Trendy w agencjach: rosnące zespoły, profilowanie, specjalizacja
Wzrost liczby osób pracujących w informacji i komunikacji na przestrzeni lat 2020–2021 wyniósł blisko 8% (GUS). Przetasowania pandemiczne z pewnością odcisnęły na tym swoje piętno, a z opinii wielu specjalistów wynika, że dobrych pracowników brakuje bardziej niż kilka lat temu. Zmienia się rynek pracy, branża, ale też oczekiwania klientów. Jak odpowiadają na to agencje? Niektóre coraz wyraźniej stawiają na własną specjalizację.
Rynek marketingu i komunikacji w Polsce od lat mknie do przodu. Na pracuj.pl liczba ofert pracy z tych obszarów przekracza obecnie aż 4 tys. (dane z 24.05.2022 r.). Kumulację pracodawców poszukujących kreatywnych głów znajdziemy oczywiście w Warszawie, stolicy polskiej branży komunikacyjno-marketingowej. Wśród agencji przebierać mogą dziś więc nie tylko marki, lecz również osoby szukające zatrudnienia. Pomimo licznych trudności, których w ostatnich latach doświadczyliśmy w Polsce i na świecie, można przyznać, że branża ma się dobrze, a perspektywy jej rozwoju są obiecujące.
Obserwując powstające kampanie czy nagradzane projekty, mam przekonanie, że z każdym rokiem robimy w Polsce coraz lepszy marketing. Pozwala na to z jednej strony dojrzałość klientów, którzy są coraz bardziej świadomi, że bez komunikacji i dobrze przemyślanej strategii opartej na raportach i analizach dziś już ani rusz. Z drugiej strony agencje stawiają sobie coraz wyższą poprzeczkę w kontekście dostarczanej jakości. Oczywiście nie wszyscy stawiają na jakość, jednak nawet na polu produkcji contentu do komunikacji pojawiło się kilku graczy, którzy robią zarówno zdjęcia, jak i wideo, chociażby pod social media, naprawdę na najwyższym poziomie – komentuje Magdalena Malutko, CEO agencji Od kuchni.
Trudno znaleźć odpowiedź na pytanie, jak będzie wyglądał rynek agencji w Polsce w kolejnych dekadach. Pewne trendy, które coraz wyraźniej wyłaniają się z tego marketingowego podwórka, mogą być dla nas jednak cenną wskazówką. Wśród nich profilowanie czy specjalizowanie się agencji.
Na rynku spotykamy agencje posiadające określony profil, np. PR, digital, media społecznościowe, eventy czy influencer marketing. Te firmy są bardzo dobre w swojej dziedzinie, ale zwykle obsługują klientów z bardzo różnych dziedzin. Z drugiej strony są też agencje współpracujące z klientami wyłącznie z jednej branży (lub dwóch-trzech), lecz w kilku wybranych obszarach. Taką agencją jest Od kuchni, w której obecnie pracuję. Obsługujemy marki z sektora food, którym dostarczamy m.in. strategie, bieżący content, obsługę media relations i wiele innych. Wśród naszych klientów są głównie producenci żywności i restauracje – komentuje Dominika Kaczyńska, Community Manager agencji Od kuchni.
Drugi wariant, choć atrakcyjny, jest znacznie mniej popularny. Jakie zalety można w nim wskazać?
-
dla klienta: współpraca ze specjalistami, pasjonatami w konkretnej dziedzinie (prawo, medycyna, gastronomia itp.);
-
dla pracownika: wykorzystywanie swoich kompetencji i zainteresowań oraz unikanie „bycia ekspertem” w obszarach, w których nie ma się doświadczenia;
-
dla agencji: możliwość oferowania klientowi czegoś więcej z dziedziny, na której zna się lepiej niż konkurencyjna „standardowa” agencja.
Łatwiej być profesjonalnym w jednej dziedzinie niż w dziesięciu. Kilka lat temu postawiłam na eksperckość w sektorze food i na tym oparłam budowanie mojej agencji. Stworzyłam ją w połączeniu ze studiem kulinarnym, w którym realizujemy sesje zdjęciowe i nagrania. W efekcie mamy wszystko pod jednym dachem i dajemy klientom więcej niż konkurencja. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia nam pracę, a jednocześnie daje dużo dodatkowych możliwości i – całkiem prozaicznie – zmniejsza koszty po stronie klienta. Nie wyobrażam sobie dziś tworzenia contentu bazującego na żywności bez naszej kuchni i studia fotograficznego – dodaje Magdalena Malutko.
Oferowanie kompleksowej obsługi na profesjonalnym poziomie dla wszystkich branż i w różnych wymiarach jest oczywiście możliwe. Wymaga to jednak zastępu ludzi, rozbudowanej struktury, a tym samym dużego kapitału. Na to niestety nie mogłyby pozwolić sobie liczne agencje, ponieważ znaczna część z nich to mikro- lub małe firmy zatrudniające od kilku do kilkunastu osób.
Źródła:
Główny Urząd Statystyczny, Zatrudnienie i wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2021 r.; dane z XII 2020 i 2021
www.pracuj.pl

Czy AI przejmie marketing? Sztuczna inteligencja w analizie danych i tworzeniu treści

SEO Vibes Summit ‘25 – konferencja all-inclusive o międzynarodowym zasięgu
Reklama offline w erze cyfryzacji – dlaczego wciąż działa?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.