Raport Strategiczny Internet 2019/2020 IAB Polska
Rok 2019 był dla polskiej branży reklamy cyfrowej przełomowy – internet, wzorem rozwiniętych rynków zachodnich, przegonił pod względem nakładów reklamowych telewizję. Dwucyfrowe tempo rozwojowe reklamy online zostało utrzymane, a jej wartość osiągnęła prawie 5 mld zł. W Europie pierwszy raz w historii wydatki na digital były wyższe od sumy wydatków na pozostałe segmenty mediów (64,8 mld euro vs 63,7 mld euro). Co więcej, eksperci przewidują, że branża internetowa, jako jedna z nielicznych, wyjdzie z nadchodzącego zastoju gospodarczego zwycięską ręką – wynika z najnowszego Raportu Strategicznego Internet 2019/2020, wydanego przez IAB Polska.
Zmiana dominacji na rynku reklamowym w Polsce spodziewana była już od kilku lat, ale to właśnie ubiegły rok przyniósł ten historyczny przełom. Internet wysunął się na pozycję lidera w torcie reklamowym, a co więcej, obserwując bieżące trendy, należy się spodziewać, że ta dominacja będzie się zwiększać.
– Tak dobry wynik bardzo cieszy. Reklama internetowa przez lata budowała bardzo silną pozycję rynkową i dzisiaj będzie to procentować. Wyraźnie pokazuje to też niedawne badanie IAB Polska dotyczące wpływu pandemii koronawirusa na firmy w naszej branży. Daje to podstawy, aby wierzyć, że reklama on-line nie tylko najmniej ucierpi w wyniku recesji, ale również odegra kluczową rolę w wychodzeniu z kryzysu oraz w odbudowie i transformacji gospodarki. To właśnie dzięki reklamie online wszyscy przedsiębiorcy będą mogli wrócić do swojej działalności i zachęcić konsumentów i klientów do powrotu do korzystania z ich usług i produktów. Reklama cyfrowa będzie też jednym z głównych narzędzi dla tych, którzy jeszcze są na etapie transformacji cyfrowej. – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.
Branża internetowa w Polsce mierzy się obecnie z dwoma na pozór przeciwstawnymi elementami: z jednej strony bardzo dobrymi wynikami w obszarze wydatków na reklamę cyfrową w 2019 roku, a z drugiej jak cała światowa gospodarka – wizją dekoniunktury. W opinii ekspertów bieżący rok powinien zakończyć się dla komunikacji cyfrowej na nieznacznym plusie, w najgorszym przypadku zaś powtórzyć wynik zeszłoroczny.
- Tegoroczna edycja Raportu Strategicznego IAB Polska jest niecodzienna, ponieważ publikowana w niecodziennych okolicznościach pandemii. Internet jest obecnie kluczowym motorem rozwojowym gospodarki przyszłości, a cyfrowa edukacja przedsiębiorstw stała się podstawową potrzebą. Dzięki niej polski biznes będzie mógł się dynamicznie rozwijać, konkurować z europejskimi i globalnymi graczami oraz tworzyć nowe miejsca pracy nawet w trakcie zachwiania koniunktury. – dodaje Włodzimierz Schmidt.
Pierwsza połowa 2020 roku unaoczniła bariery w sprawnym realizowaniu wielu aktywności online oraz ogólnym rozwoju rynku cyfrowego w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji w kwietniu 2020 roku podało, że wzrost zainteresowania e-usługami, zarówno oferowanymi centralnie, jak i lokalnie, był co najmniej trzykrotny. Niestety papierowa biurokracja i niewystarczająca cyfryzacja administracji publicznej stały się szklanym sufitem dla wielu przedsiębiorców i obywateli próbujących przełączyć się na cyfrowy obieg. Jak na dłoni widać także niewystarczające wsparcie Państwa w rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej i jej ochronę jako krytycznej dla sprawnego funkcjonowania kraju.
Już w pierwszych tygodniach wprowadzonych ograniczeń, wywołanych pandemią COVID-19, nastąpił niespotykany dotąd wzrost zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne i cyfrowe, a wysycenie sieci internetowej poszybowało w górę. Nie przekłada się to jednak na pomnożenie wartości rynku cyfrowego, co w większej mierze na wyższe koszty. Wstępne dane wskazują, że w 2020 roku należy spodziewać się nie tyle wzrostu liczby internautów, co intensywniejszego korzystania z internetu w postaci dłuższego czasu spędzanego online czy jednoczesnego korzystania z wielu urządzeń z dostępem do internetu.
Ostateczny bilans związany z całościowymi skutkami pandemii na kondycję rynku online możliwy będzie do nakreślenia jednak nie wcześniej niż przy okazji kolejnej edycji Raportu Strategicznego IAB Polska.
„Raport Strategiczny Internet 2019/2020” to 17. edycja kompleksowej publikacji IAB Polska badającej rynek reklamy online. To podsumowanie funkcjonowania rynku internetowego w Polsce, wydarzeń branży marketingu i najnowszych trendów.
Zawarte w Raporcie analizy dotyczą między innymi statystyk polskiego internetu, poszczególnych segmentów
e-marketingu, narzędzi marketingu online i najnowszych wyników IAB Polska/PwC AdEx. Dane dotyczące polskiego rynku zostały wzbogacone o perspektywę europejską i globalną. Omówiono także perspektywy rozwojowe, spodziewane trendy, wyzwania i szanse. W końcowej części Raportu znajduje się opis działań IAB Polska.
- Jak zmienia się obraz polskiego użytkownika internetu?
- Jak wyglądała struktura wydatków na reklamę online w 2019 roku?
- Jak kształtuje się dystrybucja treści w polskim internecie?
- Jakie zmiany zaszły w poszczególnych segmentach e-marketingu?
- Jakie są prognozy rozwoju reklamy online w Polsce?
Na te oraz szereg innych pytań znajdą Państwo odpowiedź w Raporcie Strategicznym IAB Polska, który miał premierę 30 czerwca 2020 roku.
Pobierz raport tutaj: https://www.iab.org.pl/bez-kategorii/raport-strategiczny-internet-2019-2020-iab-polska-branza-internetowa-wielkim-wygranym-2019-roku/

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations

Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.