Aktualne przepisy o oponach zimowych w Europie – sprawdź przed podróżą
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Goodyear opracował przewodnik po aktualnych przepisach dotyczących opon zimowych w wybranych krajach Europy. W tym sezonie zimowym zmienią się regulacje dotyczące stosowania opon z symbolem M+S m.in. we Francji, Niemczech i Szwecji. Przed planowaną podróżą warto też sprawdzić, w których państwach opony zimowe są obowiązkowe, a gdzie jedynie zalecane, aby bezpiecznie dotrzeć do celu i uniknąć ewentualnych mandatów.
Opony zimowe mogą być oznaczone symbolem M+S i/lub tzw. „alpejskim - 3PMSF” (trzech szczytów górskich i płatka śniegu). Opony M+S są specjalnie zaprojektowane do jazdy w błocie i/lub śniegu. Dzięki odpowiedniej rzeźbie bieżnika, mieszance gumowej oraz konstrukcji przewyższają standardowe opony pod względem przyczepności i zdolności do efektywnego prowadzenia pojazdu w trudnych warunkach. Z kolei oznaczenie 3PMSF potwierdza, że dana opona przeszła rygorystyczne testy przyczepności na śniegu i spełnia wymagania homologacji zgodnie z regulaminem ONZ nr 117.
Bieżące przepisy dotyczące opon zimowych
Poniżej znajdują się najważniejsze zasady dotyczące opon zimowych obowiązujące w różnych krajach Europy [1]. Warto je poznać przed wyjazdem.
Francja
We Francji opony zimowe z oznaczeniem 3PMSF lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca w 34 departamentach położonych w regionach górskich, takich jak Alpy, Masyw Centralny czy Pireneje. O obowiązku posiadania opon zimowych lub łańcuchów informują znaki ustawione przy wjeździe i wyjeździe z każdego departamentu objętego tym przepisem. Od 1 listopada 2024 roku, opony oznaczone symbolem M+S nie będą już spełniać tych wymagań – tej zimy w tych regionach dozwolone będą tylko opony z oznaczeniem 3PMSF.
Niemcy
W Niemczech od 2017 roku obowiązuje wymóg stosowania w warunkach zimowych opon z oznaczeniem 3PMSF. Okres przejściowy, który pozwalał na użytkowanie opon z oznaczeniem M+S, wyprodukowanych przed 1 stycznia 2018 roku, zakończył się 30 września 2024 roku. Tym samym, podobnie jak we Francji, tylko opony z symbolem 3PMSF spełniają wymagania prawne w tym sezonie zimowym. Natomiast w odróżnieniu od Francji, w Niemczech nie ma określonego okresu, w którym obowiązują przepisy dotyczące opon zimowych - kierowca jest prawnie zobowiązany do ich montażu tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Stosowanie łańcuchów śniegowych nie spełnia tego wymogu.
W Szwecji, podobnie jak we Francji i Niemczech, nastąpiła zmiana przepisów. Od 1 grudnia 2024 r. opony oznaczone symbolem M+S nie będą tam już dozwolone – obowiązkowe będzie stosowanie opon z oznaczeniem 3PMSF w warunkach zimowych między 1 grudnia a 31 marca.
Włochy
We Włoszech opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe na kilku obszarach kraju, na odcinkach autostrad i dróg [2] oznaczonych znakami z treścią: obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (obowiązek posiadania opon zimowych lub łańcuchów w pojeździe). Ogólnie rzecz biorąc, przepisy te obowiązują od 15 listopada do 15 kwietnia, z zastrzeżeniem wyjątków. Na przykład w Dolinie Aosty opony zimowe są obowiązkowe od 15 października do 15 kwietnia. Z kolei w Bozen/Południowym Tyrolu opony zimowe są zawsze obowiązkowe w przypadku pojawienia się śniegu, lodu lub podobnych warunków pogodowych. Dozwolone są opony oznaczone symbolami M+S i 3PMSF.
Hiszpania
Podobnie jak w przypadku włoskich przepisów, w Hiszpanii opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe tylko na drogach oznaczonych specjalnym znakiem drogowym lub w przypadku konkretnego nakazu władz publicznych. W Hiszpanii za opony zimowe uznaje się produkty oznaczone symbolem M+S lub 3PMSF, natomiast opony z kolcami są zabronione.
Pozostałe kraje Europy
W pozostałych krajach Europy okresy stosowania i wymagane oznaczenia opon zimowych różnią się w zależności od regionu. Kraje, w których zimowe opony są obowiązkowe, to m.in. Armenia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Estonia, Łotwa, Litwa, Północna Macedonia, Czarnogóra, Rosja, Słowenia i Turcja.
Z kolei w Austrii, Czechach, Finlandii, Gruzji, Niemczech, Grecji, Luksemburgu, Mołdawii, Norwegii, Rumunii, Serbii, Słowacji lub Szwecji, obowiązek zakładania opon zimowych występuje tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe lub na wyznaczonych drogach. Na przykład w Austrii, między 1 listopada a 15 kwietnia, zimowe opony lub łańcuchy śniegowe muszą być stosowane, gdy drogi są pokryte śniegiem, błotem pośniegowym lub lodem. W innych warunkach w tym okresie nie ma obowiązku ich stosowania. Wymagana minimalna głębokość bieżnika opon zimowych to 4 mm.
Natomiast w krajach takich jak Albania, Andora, Belgia, Cypr, Dania, Węgry, Islandia, Irlandia, Liechtenstein, Malta, Monako, Holandia, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Ukraina i Wielka Brytania, zmiana opon na zimowe nie jest prawnie wymagana. Jednak dla zmaksymalizowania bezpieczeństwa Goodyear zaleca korzystanie z opon dostosowanych do wszystkich warunków, zwłaszcza z uwagi na zmienność zimowej pogody. Oferowane przez Goodyear wielokrotnie nagradzane opony całoroczne i zimowe zapewniają pewność jazdy w każdych warunkach.
Oprócz stosowania opon zimowych, kierowcy powinni pamiętać o przestrzeganiu innych zasad bezpieczeństwa. Przed wyjazdem należy upewnić się, że samochód jest sprawny technicznie, a opony mają odpowiednią głębokość bieżnika oraz właściwy poziom ciśnienia. Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie może negatywnie wpływać na przyczepność. Dostosowanie stylu jazdy do warunków pogodowych oraz redukcja prędkości w zimowych, śliskich warunkach są kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze.
[1] Status na dzień publikacji tej informacji.
[2] https://www.autostrade.it/en/la-nostra-rete/operazioni-invernali
https://www.poliziadistato.it/statics/05/ordinanze-catene-e-pneumatici-invernali.pdf
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.