Miasta i nieruchomości przystosowują się do zmian klimatu i pandemii
Na przełomie czerwca i lipca polski oddział Urban Land Institute zorganizował wirtualną konferencję zagranicznych ekspertów, którzy dyskutowali o tym, w jaki sposób miasta mogą wyjść z obecnego kryzysu. Paneliści zastanawiali się nad wpływem pandemii na kondycję miast w kontekście przygotowania na zmiany klimatu, zrównoważonego finansowania, zdrowia i technologii. Wirtualne wydarzenie zgromadziło specjalistów z branży nieruchomości w Polsce oraz spotkało się z dużym zainteresowaniem członków ULI z całego świata.
Zgodnie z zaleceniami dotyczącymi dystansowania społecznego coroczna konferencja ULI Poland została przeniesiona do Internetu. W wyniku tej zmiany forum otworzyło się na publiczność z całego świata, przyciągając słuchaczy z krajów takich jak Chiny, Czechy, Dania, Kanada, Niemcy, Rumunia, Wielka Brytania i USA. W programie znalazły się inspirujące prezentacje i analizy zagranicznych architektów (pracownie Skidmore, Owings & Merrill, MVRDV i SLA Copenhagen), innowatorów z różnych organizacji i firm (reSITE, Global Resilient Cities Network, Blue Zones, Measurabl, Fifth Wall, Zalando), a także przedstawicieli czołowych inwestorów (Echo Investment, Ghelamco, Hines, Immobel, Skanska).
Miasto przyszłości
Daniel Ringelstein, dyrektor planowania miejskiego w pracowni Skidmore Owings & Merrill: – Zamiast zgłaszać daleko idące propozycje, które rzadko doczekują się pełnej realizacji, powinniśmy spojrzeć na miasta jako naturalne, ekosystemy miejskie, które można przystosować i dostroić do szybko zachodzącej zmiany. Pomimo pandemii miasta w dalszym ciągu służą milionom osób jako miejsce, w którym mogą mieszkać, pracować, odpoczywać i zaspokajać codzienne potrzeby oraz korzystać z kontaktów społecznych. Miasta jeszcze nigdy nie były tak potrzebne jak teraz.
Eksperci, wśród których znaleźli się Daniel Ringelstein (Skidmore, Owings & Merrill), Lina Liakou (Global Resilient Cities Network), Nicklas Lindberg (Echo Investment) i Jolanta Nowakowska-Zimoch (Greenberg Traurig), byli zgodni, że pandemia COVID-19 unaoczniła słabości miast, które – jak zaznaczyli – powinny być lepiej przygotowane na zmiany i stać się bardziej ludzkie. Mówili także o przewartościowaniu roli interakcji społecznych i więzi człowieka z przyrodą, która ujawniła się w trakcie kwarantanny. Ich zdaniem izolacja i kryzys zdrowotny powinny w przyszłości doprowadzić do zmniejszenia zagęszczenia pracowników w biurze przy jednoczesnym wzroście liczby przestrzeni spotkań na świeżym powietrzu.
Jak przygotować się na zmianę klimatu?
Paneliści Billy Grayson (Urban Land Institute), Gideon Maasland (MVRDV), Andrei Ivan (Skanska) i Mateusz Grabiec (Baker McKenzie) dostrzegają potrzebę szukania długofalowych rozwiązań problemu zmiany klimatu, które ograniczyłyby bezpośrednie zagrożenia, takie jak ekstremalne warunki pogodowe czy obecna pandemia. Eksperci mówili o rosnącym zainteresowaniu tą kwestią wśród inwestorów, którzy coraz częściej chcieliby budować swój portfel nieruchomości z uwzględnieniem odporności na zagrożenia klimatyczne. Na to zapotrzebowanie odpowiadają już architekci i deweloperzy, opracowując coraz więcej nowoczesnych projektów opartych na koncepcjach zrównoważonego rozwoju i neutralności węglowej jako niezbędnych punktach odniesienia na przyszłość.
– Budujemy coś namacalnego, często na całe pokolenia. Jednak istota wartości, które wnosimy do społeczeństwa, daleko wykracza poza fizyczne miejsca, które tworzymy. Jeśli chodzi o klimat, nasza branża odpowiada za 40% emisji związanych z energią na całym świecie. Mamy ogromną rolę do odegrania w walce ze zmianą klimatu, w związku z czym planujemy osiągnąć neutralność węglową do 2045 roku – powiedział Andrei Ivan, dyrektor Skanska ds. zrównoważonego rozwoju i innowacji.
Zrównoważony rozwój a inwestycje
Zazwyczaj firmy mówią o zrównoważonym rozwoju, w żaden sposób go nie mierząc. Ze względu na postępujące zmiany środowiska ten stan rzeczy wkrótce się zmieni. Dla inwestorów, deweloperów, najemców i pracowników coraz ważniejsze staje się gromadzenie wymiernych danych dotyczących funkcjonowania budynków i zwiększanie ich wydajności. Prelegenci Lee Timmins (Hines), Martin Barry (reSITE), Paweł Dębowski (Dentons) i Piotr Mirowski (Colliers International) stwierdzili także, że pandemia wpływa na rentowność rynku nieruchomości i stwarza okazję do opracowania nowych strategii w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Lee Timmins, prezes Hines w regionie Eurazji: – Zrównoważony rozwój to nie jeden program czy inicjatywa, a rezultat wielu różnych działań w ramach naszej firmy. Jesteśmy przekonani, że nasz nacisk na zrównoważony rozwój pomaga nam lepiej zarządzać aktywami, pozwalając zwiększyć zaangażowanie w optymalizację działania budynków i zmniejszenie zużycia mediów.
Dobro przyszłych pokoleń
Urbaniści, architekci i specjaliści rynku nieruchomości szukają rozsądnych i innowacyjnych rozwiązań, które pogodziłyby konieczność zachowywania bezpiecznej odległości między ludźmi z dbałością o ich zdrowie i dobre samopoczucie. Eksperci Dan Burden (Blue Zones), Marnix Galle (Immobel), Mette Skjold (SLA) i Justyna Bauta-Szostak (MDDP) uważają, że odpowiedzią może być podejście w większym stopniu oparte na przyrodzie. Środowisko „wyhodowane” uzupełniałoby środowisko zbudowane, pomagając w stworzeniu zdrowego ekosystemu miejskiego. Chyba każdy wolałby mieszkać w metropolii, która funkcjonuje podobnie do bujnego lasu.
– Urbanistyka i nieruchomości albo sprzyja zdrowym zachowaniom albo wręcz przeciwnie. Im więcej miejsc w naszej okolicy, do których możemy dotrzeć pieszo lub rowerem, tym szczuplejsi i zdrowsi się stajemy. Zauważyliśmy, że jedyne miejsca na świecie, w których stan zdrowia mieszkańców uległ trwałej poprawie, przeszły długofalowe zmiany w tzw. środowisku zbudowanym – powiedział Dan Burden, dyrektor Blue Zones ds. innowacji i inspiracji.
Masowa cyfryzacja
Prelegenci Sara Anzinger (Measurabl), Roelof Opperman (Fifth Wall), Raimund Paetzmann (Zalando SE), Jeroen van der Toolen (Ghelamco) i Soren Rodian Olsen (Cushman & Wakefield) twierdzą, że pandemia przyspieszyła edukację techniczną decydentów i użytkowników końcowych. Panuje zgodne przekonanie, że dane, proptech i innowacyjne pomysły mogą ulepszyć branżę nieruchomości i ułatwić życie, korzystnie wpływając na zdrowie i samopoczucie. Jednak wprowadzenie rozwiązań bezdotykowych i nowoczesnych systemów kontroli dostępu w budynkach stanowi duże wyzwanie w starszych obiektach, gdzie przygotowanie do „nowej rzeczywistości” może okazać się trudniejsze i bardziej kosztowne.
Roelof Opperman, dyrektor zarządzający Fifth Wall: – Po wybuchu pandemii część firm i inwestorów dostosowała się do początkowego wstrząsu. Najpierw zaczęto zastanawiać się, które z doraźnych rozwiązań technicznych pozwolą nam wyjść z kryzysu, a następnie jakie zmiany będą konieczne w dłuższej perspektywie. Naszym zdaniem obecny kryzys COVID-19 nie tyle przyniósł zmiany, co przyspieszył pewne trendy i procesy.
Cały cykl webinarów z tegorocznej wirtualnej konferencji ULI Poland będzie można obejrzeć w Internecie na międzynarodowej platformie „Knowledge Finder”, na której członkowie ULI znajdą obszerną bibliotekę specjalistycznych materiałów.
Partnerami wydarzenia były międzynarodowe firmy i kancelarie: Greenberg Traurig, Dentons, Skanska, Colliers International, Cushman & Wakefield, Echo Investment, MDDP, Vastint i Baker McKenzie.
O Urban Land Institute:
- Urban Land Institute to międzynarodowa organizacja non-profit oraz instytut badawczy, którego misją jest wytyczanie odpowiedzialnych sposobów planowania i rozwoju miast, sprzyjających tworzeniu i umacnianiu lokalnych społeczności. Instytut został założony w 1936 roku, a obecnie zrzesza ponad 45 tysięcy członków na całym świecie.
- Europie ULI skupia ponad 3,5 tysięcy członków w 14 oddziałach krajowych. ULI Poland działa od 2014 roku i obecnie skupia ponad 150 członków. Pracami organizacji, odbywającymi się m.in. w kilku Product Councils oraz Young Leader Group (dla osób poniżej 35 roku życia), kieruje National Executive Committee.
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.