Wystarczy niewiele, żeby zmienić wiele – świąteczna kampania IKEA
Nadchodzący świąteczny czas chętnie spędzamy z rodziną i przyjaciółmi, którym z uśmiechem pokazujemy, ile dla nas znaczą. Robić to możemy nie tylko poprzez wręczanie prezentów, czy przygotowywane prosto z serca potrawy, ale też obdarowanie bliskich nam osób pozytywnymi emocjami oraz staraniami. W tym roku IKEA zachęca swoich klientów do nieskupiania się na samych rzeczach, lecz na tym, ile radości i dobra mogą one przynieść. Co jest możliwe, dzięki kreatywnym pomysłom na ich wykorzystanie oraz bardziej świadomym wyborom zakupowym.
Już wkrótce zasiądziemy do uroczystej wigilijnej kolacji. Obfitość pod choinką i na stole jest dla wielu wyrazem uczuć. Tym bardziej ważne jest, żeby nic się nie zmarnowało. Święta to okazja, by dzielić się nie tylko prezentami, ale dobrem i wartościami płynącymi z naszej troski o bliskich oraz jakość ich życia.
IKEA zwraca uwagę, że czułość przejawiać możemy również, dbając o środowisko. Wcześniejsze planowanie i organizacja świątecznych zakupów czy dobre pomysły na przechowywanie żywności, pozwolą nam ją zaoszczędzić w okresie świątecznym. Tu pomocne są różne pojemniki i torebki na żywność, nadające się także do zamrażarki. Z badań Boston Consulting Group przeprowadzonych w krajach UE wynika, że Polacy są
w czołówce europejskich marnotrawców: przeciętny Polak co roku wyrzuca nawet 247 kg jedzenia – przy europejskiej średniej na poziomie 173 kg na osobę[1].
IKEA od dawna podejmuje różnorodne działania w dążeniu do realizacji długoterminowego celu strategicznego, jakim jest przekształcenie firmy w biznes w pełni cyrkularny do 2030 roku. Jednym z nich jest zredukowanie odpadów w restauracjach IKEA. Program Food Waste Watcher to globalna inicjatywa Grupy IKEA mająca na celu redukcję odpadów żywnościowych na etapie przygotowania posiłków dla klientów. Specjalny system rejestrowania i analizowania przyczyn oraz skutków marnowania żywności działa dzięki wykorzystaniu techniki – wagi, tabletu, inteligentnych kamer. Odpadki trafiają do specjalnego pojemnika, który je waży, dokładnie monitorowany jest ich rodzaj i powód wyrzucenia, np. nadprodukcja. Następnie generowany jest raport wskazujący najczęstsze przyczyny marnowania żywności oraz koszt i wagę wyrzuconego jedzenia. Dzięki temu można zapobiec wytwarzaniu dużej ilości odpadów, na przykład poprzez zoptymalizowanie produkcji. W Polsce po wprowadzeniu programu ograniczyliśmy ilość odpadów o 50%. Co więcej, wszystkie odpady żywnościowe pochodzące ze sklepów IKEA w Polsce od wielu lat są oddzielnie sortowane i przekazywane wyspecjalizowanym firmom. Resztki żywności są przerabiane na biogaz, a oleje posmażalnicze na biodiesel.
W domowym życiu również możemy dokonywać małych zmian, które dla planety będą miały duże znaczenie – wystarczy dobrze opracowany plan działania. Oprócz niemarnowania żywności warto zwrócić uwagę na inne aspekty, które pozwolą nam żyć bardziej w duchu less waste. Przykładem jest powtórne wykorzystanie czy ograniczanie papieru do pakowania prezentów. Opakowanie samo w sobie może się stać podarunkiem, poprzez użycie eleganckiego pudełka, które posłuży później za pojemnik do przechowywania. Ponadto, można wykorzystać rzeczy, które mamy w domu, np. serwetki, gazety, kolorowe ściereczki – wystarczy odrobina kreatywności. A co zrobić, jeśli otrzymamy upominek w papierze? Podziękujmy i doceńmy osobę, która nam go wręcza, a potem pomyślmy, co jeszcze można z nim zrobić. Zamieńmy go w dekoracje origami lub kolorowe zakładki do książek, czy wykorzystajmy do komponowania wyklejanek, wydzieranek, kolaży itp. W IKEA też dbamy o drugie życie produktów. Dzięki nowo wprowadzonej usłudze Oddaj i zyskaj można dać nowy dom używanym meblom IKEA. Więcej na stronie Oddaj
i zyskaj - IKEA.
Tegoroczne świąteczne działania IKEA obejmują także film wyreżyserowany przez Ilyę Naishuller, opowiadający historię małego chłopca. Bohater, uciekając przed gigantyczną mandarynką, wbiega do mieszkania i zastaje swoją mamę, sprzątającą ze stołu resztki. Za oknem zamiast płatków śniegu spadają na ziemię olbrzymie cząstki niedojedzonych świątecznych potraw. Spot, podobnie jak w zeszłym roku, ma podkreślić ogrom jedzenia marnowanego podczas świątecznych posiłków. Głównymi dyrektorami kreatywnymi byli Yaroslav Orlov oraz Roman Firainer, a zastępcami: Antonina Pirogova, Evgeny Golovan. Projektantem produkcji została Elizaveta Lavinskaya, z kolei pierwszym asystentem dyrektora Elena Alaszejewa. Za produkcję odpowiada Alfa Film, graficzną oprawę: CGF, natomiast adaptację do polskiej wersji – VMLY&R.
Inspirowanie klientów do prowadzenia bardziej zrównoważonego życia i wprowadzania w swoim otoczeniu pozytywnych dla środowiska zmian jest jednym z priorytetów IKEA, który towarzyszy marce już od wielu lat. Więcej ciekawych inspiracji na prezenty w duchu less waste i na ponowne wykorzystanie przedmiotów, znaleźć można na IKEA.pl.
O kampanii
Kampania rusza 6 grudnia br. Obejmuje 30-sekundowy spot telewizyjny oraz 15” film w internecie. Akcja wspierana będzie również poprzez szeroką kampanię display i komunikację w mediach społecznościowych. O koncept zadbała agencja VMLY&R, zakupem mediów zajęła się agencja Wavemaker, a komunikacją PR – Garden of Words.
Link do spotu 15”: https://youtu.be/jm1TjwCd6P8
Link do spotu 30”: https://youtu.be/AEFiYOPWVm0
[1] https://klimat.rp.pl/walka-o-klimat/art17074511-150-kilogramow-na-sekunde-jak-polacy-marnuja-zywnosc, dostęp: 23.11.2021 r.

Dlaczego przestrzeganie praw autorskich jest kluczowe dla biznesu

Trwa 5. edycja konkursu PR Wings

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.