Tysiące dzieci w Polsce codziennie martwią się o swój los
Coraz więcej dzieci w Polsce narażonych jest na zaniedbanie, krzywdzenie i rozdzielenie z rodzinami. Jak podają specjaliści SOS Wiosek Dziecięcych, liczba zgłoszeń dzieci do pieczy zastępczej wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, a dane krajowe tylko potwierdzają to niepokojące zjawisko. Aż 75,3 tys. dzieci w Polsce przebywa obecnie w pieczy zastępczej, co względem poprzedniego roku badawczego daje wzrost o 3,5%[1]. SOS Wioski Dziecięce apelują o natychmiastowe wsparcie – nie tylko dzieci opuszczonych czy osieroconych, ale także tych z rodzin zmagających się z wieloma problemami.
Przez ostatnie pół roku SOS Wioski Dziecięce w Polsce odnotowały prawie 180 zgłoszeń dzieci do pieczy zastępczej, co daje średnio 30 zgłoszeń na miesiąc. - Sytuacja ta szczególnie mobilizuje nas do profilaktyki wśród rodzin z wieloma problemami, zwłaszcza w czasach, gdy nieustannie brakuje rodziców zastępczych. - komentuje Katarzyna Puławska, dyrektorka operacyjna w SOS Wioskach Dziecięcych w Polsce. Jak dodaje - Rodziny, które potrzebują naszej pomocy, mierzą się zarówno z problemami psychologicznymi, jak też materialnymi i bezrobociem, a pojawiająca się w rodzinach niewydolność opiekuńczo-wychowawcza i niezaradność w prowadzeniu gospodarstwa domowego, wpływają na życie i rozwój dzieci.
Historia Hani
Hania ma 9 lat i małego brata. Śmierć mamy zmieniła jej cały świat. Tata dziewczynki, który przejął wszystkie domowe obowiązki nie mógł już pracować na nocne zmiany. Stracił pracę i zachorował na depresję. Hania boi się, że straci również jego. Dziewczynka coraz bardziej zamyka się w sobie, wybucha złością i ma problemy w nauce, a męczące myśli nie pozwalają jej spokojnie spać. Hania i jej tata miesiącami muszą czekać na wizytę u psychologa. To zbyt długo dla kogoś, kto potrzebuje wsparcia już dziś.
Razem możemy im pomóc! Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce wspiera rodziny w trudnej sytuacji, by mogły pozostać razem i samodzielnie funkcjonować. Wystarczy wysłać SMS o treści HANIA pod numer 4777 (koszt SMS zgodny z cennikiem operatora). W odpowiedzi na SMS Stowarzyszenie oddzwoni, aby opowiedzieć o możliwościach pomocy. W ramach akcji uruchomiona została również specjalna strona www.dziecisos.org, na której można przekazać comiesięczną darowiznę. Kampanię wspiera również spot TV, w którym udział wzięła aktorka i ambasadorka SOS, Marysia Dębska.
Profilaktyka, czyli SOS Rodzinie!
SOS Wioski Dziecięce mają kilkunastoletnie doświadczenie w pracy z dziećmi z rodzin zagrożonych rozpadem. Od 16 lat prowadzone są działania profilaktyczne w ramach Programu „SOS Rodzinie”. Jego nadrzędnym celem jest pomoc rodzinom w przezwyciężeniu problemów i nierzadko poważnych kryzysów. Mogą one liczyć na zindywidualizowane wsparcie psychologiczne, terapeutyczne, a także doradztwo prawne czy zawodowe. W świetlicach SOS na dzieci i młodzież czeka ciepły posiłek, pomoc w nauce oraz różnego rodzaju zajęciach sportowe czy artystyczne.
Warto podkreślić, że placówki wsparcia dziennego SOS powstają głównie w małych miejscowościach, gdzie w naturalny sposób stają się centrami zrzeszającymi lokalną społeczność. Bardzo często lokale dzielone są z Kołami Gospodyń Wiejskich, Ochotniczymi Strażami Pożarnymi, stając się polem spotkań dla różnych grup mieszkańców. - Animowane przez naszych pracowników wydarzenia otwarte i skierowane do lokalnej społeczności pomagają jej budować poczucie sprawstwa, zachęcają do spotkań i działania na rzecz własnej małej ojczyzny. Ludzie zaczynają nie tylko dostrzegać i komentować problemy, ale działają na rzecz ich rozwiązania, m.in. walczą o dodatkowe kursy busów, organizują remonty czy sprzątanie okolicy. – mówi Łukasz Łagód, psycholog w SOS Wioskach Dziecięcych.
[1] Dane GUS, 09.05.2024 https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/dzieci/piecza-zastepcza-w-2023-roku,1,8.html

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations

Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.