Komunikaty PR

Recepta na udany związek na linii marketer-agencja: efektywna komunikacja

2022-01-03  |  12:00
Biuro prasowe
Do pobrania 01 ( 0.07 MB )

Według badania R3[1] współpraca pomiędzy marką i agencją reklamową trwa średnio 3 lata. Od czego zależy jej długość? Brief4u.com spytało marketerów, co ich zdaniem najbardziej wpływa na jakość współpracy z agencją reklamową. Zdecydowana większość (68,3 proc.) wskazała na efektywną komunikację pomiędzy stronami. Banalne? Otóż, okazuje się, że nie. Blisko jedna trzecia przedstawicieli marek narzeka na utrudniony kontakt z agencją i jej niską responsywność. Budowanie długotrwałej relacji na linii marketer-agencja to obustronne zaangażowanie. Z jakimi wyzwaniami zmagają się obie strony i co może poprawić jakość komunikacji?

Przepływ informacji na linii marketer-agencja jest kluczowy w uzyskaniu pozytywnych efektów pracy. Jeśli od samego początku kontakt z agencją marketingową jest utrudniony, bardzo możliwe, że w dalszych etapach współpracy również będzie on na niskim poziomie.  Każda relacja, również ta biznesowa, budowana jest na zaufaniu, dialogu i słuchaniu się nawzajem. Klient oczekuje od agencji dostępności i coraz częściej elastyczności. Aczkolwiek, jakość zależy od obu stron. W końcu i jedna i druga strona mają wspólny cel, dlatego powinny na bieżąco planować i konsultować działania.

Etap pierwszy związku – budowanie zaufania

- Proces przetargowy zaczyna się po stronie marketera. Żeby marka mogła rozpocząć satysfakcjonującą współpracę z agencją, to po stronie jej opiekuna stoi sprecyzowanie potrzeb i oczekiwań względem agencji. Co więcej, marketerzy powinni być w stanie dostarczyć najważniejsze dane, dzięki którym druga strona zrozumie produkt lub markę, dla której będzie przygotowywać koncepcje kampanii tłumaczy Marcin Chyliński, Founder & Co-owner, brief4u.com

Przed rozpoczęciem współpracy z agencją marketingową, jedna i druga strona powinny wyznaczyć osoby odpowiedzialne za komunikację między sobą. Przede wszystkim powinny być to osoby odpowiedzialne za prowadzenie danego projektu, gdyż skomplikowany łańcuch podejmowania różnych działań i zarządzeń często prowadzi do konfuzji, wydłużonego czasu poświęcanego na rozwiązanie problemu i w ostatecznym rozrachunku do braku efektywnej komunikacji.

- Podczas poszukiwań agencji warto zwrócić uwagę na kilka elementów. Na przykład, struktura zatrudnienia powie nam, czy agencja posiada odpowiednie zasoby aby zrealizować duży projekt. Wąskie kompetencje sugerują specjalizację w konkretnej dziedzinie.  Natomiast otwartość agencji na dzielenie się wiedzą i edukację klienta wpływa na lepsze zrozumienie działań agencji i dobrą komunikację. W bazie brief4u.com można znaleźć ponad 600 agencji reklamowych o różnych profilach i kompetencjach, od tych zajmujących się ATL, przez agencje PR, kończąc na tych specjalizujących się w mobile marketingu, AR czy marketingu sensorycznym. Inteligentny algorytm brief4u.com wspomaga selekcję najlepszych agencji pod kątem kryteriów zadanych w briefie, znacznie usprawniając tym samym poszukiwanie tej najodpowiedniejszej dla marketeramówi Marcin Chyliński.

Brief marketingowy – klucz do sukcesu

Większość marketerów i firm wie, że dobry brief jest podstawą sukcesu i bazą dobrej komunikacji. Według raportu BetterBriefs Project 80 proc. marketerów twierdzi, że dobrze sobie radzi z pisaniem briefu, ale tylko 1 na 10 agencji zgadza się z tym stwierdzeniem. 75 proc. firm z branży reklamowej uważa, że ostatnie 3 briefy, z którymi się zetknęły, były niewystarczająco dobre. Z kolei po stronie tych, którzy je pisali 52 proc. myśli, że były ok, a nawet dobre (17 proc.). Co więcej, blisko 8 na 10 marketerów wierzy, że ich briefy wyznaczają klarowny kierunek strategiczny, ale tylko 5 proc. agencji reklamowych się z tym zgadza.

W czym tkwi problem? Według pracowników agencji briefy ich klientów są najczęściej nieukierunkowane, niejasne, a często również nieprzemyślane. Brakuje im jasnych celów i spodziewanych rezultatów (55 proc.), klarownej strategii i zdefiniowania problemu (34 proc.), całościowej przejrzystości (30 proc.) oraz konsekwencji (10 proc.). Tylko 7 proc. agencji reklamowych w porównaniu do 83 proc. marketerów uważa, że język użyty w briefie był jasny i precyzyjny.

Według szacunków przedstawionych w badaniu BetterBriefs Project, źle przygotowany brief i błędnie ukierunkowane prace mogą zmarnować 1/3 budżetu przeznaczonego na marketing. To jest game-changer. Dobry brief zabezpiecza budżety, terminy i wspomaga lepszą komunikację marketerów i agencji. Dlatego słowa Johna Wannamaker’a w kontekście źle skonstruowanego briefu, o tym, że połowa pieniędzy, którą wydajemy na reklamę, jest zmarnowana, a problem w tym, że nie wiemy która to połowa - są jak najbardziej aktualne.

- Dla branży marketingowej brief jest podstawowym dokumentem rozpoczynającym każdy profesjonalny projekt. To podstawa udanej współpracy między przedstawicielami marek a agencjami. Badania brief4u.com wykazały, że jednym z głównych problemów wpływających na jakość tej współpracy był brak zrozumienia marki lub briefu przez agencję. Dane dostarczone przez BetterBriefs Project zmuszają do przeanalizowania problemu na nowo. Jeżeli marketerzy nie radzą sobie z przekazaniem kierunków strategicznych i pozostałych założeń w jasny i konkretny sposób warto wykorzystać narzędzie, które będzie wspierać proces tworzenia briefu, usprawni pracę i wpłynie na odpowiedzialną i efektywniejszą komunikację z agencją na etapie procesu przetargowego komentuje Marcin Chyliński, Founder & Co-owner, brief4u.com.

Utrudniony kontakt z agencją

„Największym problemem w komunikacji jest złudzenie, że ona miała miejsce” to stwierdzenie Bernarda Showa sprawdza się często w kwestii komunikacji na linii marketer-agencja. Utrudniony kontakt z agencją, niska responsywność to problemy, na które wskazuje co 3 marketer badania brief4u.com. Co więcej, blisko 7 na 10 marketerów przyznaje, że to właśnie efektywna komunikacja między stronami wpływa na jakość współpracy. Jak zatem rozmawiać, żeby się zrozumieć?

  1. Istotne jest, żeby zarówno po stronie klienta, jak i agencji wyznaczyć osoby, które będą odpowiedzialne za komunikację.
  2. Dobrze jest ustalić wspólne zasady działania i umówić się na regularne spotkania, na których agencja będzie przedstawiać tempo i rezultaty prac.
  3. Na potrzeby lepszej komunikacji, zainteresowane strony powinny skoncentrować się na jak najbardziej zrozumiałym języku, a tym samym na odpuszczeniu branżowego żargonu. Wyzwaniem dla agencji jest odnalezienie złotego środka, który pozwoli komunikować strategie i plany w przystępny sposób.

-  Według Johna Powella - komunikacja pracuje dla tych, którzy nad nią pracują. Dlatego, empatyczne podejście ze strony klienta i szczerość ze strony agencji potrafią zaoszczędzić wielu nieporozumień. Nawet w przypadku opóźnień lepiej jest zakomunikować zaistniały problem niż zamiatać go pod dywan. Zwłoka w komunikacji rodzi irytację, frustrację i poczucie bycia lekceważonym. Dlatego agencja powinna zadbać o systematyczną komunikację, czyli informowanie na bieżąco o postępach lub ewentualnych problemach w danym projekciedodaje Agnieszka Surowiec, dyrektor ds. komunikacji i HR, Intrum.


[1] https://rthree.com/insights/the-top-40-client-agency-relationships-last-an-average-of-22-years-finds-r3-research/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Nieszablonowa komunikacja Raportu ESG Carlsberg Polska Biuro prasowe
2024-04-24 | 10:00

Nieszablonowa komunikacja Raportu ESG Carlsberg Polska

Carlsberg Polska już po raz ósmy zaprezentował roczny bilans działań w obszarze zrównoważonego rozwoju. By mówić ciekawie o skomplikowanych projektach
Media i PR Rusza plebiscyt na superbohatera w PKP Intercity
2024-04-24 | 01:00

Rusza plebiscyt na superbohatera w PKP Intercity

INFORMACJA PRASOWA do natychmiastowej publikacji RUSZA PLEBISCYT NA SUPERBOHATERA W PKP INTERCITY Warszawa, 24 kwietnia 2024. Fundacja Nauka. To Lubię wspólnie z PKP Intercity
Media i PR PEPSI: ZERO - PIERWSZY VTUBER MARKI W POLSCE
2024-04-23 | 08:00

PEPSI: ZERO - PIERWSZY VTUBER MARKI W POLSCE

Dla Pepsi Max to game over. W najnowszej kampanii marketingowej marka Pepsi oficjalnie żegna Pepsi Max i przedstawia Pepsi Zero graczom. W tym celu stworzono innowacyjną postać Vtubera - Zero,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.