Recepta na społeczne stereotypy dot. kobiecości
Polki i Polacy dokonują wyraźnego podziału cech zewnętrznych oraz wewnętrznych na te, które świadczą o kobiecości lub jej braku. Przeprowadzone w tym roku badanie opinii na zlecenie marki Gatta pokazało, że kobieta jest kobiecą, gdy na przykład posiada długie włosy, co najmniej poniżej ramion, a w jej zachowaniu przejawia się wrażliwość czy delikatność. Z kolei za niekobiece uważane jest owłosienie na ciele, a także dominacja czy siła. Jak radzić sobie z zakorzenionymi, społecznymi schematami? Oto kilka porad.
Wzorce nt. kobiecości mogą być transmitowane w rodzinie oraz gronie bliskich. Zgodnie z odpowiedziami z badania kampanii “Kobiecość to ja”, najważniejszymi osobami w życiu dla respondentek są mama i babcia, mające wpływ na wychowanie oraz postrzeganie przez kobietę świata. Ważną rolę odgrywa również społeczeństwo, w którym z pokolenia na pokolenie przekazywane są m.in. poglądy oraz przekonania. Należy również pamiętać o roli social mediów, stanowiących obecnie ważną przestrzeń do zbierania informacji, szczególnie dla młodych kobiet. Zatem, w jaki sposób możemy zmieniać przyjęte ramy kobiecości i przełamywać związane z tym stereotypy?
- Moim zdaniem na początku trzeba sobie uświadomić, że jako społeczeństwo przyczyniamy się do powstawania i utrzymywania stereotypów. Niemniej, mamy również realny wpływ na ich wyeliminowanie z naszego środowiska. We wprowadzaniu zmian skupmy się najpierw na sobie i naszym najbliższym otoczeniu. Pamiętajmy, że nawet małe działania w przyszłości mogą przynieść wiele korzyści dla naszego społeczeństwa, komentuje Magdalena Lamparska współtwórczyni Fundacji Gerlsy. Apeluje, drogie Panie, nie każda z nas ma długie włosy, nie każda z nas ma idealną, gładką cerę i nosi rozmiar XS, ale ta różnorodność jest piękna. Nie potrzebujemy ukrywać się za filtrami na Instagramie, by móc powiedzieć o sobie, że jesteśmy kobiece. Drodzy Panowie, siła i odwaga nie powinna być dla Was oznaką braku kobiecości, ponieważ te cechy świadczą o zachowaniu i sposobie działania kobiet. Komplementujcie i wspierajcie swoje Panie w ich codziennych działaniach. Drobne zmiany w naszym zachowaniu, które nic nie kosztują, przyczynią się do skutecznego przełamywania stereotypów, które od lat obecne są wśród nas.
Definicja kobiecości w rozumieniu Polek i Polaków postrzegana jest przez pryzmat stereotypowych cech. Jak sugeruje 87% zbadanych Pań, poprzez narzucone społecznie poglądy i przekonania czują one presję, by równolegle być dobrą partnerką, mamą i pracownikiem przy zachowaniu “idealnego” wyglądu. W związku z tym, marka Gatta podkreśla, że nie powinna istnieć jedna definicja kobiecości.
- Kampania “Kobiecość to ja” jest naszym krokiem w stronę przełamywania utartych w społeczeństwie stereotypów. Uważamy, że kobiecość ma wiele twarzy, dlatego nie tworzymy jej kolejnej definicji. Poprzez wprowadzanie nowych tłumaczeń tego pojęcia, tworzymy kolejne stereotypy, które narzucane są nam, kobietom, podkreśla Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.
Przekonania nt. kobiecości zakorzeniały się w społeczeństwie polskim od wielu lat. Dokonanie zmian w postrzeganiu tego pojęcia, a w konsekwencji przełamanie utartych stereotypów jest możliwe, dzięki zaangażowaniu całego społeczeństwa.

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

25. Kongres Public Relations – ćwierć wieku refleksji, wiedzy i inspiracji

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.