Komunikaty PR

To koniec klasycznego public relations. Jak wygląda PR w dobie pandemii?

2020-08-10  |  10:00
Biuro prasowe
Do pobrania Notka ( 0.95 MB )

Według czerwcowego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego Monitoring gospodarki cyfrowej, w czasie wiosennego zamrożenia gospodarki liczba aktywnych sklepów internetowych na jednej z platform e-commerce wzrosła o niemal 15 proc.[1] Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez PWC, w obliczu kryzysu ponad 52 proc. polskich firm handlowych z sektora MŚP[2] zdecydowało się na zwiększenie lub podjęcie aktywności w internecie. – Nie mam wątpliwości, że nagły wymóg cyfryzacji usług zmieni polskie firmy na zawsze – komentuje Piotr Plak, ekspert w dziedzinie komunikacji społecznej i prezes agencji CDSR Communication. – A jeśli coś stanowi trudność dla klientów, jest również wyzwaniem dla branży PR-u i marketingu – dodaje.

Czy wykształcone podczas lockdownu nawyki konsumenckie zostaną z Polakami na dłużej? W opinii Plaka choć przymusowa digitalizacja dla wielu podmiotów była radykalną koniecznością, stanowi zarazem odbicie trendów wyprzedzających pandemię. – Jeśli sama cyfryzacja, ale również strategia komunikacji jej wdrożenia zostały przeprowadzone prawidłowo, firmy mogą wyjść z kryzysu zwycięsko. Jednak bez nowoczesnych narzędzi biznesowych łączących PR, marketing i sprzedaż te firmy po prostu zginą wśród konkurencji o mało unikalnych planach biznesowych – mówi Plak. Zdaniem eksperta pandemia SARS-CoV-2 jedynie potwierdziła kres klasycznego PR opartego głównie na media relations, który mógł mieć rację bytu jedynie w czasach prosperity w gospodarce. Dziś jego główne instrumenty przestały być efektywne, a klienci agencji zaczęli to dostrzegać.

Wyzwanie stojące przed sektorem MŚP jest globalne. W raporcie State of Small Business przygotowanym przez Facebooka, Bank Światowy i OECD czytamy, że średnio 61 proc. ankietowanych przedstawicieli małych i dużych przedsiębiorstw z Polski i świata wykazało niższe przychody ze sprzedaży niż w analogicznych okresach.[3] Dlatego branża PR-u i marketingu musi porzucić stare przyzwyczajenia i skupić się stricte na pozyskiwaniu klienta – tłumaczy prezes CDSR Communication.

Skutki spowolnienia gospodarczego odczuwają również agencje PR/digital marketing. W raporcie Deloitte poświęconym spojrzeniu polskich dyrektorów finansowych na plany rozwojowe firm w perspektywie nabliższego roku, równo połowa ankietowanych deklaruje przede wszystkim redukcję kosztów.[4] To duże zagrożenie dla branży komunikacji społecznej i popularnego modelu outsourcingu zewnętrznych agencji przez biznes. W dobie racjonalizacji i obiektywizacji wydatków to właśnie budżet na PR i marketing często jako pierwszy ulega znacznemu obniżeniu. W opinii Plaka to zrozumiały krok, który źródło ma dwóch przyczynach. Po pierwsze, przestarzałe narzędzia wykorzystywane przez PR-owców utrudniają wyczerpujące raportowanie efektów pracy, co pozwoliłoby na jasne powiązanie ich sukcesów z wynikami finansowymi firmy. Po drugie, wiele agencji wciąż pracuje zgodnie ze schematem klasycznego ujęcia public relations, stawiając przede wszystkim na budowanie wizerunku poprzez media relations. Jednak jak podkreśla ekspert, wycinki prasowe przestały dziś wystarczać i nie stanowią realnej wartości dla klienta.

Jeśli agencja nie potrafi udowodnić swojemu klientowi, że jej praca jest dla niego opłacalna, traci rację bytu. Musimy przestać rozróżniać działania na te bardziej PR-owe, marketingowe czy sprzedażowe. Wywaniem nowego PR-u jest przede wszystkim pozyskanie dla firmy klienta – zarówno poprzez odbudowanie relacji ze starym, jak i przekonanie nowego do zakupów  – mówi Piotr Plak.

Dlatego też CDSR Communication rusza z kampanią The New PR: #Challenge-19 skierowaną przede wszystkim do MŚP, czyli sektora, który najbardziej ucierpiał podczas zamrożenia gospodarki. Poprzez współpracę z wyłonionym w konkursie podmiotem agencja chce pokazać, w jaki sposób budować i realizować strategię zgodną z duchem nowego public relations, czyli spójnego ekosystemu łączącego PR, marketing i sprzedaż. – Zaangażujemy wszystkie najnowocześniejsze narzędzia biznesowe, które będą skoncentrowane przede wszystkim na efektywnym pozyskiwaniu klientów. Wyniki naszej pracy przedstawimy w formie okresowych raportów uwzględniających bieżące wyzwania, wykorzystane środki i osiągnięte efekty – podsumowuje Plak. Kampania The New PR: #Challenge-19 potrwa sześć miesięcy, podczas których zwycięska firma otrzyma usługi bezkosztowo.

Więcej informacji na temat kampanii: https://bit.ly/3fF0Pt6

 

 


[1] Polski Instytut Ekonomiczny, Monitoring gospodarki cyfrowej, s.10

[2] PWC, Polski mikro, mały i średni biznes w obliczu pandemii COVID-19: Przychody, płynność i reakcja na wstrząs, s. 17

[3] Facebook/OECD/World Bank (2020), The Future of Business Survey, s.15

[4] Deloitte, Zamiast inwestycji cięcie kosztów. Spojrzenie na kryzys oczami polskich CFO, s. 11

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Nieszablonowa komunikacja Raportu ESG Carlsberg Polska Biuro prasowe
2024-04-24 | 10:00

Nieszablonowa komunikacja Raportu ESG Carlsberg Polska

Carlsberg Polska już po raz ósmy zaprezentował roczny bilans działań w obszarze zrównoważonego rozwoju. By mówić ciekawie o skomplikowanych projektach
Media i PR Rusza plebiscyt na superbohatera w PKP Intercity
2024-04-24 | 01:00

Rusza plebiscyt na superbohatera w PKP Intercity

INFORMACJA PRASOWA do natychmiastowej publikacji RUSZA PLEBISCYT NA SUPERBOHATERA W PKP INTERCITY Warszawa, 24 kwietnia 2024. Fundacja Nauka. To Lubię wspólnie z PKP Intercity
Media i PR PEPSI: ZERO - PIERWSZY VTUBER MARKI W POLSCE
2024-04-23 | 08:00

PEPSI: ZERO - PIERWSZY VTUBER MARKI W POLSCE

Dla Pepsi Max to game over. W najnowszej kampanii marketingowej marka Pepsi oficjalnie żegna Pepsi Max i przedstawia Pepsi Zero graczom. W tym celu stworzono innowacyjną postać Vtubera - Zero,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.