Atak zimy. Kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance
- W wielu regionach poniedziałek 18 stycznia był najzimniejszym do tej pory dniem 2021 roku.
- Kilkunastostopniowe mrozy i opady śniegu sprawiły, że tego dnia kierowcy aż o 200% częściej wzywali assistance – podaje towarzystwo ubezpieczeń Compensa.
- Do najczęstszych zimowych problemów z autami należą: rozładowany akumulator, zamarznięte drzwi i paliwo oraz opony przebite na zaśnieżonych dziurach w jezdni.
Ok. 75% właścicieli samochodów w Polsce rozszerza obowiązkową polisę OC – wynika z danych Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group. Obok NNW zdecydowanie najczęstszym dodatkiem do ubezpieczenia jest assistance, czyli pakiet usług niezbędnych jeśli auto pod domem lub na trasie niespodziewanie odmówi nam posłuszeństwa.
- Powodów do interwencji jest mnóstwo, a wiele z nich wiąże się z zimą. Świetnie widać to w tym roku. Tylko 18 stycznia, w prawdopodobnie najzimniejszy do tej pory styczniowy dzień, mrozy i śnieżyce doprowadziły do 3-krotnego wzrostu liczby zgłoszeń w porównaniu ze „zwykłym”, niezimowym dniem. Ponad 70% z nich to awarie, spowodowane przede wszystkim niską temperaturą. W 20% przypadków byliśmy wzywani do kolizji. Te interwencje w ponad 90% kończyły się holowaniem – informuje Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny w Compensie za ubezpieczenia komunikacyjne.
W jakich sytuacjach zimą najczęściej przydaje się assistance? Poniżej 5 przykładów.
- Rozładowany akumulator
To zdecydowanie najczęstszy problem z autami w zimie. Awaria akumulatora przede wszystkim powoduje unieruchomienie pojazdu, więc kierowcy potrzebują wsparcia w „odpaleniu” silnika. Często bez pomocy fachowca nie potrafią też wyłączyć „zablokowanego” alarmu.
- Zamarznięte paliwo lub pusty bak
Przy bardzo niskich temperaturach paliwo słabej jakości potrafi zamarznąć. Poza tym mroźną zimą spalanie jest wyraźnie większe. Kierowcy nieraz o tym zapominają i w rezultacie stają na drodze z pustym bakiem. W jednym i drugim przypadku można liczyć na pomoc w ramach assistance.
- Przebita opona po najechaniu na zaśnieżoną dziurę w jezdni
Pokrytej śniegiem dziury w jezdni nie widać. Uniemożliwia to jej ominięcie i w wielu przypadkach prowadzi do uszkodzeń – najczęściej przebicia opony. W ramach assistance można liczyć na wymianę koła lub naprawę ogumienia.
- Warto też pamiętać, że konsekwencją niskich temperatur i posypywania jezdni solą są nowe ubytki w drogach. Gdy śnieg się roztopi, na dobrze znanych nam ulicach mogą pojawić się dziury, których nie zauważymy jadąc „na pamięć”. Doraźną pomoc tuż po zdarzeniu zapewnia assistance. Jeśli zniszczenie okaże się poważne i nie da się go usunąć od razu, posiadacze autocasco mogą zgłosić jej likwidację z własnej polisy lub ubezpieczenia zarządcy czy właściciela drogi. To na nim spoczywa obowiązek utrzymania jezdni we właściwym stanie – mówi Damian Andruszkiewicz z Compensy.
- Zamarznięty zamek w drzwiach
To częsty problem kierowców, którzy parkują samochody na dworze. W wielu przypadkach kierowcy nie zgłaszają go ubezpieczycielowi, bo radzą sobie z zamarzniętymi zamkami w bocznych drzwiach lub bagażniku na własną rękę – stosują odmrażacze lub… wchodzą do auta przez jedne niezamrożone drzwi (np. z tyłu) i ogrzewają pojazd od środka. Jednak nieraz bez interwencji fachowców się nie obędzie.
- „Parkowanie” w zaspie
Zimą łatwo wpaść w poślizg i wylądować na zaśnieżonym poboczu lub w rowie. Wezwane w ramach assistance wsparcie pomoże kierowcy wyprowadzić auto z powrotem na drogę. Jeśli samochód uległ w takiej sytuacji uszkodzeniu, pomoc drogowa holuje go do warsztatu. Warto pamiętać, że niektóre pakiety assistance zapewniają dostarczenie i montaż łańcuchów na koła, które w bardzo trudnych warunkach mogą okazać się niezbędne.
- Ubezpieczyciele umożliwiają kierowcom wybór wariantu assistance. Oznacza to, że kierowca do pewnego stopnia samodzielnie decyduje, z jakich usług może w razie problemów na drodze skorzystać oraz w jakiej odległości od domu przysługuje mu holowanie. Przy zakupie należy poświęcić czas na analizę zakresu assistance, aby mieć pewność otrzymania pomocy niezależnie od pory roku – dodaje Damian Andruszkiewicz.
Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech
Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.
Handel
Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.
Nauka
Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.