacje i ma szczególne znaczenie dla MŚP, które wchodzą na rynki zagraniczne, ale często mają ograniczone zasoby i czas oraz niewielką wiedzę o tym, w jaki sposób własność intelektualna może być cenna dla ich biznesu. Ponadto plan działania w zakresie własności intelektualnej z 2020 r. ma na celu wzmocnienie odporności i odbudowy gospodarczej UE przez umożliwienie sektorowi kreatywnemu i innowacyjnym branżom UE utrzymania pozycji światowego lidera oraz przyspieszenie transformacji ekologicznej i cyfrowej w Europie.
Prawa własności intelektualnej mają zasadnicze znaczenie dla ochrony innowacji przed konkurencją, a aktywa objęte własnością intelektualną są ważnym źródłem przepływów pieniężnych dzięki umowom licencyjnym lub sprzedaży własności intelektualnej, jak również znaczącym czynnikiem przyciągającym inwestorów. Badanie opublikowane w 2019 r. przez EUIPO i Europejski Urząd Patentowy (EPO) wykazało, że branże intensywnie korzystające z praw własności intelektualnej wygenerowały niemal 45% całkowitej aktywności gospodarczej (PKB) w UE, o wartości 6,6 bln euro. Odpowiadały one również za 96% eksportu towarów unijnych do reszty świata. Rozkwit handlu elektronicznego spowodowany pandemią sprawił, że przedsiębiorstwa i decydenci polityczni musieli stawić czoła lawinowo rosnącej liczbie przypadków podrabiania i piractwa w sieci[1]. Jak wynika z badania, sprawy te dotyczą różnych rodzajów praw własności intelektualnej, takich jak patenty, znaki towarowe, prawa autorskie i nieuczciwa konkurencja.
O EUIPO
EUIPO jest jedną z największych zdecentralizowanych agencji UE. Ma siedzibę w Alicante (Hiszpania). EUIPO uznany w 2021 r. za najbardziej innowacyjny Urząd ds. własności intelektualnej na świecie – obsługuje rejestrację znaków towarowych Unii Europejskiej i zarejestrowanych wzorów wspólnotowych, które zapewniają ochronę własności intelektualnej we wszystkich państwach członkowskich UE. Współpracuje także z krajowymi i regionalnymi urzędami ds. własności intelektualnej z UE oraz prowadzi europejskie obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej.
Europejskie obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej powstało w 2009 r. w celu wspierania ochrony i egzekwowania praw własności intelektualnej oraz w celu zwalczania rosnącego zagrożenia naruszenia praw własności intelektualnej w Europie. W dniu 5 czerwca 2012 r. obserwatorium przeniesiono w struktury EUIPO, na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 386/2012, a w bieżącym roku przypada jego dziesięciolecie.
O PROJEKCIE IP KEY CHINA
IP Key China to projekt UE stworzony w 2017 r. w celu zacieśnienia współpracy między UE a Chinami w zakresie własności intelektualnej. Jest on współfinansowany przez Komisję Europejską i EUIPO i realizowany na szczeblu operacyjnym przez EUIPO dzięki ścisłej współpracy z chińskimi zainteresowanymi stronami i zaangażowaniu przemysłu, środowisk akademickich, organów egzekwowania prawa i organów sądowych.Projekt IP Key China wspiera dwustronny dialog na temat własności intelektualnej poprzez szeroki zakres działań.
[1] „Study on New Development of Online Counterfeiting and Piracy in China: Legislation, Practices and Cases”: https://ipkey.eu/en/node/1663.
[1] https://policy.trade.ec.europa.eu/eu-trade-relationships-country-and-region/countries-and-regions/china_en.
[2] „Trademarks: The Impact of the 2019 Amendment of the Chinese Trademark Law: Study”, pkt 2.4 dotyczący znaków towarowych zgłoszonych w złej wierze: https://ipkey.eu/en/china/activities/impact-2019-amendment-chinese-trademark-law-study.
[3] https://ipkey.eu/sites/default/files/ipkey-docs/2019/ANNEX-9_IPKey-China.pdf.
[1] https://ipkey.eu/en/china/news/ip-key-china-work-achievement-trade-marks.
[2] https://ipkey.eu/en/china/news/virtual-meeting-cnipa-and-signature-agreement-exchange-trade-mark-information.
[3] https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/edn-20220401-1.
[1] „EUIPO Trade Mark Focus, 2010 to 2019 Evolution” https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/contentPdfs/news/EUIPO_TM_Focus_Report_2010-2019_Evolution_en.pdf..

Czy AI przejmie marketing? Sztuczna inteligencja w analizie danych i tworzeniu treści

SEO Vibes Summit ‘25 – konferencja all-inclusive o międzynarodowym zasięgu
Reklama offline w erze cyfryzacji – dlaczego wciąż działa?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.