Komunikaty PR

Aktualne przepisy o oponach zimowych w Europie – sprawdź przed podróżą

2024-10-21  |  14:40
Biuro prasowe
Kontakt
Marlena Garucka-Kubajek
Biuro Prasowe Goodyear Polska

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Do pobrania Goodyear ( 0.3 MB )

Goodyear opracował przewodnik po aktualnych przepisach dotyczących opon zimowych w wybranych krajach Europy. W tym sezonie zimowym zmienią się regulacje dotyczące stosowania opon z symbolem M+S m.in. we Francji, Niemczech i Szwecji. Przed planowaną podróżą warto też sprawdzić, w których państwach opony zimowe są obowiązkowe, a gdzie jedynie zalecane, aby bezpiecznie dotrzeć do celu i uniknąć ewentualnych mandatów.

Opony zimowe mogą być oznaczone symbolem M+S i/lub tzw. „alpejskim - 3PMSF” (trzech szczytów górskich i płatka śniegu). Opony M+S są specjalnie zaprojektowane do jazdy w błocie i/lub śniegu. Dzięki odpowiedniej rzeźbie bieżnika, mieszance gumowej oraz konstrukcji przewyższają standardowe opony pod względem przyczepności i zdolności do efektywnego prowadzenia pojazdu w trudnych warunkach. Z kolei oznaczenie 3PMSF potwierdza, że dana opona przeszła rygorystyczne testy przyczepności na śniegu i spełnia wymagania homologacji zgodnie z regulaminem ONZ nr 117.

Bieżące przepisy dotyczące opon zimowych

Poniżej znajdują się najważniejsze zasady dotyczące opon zimowych obowiązujące w różnych krajach Europy [1]. Warto je poznać przed wyjazdem.

Francja

We Francji opony zimowe z oznaczeniem 3PMSF lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca w 34 departamentach położonych w regionach górskich, takich jak Alpy, Masyw Centralny czy Pireneje.  O obowiązku posiadania opon zimowych lub łańcuchów informują znaki ustawione przy wjeździe i wyjeździe z każdego departamentu objętego tym przepisem. Od 1 listopada 2024 roku, opony oznaczone symbolem M+S nie będą już spełniać tych wymagań – tej zimy w tych regionach dozwolone będą tylko opony z oznaczeniem 3PMSF.

Niemcy

W Niemczech od 2017 roku obowiązuje wymóg stosowania w warunkach zimowych opon z oznaczeniem 3PMSF. Okres przejściowy, który pozwalał na użytkowanie opon z oznaczeniem M+S, wyprodukowanych przed 1 stycznia 2018 roku, zakończył się 30 września 2024 roku. Tym samym, podobnie jak we Francji, tylko opony z symbolem 3PMSF spełniają wymagania prawne w tym sezonie zimowym. Natomiast w odróżnieniu od Francji, w Niemczech nie ma określonego okresu, w którym obowiązują przepisy dotyczące opon zimowych - kierowca jest prawnie zobowiązany do ich montażu tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Stosowanie łańcuchów śniegowych nie spełnia tego wymogu.

W Szwecji, podobnie jak we Francji i Niemczech, nastąpiła zmiana przepisów. Od 1 grudnia 2024 r. opony oznaczone symbolem M+S nie będą tam już dozwolone – obowiązkowe będzie stosowanie opon z oznaczeniem 3PMSF w warunkach zimowych między 1 grudnia a 31 marca.

Włochy

We Włoszech opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe na kilku obszarach kraju, na odcinkach autostrad i dróg [2] oznaczonych znakami z treścią: obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (obowiązek posiadania opon zimowych lub łańcuchów w pojeździe). Ogólnie rzecz biorąc, przepisy te obowiązują od 15 listopada do 15 kwietnia, z zastrzeżeniem wyjątków. Na przykład w Dolinie Aosty opony zimowe są obowiązkowe od 15 października do 15 kwietnia.   Z kolei w Bozen/Południowym Tyrolu opony zimowe są zawsze obowiązkowe w przypadku pojawienia się śniegu, lodu lub podobnych warunków pogodowych. Dozwolone są opony oznaczone symbolami M+S i 3PMSF.

Hiszpania

Podobnie jak w przypadku włoskich przepisów, w Hiszpanii opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe tylko na drogach oznaczonych specjalnym znakiem drogowym lub w przypadku konkretnego nakazu władz publicznych. W Hiszpanii za opony zimowe uznaje się produkty oznaczone symbolem M+S lub 3PMSF, natomiast opony z kolcami są zabronione.

Pozostałe kraje Europy

W pozostałych krajach Europy okresy stosowania i wymagane oznaczenia opon zimowych różnią się w zależności od regionu. Kraje, w których zimowe opony są obowiązkowe, to m.in. Armenia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Estonia, Łotwa, Litwa, Północna Macedonia, Czarnogóra, Rosja, Słowenia i Turcja.

Z kolei w Austrii, Czechach, Finlandii, Gruzji, Niemczech, Grecji, Luksemburgu, Mołdawii, Norwegii, Rumunii, Serbii, Słowacji lub Szwecji, obowiązek zakładania opon zimowych występuje tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe lub na wyznaczonych drogach. Na przykład w Austrii, między 1 listopada a 15 kwietnia, zimowe opony lub łańcuchy śniegowe muszą być stosowane, gdy drogi są pokryte śniegiem, błotem pośniegowym lub lodem. W innych warunkach w tym okresie nie ma obowiązku ich stosowania. Wymagana minimalna głębokość bieżnika opon zimowych to 4 mm.

Natomiast w krajach takich jak Albania, Andora, Belgia, Cypr, Dania, Węgry, Islandia, Irlandia, Liechtenstein, Malta, Monako, Holandia, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Ukraina i Wielka Brytania, zmiana opon na zimowe nie jest prawnie wymagana. Jednak dla zmaksymalizowania bezpieczeństwa Goodyear zaleca korzystanie z opon dostosowanych do wszystkich warunków, zwłaszcza z uwagi na zmienność zimowej pogody. Oferowane przez Goodyear wielokrotnie nagradzane opony całoroczne i zimowe zapewniają pewność jazdy w każdych warunkach.

Oprócz stosowania opon zimowych, kierowcy powinni pamiętać o przestrzeganiu innych zasad bezpieczeństwa.  Przed wyjazdem należy upewnić się, że samochód jest sprawny technicznie, a opony mają odpowiednią głębokość bieżnika oraz właściwy poziom ciśnienia. Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie może negatywnie wpływać na przyczepność. Dostosowanie stylu jazdy do warunków pogodowych oraz redukcja prędkości w zimowych, śliskich warunkach są kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze.

[1] Status na dzień publikacji tej informacji.

[2] https://www.autostrade.it/en/la-nostra-rete/operazioni-invernali

https://www.poliziadistato.it/statics/05/ordinanze-catene-e-pneumatici-invernali.pdf

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro Prasowe Goodyear Polska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Globalna sprzedaż samochodów hamuje Biuro prasowe
2024-10-23 | 09:30

Globalna sprzedaż samochodów hamuje

Wraz z kłopotami niemieckiej motoryzacji doświadcza ich także wielu dostawców z Polski i z całej Europy Środkowej. Wyczerpuje się bowiem dotychczasowy model niemieckiej motoryzacji
Motoryzacja Paliwo za 4,99 zł/l na dwóch stacjach AVIA w Krakowie
2024-10-22 | 12:00

Paliwo za 4,99 zł/l na dwóch stacjach AVIA w Krakowie

Grupa Unimot, właściciel sieci stacji AVIA w Polsce, informuje o atrakcyjnej promocji dostępnej na dwóch stacjach paliw w Krakowie: przy ul. Igołomskiej 29B oraz al. Pokoju 62A.
Motoryzacja Clarios ogłosił strategiczną inwestycję w Altris
2024-10-17 | 12:00

Clarios ogłosił strategiczną inwestycję w Altris

Clarios i Altris dążą do komercjalizacji niskonapięciowych, sodowo-jonowych (Na-ion) akumulatorów samochodowych do 2026 r. Altris opracuje technologię ogniw sodowo-jonowych, a

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Gruzini wybierają nowy parlament. Sobotnie wybory mogą przesądzić o kursie kraju na dekady

Wybory parlamentarne 26 października mogą mieć decydujące znaczenie dla dalszego rozwoju Gruzji i jej geopolitycznego rozwoju – podkreślili europarlamentarzyści w rezolucji przyjętej na początku października. Kraj ten od wielu lat realizował euroatlantycki kurs, a od grudnia 2023 roku ma status państwa kandydującego do UE. Jednak rządząca partia Gruzińskie Marzenie forsuje coraz bardziej autorytarny program. Europosłowie podkreślają, że prawo uchwalane przez polityków w Tbilisi coraz mocniej odbiega od demokratycznych standardów europejskich.

IT i technologie

Ruch robotów coraz bardziej podobny do człowieka i zwierząt. Sztuczne mięśnie mogą zmienić sposób ich projektowania

Miękki robot stworzony przez niemieckich i szwajcarskich naukowców wykonuje ruchy zbliżone do takich, które obserwujemy u ludzi i zwierząt. Elektrohydrauliczne siłowniki połączone ze szkieletem ścięgnami działają jak prawdziwe mięśnie. Urządzenie, w porównaniu do tych, które napędzane są silnikami – jest dużo bardziej efektywne energetycznie, a także lepiej radzi sobie w niestandardowym otoczeniu, i to bez konieczności stosowania jakichkolwiek czujników. Elektrohydrauliczna noga prawdopodobnie znajdzie zastosowanie w urządzeniach takich jak np. chwytaki.

DlaWas.info

Teatr

Alicja Węgorzewska: Opera „Juliusz Cezar” mimo historycznie odległego tła przedstawia te same namiętności, zazdrości i intrygi jak w obecnych czasach. I to jest jej największą siłą

Opera „Juliusz Cezar” Georga Friedricha Händla to monumentalne barokowe dzieło nasycone emocjami, impulsywne i dynamiczne. Premiera tej opery w Warszawskiej Operze Kameralnej zdobyła owacje na stojąco i pozytywne opinie krytyków. W recenzji dla portalu maestro.net Joanna Tumiłowicz napisała: „Nie da się ukryć, że Warszawska Opera Kameralna pokazała maksymalną sprawność, prężność i kreatywność, zadając kłam pogłoskom, że źle się dzieje w królestwie Alicji Węgorzewskiej”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.