Komunikaty PR

Społecznie odpowiedzialni. Firmy i lokalne społeczności

2022-05-09  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Ewelina Wójcicka
Pilkington IGP

ul. Portowa 24
27-600 Sandomierz
Ewelina.Wojcicka|pl.nsg.com| |Ewelina.Wojcicka|pl.nsg.com
+48 22 548 75 03
https://www.pilkington.com/pl-PL/pl

Minęły czasy, gdy przedsiębiorstwa skupiały się wyłącznie na generowaniu zysków. Czynnik finansowy pozostaje najważniejszym aspektem ich funkcjonowania, ale zwracają one dużą uwagę na warunki, w których działają. Firmy angażują się w wiele aktywności na rzecz lokalnych społeczności i środowiska naturalnego.

Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu

Współczesny biznes przykłada dużą wagę do kwestii społecznych i środowiskowych. Firmy inwestują w rozwój pracowników, współpracują z podmiotami publicznymi i organizacjami pozarządowymi, a także podejmują działania na rzecz ochrony środowiska. Na przestrzeni ostatnich dekad jednym z kluczowych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstw stała się społeczna odpowiedzialność biznesu (tłumaczenie angielskiego skrótu CSR – corporate social responsibility).

Stosowanie się do zasad dobrego współżycia i współpracy między podmiotami gospodarczymi a innymi uczestnikami życia społecznego nie zawsze było oczywiste. Pod koniec XIX wieku amerykańscy magnaci przemysłowi uciekali się do wielu nieetycznych praktyk, które zostały uregulowane dzięki aktywnej postawie państwa oraz społeczeństwa. Przez cały XX wiek wypracowywano metody owocnej współpracy między stronami, co dało podwaliny koncepcji CSR. Zdefiniowano ją w 1992 roku na Szczycie Ziemi w Rio de Janeiro.

Mimo drapieżnych praktyk przedsiębiorców takich jak J.D. Rockefeller czy A. Carnegie, ich działania dały pewne podstawy pod ideę CSR. Prowadzili oni szeroko zakrojoną działalność filantropijną, budując i finansując szkoły, sztukę czy kościoły.

Co wchodzi w skład CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest obecnie w znacznej mierze unormowana i zestandaryzowana. Jednym z aktów prawnych, które ją definiują jest norma ISO 26000, w której zawarto wskazówki etyczne dla organizacji każdej wielkości i typu. W normie mowa jest m.in. o takich wartościach jak: prawa człowieka, środowisko, ład organizacyjny, stosunki pracy, relacje z klientami czy zaangażowanie społeczne­ – mówi Natalia Kubowicz, kierownik ds. komunikacji korporacyjnej NSG Group w Polsce.  

W ramach CSR firmy podejmują cały szereg działań, które przynoszą korzyści obu stronom – przedsiębiorstwa poprawiają w ten sposób swój wizerunek i budują pozycję odpowiedzialnego partnera, a beneficjenci otrzymują realne wsparcie w dziedzinie, którą są najbardziej zainteresowani. Ponieważ spółki nie działają w próżni, aktywnie współpracują one z lokalnymi samorządami i społecznościami.

Działania te mają różny wymiar. Obejmują one przedsięwzięcia wspierające instytucje i osoby, a także współpracę z miejscowymi organizacjami. Niejednokrotnie polem do wspólnej aktywności jest działalność kulturalna. Przykładem może być współpraca pomiędzy firmą Pilkington Polska a Muzeum Okręgowym w Sandomierzu – oba podmioty wspólnymi siłami opracowały i udostępniły zwiedzającym wystawę „Od piasku do szkła”. Spółki Pilkington działają również z sandomierskim magistratem, by opracować Szklany Spacer. Składa się on z wykonanych przez spółkę, szklanych tablic prezentujących historyczny wygląd sandomierskich zabytków.

Działania na rzecz pracowników i środowiska

Aby utrzymać pozycje na rynku, firmy muszą dbać o swoich pracowników. Osiągają to szerokim pakietem socjalnym, szkoleniami podnoszącymi kwalifikacje, a także różnorakimi programami. Organizują również wyjazdy integracyjne, a coraz więcej przedsiębiorstw wspiera także pozazawodowe aktywności swoich pracowników. Za przykład może posłużyć organizowana przez NSG Group akcja „Natchnieni szkłem”. W jej ramach firma przygotowuje krótkie reportaże, których bohaterami są pracownicy spółki. Opowiadają oni o swoim życiu i pasjach, a także mają możliwość zaprezentowania szerszemu gronu swoich dzieł i dokonań.

W zakres aktywności CSR-owych wchodzą również działania prośrodowiskowe. Są one niejednokrotnie bardzo szerokie i obejmują akcje edukacyjne dla pracowników i klientów, opracowanie i wdrożenie polityki środowiskowej oraz pracę nad stosowanymi technologiami. Pozwala to stale zmniejszać negatywny wpływ na środowisko naturalne oraz umożliwia rozwój firmy. Często działania ekologiczne i propracownicze łączy się w ramach wolontariatu.

Jakie korzyści płyną z CSR?

Działania CSR-owe mogą na krótką metę zdawać się zbędnym obciążeniem firmowego budżetu, ale oferują szereg korzyści każdej firmie. Przekładają się na poprawę wizerunku przedsiębiorstwa oraz zwiększają jego rentowność i konkurencyjność. Stosowanie wysokich norm etycznych i środowiskowych przekłada się na zwiększenie satysfakcji z pracy, wyższe zyski oraz mniejszy wpływ na środowisko naturalne – dodaje Natalia Kubowicz, kierownik ds. komunikacji korporacyjnej NSG Group w Polsce.  

Firmy, które wdrożyły i stosują zasady CSR, odznaczają się lepszą pozycją rynkową i są doceniane przez innych. Wiele organizacji prowadzi konkursy dla etycznych firm, a także opracowuje różne certyfikaty, które potwierdzają wysokie standardy danego przedsiębiorstwa. W Polsce taki konkurs prowadzi redakcja Pulsu Biznesu, która co roku nagradza poszczególne spółki tytułem Etycznej Firmy. Zdobycie trzech nagród z rzędu skutkuje przyznaniem miana Super Etycznej Firmy, co potwierdza liderską pozycję nagrodzonych. Jednym z przedsiębiorstw nagrodzonych tym tytułem jest NSG Group.

Jak widać, działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu są szerokie i obejmują wiele obszarów aktywności spółki. Ich stosowanie poprawia wizerunek i umacnia pozycję rynkową, co przekłada się na poprawę wyników finansowych.

O firmie:

NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych, działającym w trzech podstawowych sektorach: Motoryzacyjnym, Architektonicznym
i Nowych Technologii. Sektor architektoniczny dostarcza szkło do zastosowań architektonicznych, energii słonecznej oraz innych sektorów. Sektor motoryzacyjny obsługuje rynek oryginalnego wyposażenia (OE) i części zamienne (AGR). Nowe Technologie to sektor obejmujący zróżnicowane i złożone procesy biznesowe i produkcyjne takie jak soczewki, światłowody do drukarek
i skanerów, specjalistyczne włókno szklane służące do produkcji kordów stosowanych w paskach rozrządu oraz płatki szklane.

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej www.pilkington.pl.

KONIEC

Kontakt dla dziennikarzy:

Natalia Kubowicz, Kierownik ds. komunikacji korporacyjnej NSG Group w Polsce

tel. +48 514 863 601

e-mail: natalia.kubowicz@pl.nsg.com

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Pilkington IGP
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR WIŚNIOWSKI dumnym sponsorem Transmisji Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024 Biuro prasowe
2024-07-25 | 16:30

WIŚNIOWSKI dumnym sponsorem Transmisji Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024

Pierwsza okazja, aby zobaczyć billboardy sponsorskie polskiego producenta bram, okien, drzwi i ogrodzeń z Małopolski, nadarzy się już pierwszego dnia Igrzysk, czyli 26 lipca o godz. 19:30,
Media i PR Rodzik Agency PR złotą firmą według opinii klientów
2024-07-17 | 01:00

Rodzik Agency PR złotą firmą według opinii klientów

Firma Bright Side Solutions sp. z o. o. sp. k. wybiera firmy na podstawie opinii w sieci, głównie social mediach, więcej informacji znajdzie na stronie wraz z pełną listą
Media i PR Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu
2024-07-08 | 11:00

Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu

Sanofi, we współpracy z agencją FCB Health Spark, wystartowała z przełomową kampanią „Miej na to Magne B6 Forte” łączącą kreatywność z edukacją zdrowotną. Kampania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.