Recepta na społeczne stereotypy dot. kobiecości
Polki i Polacy dokonują wyraźnego podziału cech zewnętrznych oraz wewnętrznych na te, które świadczą o kobiecości lub jej braku. Przeprowadzone w tym roku badanie opinii na zlecenie marki Gatta pokazało, że kobieta jest kobiecą, gdy na przykład posiada długie włosy, co najmniej poniżej ramion, a w jej zachowaniu przejawia się wrażliwość czy delikatność. Z kolei za niekobiece uważane jest owłosienie na ciele, a także dominacja czy siła. Jak radzić sobie z zakorzenionymi, społecznymi schematami? Oto kilka porad.
Wzorce nt. kobiecości mogą być transmitowane w rodzinie oraz gronie bliskich. Zgodnie z odpowiedziami z badania kampanii “Kobiecość to ja”, najważniejszymi osobami w życiu dla respondentek są mama i babcia, mające wpływ na wychowanie oraz postrzeganie przez kobietę świata. Ważną rolę odgrywa również społeczeństwo, w którym z pokolenia na pokolenie przekazywane są m.in. poglądy oraz przekonania. Należy również pamiętać o roli social mediów, stanowiących obecnie ważną przestrzeń do zbierania informacji, szczególnie dla młodych kobiet. Zatem, w jaki sposób możemy zmieniać przyjęte ramy kobiecości i przełamywać związane z tym stereotypy?
- Moim zdaniem na początku trzeba sobie uświadomić, że jako społeczeństwo przyczyniamy się do powstawania i utrzymywania stereotypów. Niemniej, mamy również realny wpływ na ich wyeliminowanie z naszego środowiska. We wprowadzaniu zmian skupmy się najpierw na sobie i naszym najbliższym otoczeniu. Pamiętajmy, że nawet małe działania w przyszłości mogą przynieść wiele korzyści dla naszego społeczeństwa, komentuje Magdalena Lamparska współtwórczyni Fundacji Gerlsy. Apeluje, drogie Panie, nie każda z nas ma długie włosy, nie każda z nas ma idealną, gładką cerę i nosi rozmiar XS, ale ta różnorodność jest piękna. Nie potrzebujemy ukrywać się za filtrami na Instagramie, by móc powiedzieć o sobie, że jesteśmy kobiece. Drodzy Panowie, siła i odwaga nie powinna być dla Was oznaką braku kobiecości, ponieważ te cechy świadczą o zachowaniu i sposobie działania kobiet. Komplementujcie i wspierajcie swoje Panie w ich codziennych działaniach. Drobne zmiany w naszym zachowaniu, które nic nie kosztują, przyczynią się do skutecznego przełamywania stereotypów, które od lat obecne są wśród nas.
Definicja kobiecości w rozumieniu Polek i Polaków postrzegana jest przez pryzmat stereotypowych cech. Jak sugeruje 87% zbadanych Pań, poprzez narzucone społecznie poglądy i przekonania czują one presję, by równolegle być dobrą partnerką, mamą i pracownikiem przy zachowaniu “idealnego” wyglądu. W związku z tym, marka Gatta podkreśla, że nie powinna istnieć jedna definicja kobiecości.
- Kampania “Kobiecość to ja” jest naszym krokiem w stronę przełamywania utartych w społeczeństwie stereotypów. Uważamy, że kobiecość ma wiele twarzy, dlatego nie tworzymy jej kolejnej definicji. Poprzez wprowadzanie nowych tłumaczeń tego pojęcia, tworzymy kolejne stereotypy, które narzucane są nam, kobietom, podkreśla Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.
Przekonania nt. kobiecości zakorzeniały się w społeczeństwie polskim od wielu lat. Dokonanie zmian w postrzeganiu tego pojęcia, a w konsekwencji przełamanie utartych stereotypów jest możliwe, dzięki zaangażowaniu całego społeczeństwa.

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations

Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.