Morele w drodze do TOP3 segmentu e-commerce
Wyniki finansowe
Platforma Morele działa od ponad 15 lat. Aktualnie jest jednym z wiodących serwisów handlowych w kategorii elektroniki użytkowej, co pozwoliło wypracować 1,5 proc. udziału w całym rynku e-commerce. Spółka zamknęła 2019 rok z GMV na poziomie 1,23 mld zł oraz EBITDA w wysokości 10 mln zł. W 2020 wartość EBITDA wyniosła ponad 50 mln zł, podnosząc tym samym wynik rdr o 400 proc. W bieżącym roku fiskalnym platforma nie zwalnia tempa i aktualnie odnotowuje około 40 proc. wzrost GMV w stosunku do 2020 przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej rentowności. Kluczowym czynnikiem wzrostów jest zmiana modelu biznesowego spółki.
Dalszy rozwój spółki i ambitne cele
Od 2018 roku spółka konsekwentnie zmienia swój profil działalności ze sklepu specjalistycznego na platformę multicategory. Podobnie jak Amazon, Morele oferuje produkty z różnych kategorii - od elektroniki aż po FMCG. Sprzedaż i wysyłka realizowana jest zarówno przez Morele jak i przez inne podmioty wystawiające swoją ofertę za pośrednictwem platformy (marketplace). Taki model biznesowy jest konsekwencją głównego celu strategicznego Morele na najbliższe lata, czyli dołączenia do grona największych podmiotów e-commerce w Polsce. Ma być to możliwe dzięki podnoszeniu udziału w kategoriach spoza obszaru elektroniki.
- Z serii badań rynkowych, które przeprowadziliśmy, wynikają dwa wnioski. Po pierwsze, przeważająca część Klientów wskazuje, że byłaby zainteresowana zakupami w nowej platformie multicategory. Po drugie, taka usługa musi wyróżniać się wygodą i prostotą. Naszym celem jest stworzenie platformy, która będzie łączyła zalety marketplace i sklepu specjalistycznego. Szeroka oferta, konkurencyjne ceny, wysokiej jakości kontent produktowy, doradztwo specjalistów oraz wygoda zwrotów i reklamacji - to filary budujące poczucie prostych i wygodnych zakupów, dlatego właśnie na te wartości stawiamy budując nasz produkt i ofertę. Sądzimy, że dla takiej platformy jest miejsce na rynku e-commerce w naszym kraju. Według prognoz analityków, e-commerce w Polsce w 2021 wzrośnie o około 15% i przez najbliższe pięć lat utrzyma się na poziomie około 12%. My jednak celujemy we wzrosty powyżej 30% rok do roku - mówi Michał Pawlik, CEO Morele.
Punktem wyjścia do realizacji strategii jest inwestycja w technologię marketplace (2018-2019) przy jednoczesnym zarządzaniu ofertą produktową tak, aby była ona jak najatrakcyjniejsza dla Klientów. Morele rozwija platformę w modelu hybrydowym z dużym naciskiem na jakość sprzedawców oraz oferty. Oznacza to, że poza udostępnieniem ofert zewnętrznych sprzedawców (podobnie jak np. Allegro), spółka dysponuje także magazynami oraz infrastrukturą, dzięki którym jest w stanie oferować własny towar.

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.