Komunikaty PR

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI CZY INTERES MIĘDZYNARODOWYCH KORPORACJI?

2020-10-27  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Kowalska
Face it

Bagatela 10
02-003 Warszawa
j.owsianko|agencjafaceit.pl| |j.owsianko|agencjafaceit.pl
+48 503 543 876
www.agencjafaceit.pl

Szacuje się, że rynek fotelików samochodowych jest wart nawet kilkanaście miliardów USD rocznie. Potężne międzynarodowe korporacje wpływają na Komisję Europejską i Regulamin ECE 44-04, na mocy którego są przyznawane homologacje, i już wyeliminowały możliwość pojawienia się w przyszłości jakichkolwiek innowacyjnych rozwiązań innych (i bezpieczniejszych) niż tradycyjny fotelik samochodowy. To rodzi pytanie, czy dla producentów fotelików samochodowych naprawdę najważniejsze jest bezpieczeństwo dzieci?

Dlaczego zapis w ECE 44-04 jest taki ważny?

W Unii Europejskiej każde urządzenie przytrzymujące, czyli foteliki, boostery potocznie zwane „podstawkami” czy adaptery do pasów, podlegają regulaminowi ECE 44-04 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Każde takie urządzenie, by uzyskać homologację, czyli dopuszczenie do użytkowania, musi przejść te same testy dynamiczne, zgodnie z dyrektywami regulaminu. Dzięki temu łatwo porównać, w jakim stopniu dane urządzenie chroni dziecko w razie wypadku samochodowego. Podczas testów rejestrowane są parametry: siły w odcinku szyjnym manekina, momenty w odcinku szyjnym manekina, przyspieszenie torsu manekina, przemieszczenie torsu manekina, ciśnienie dla lewej i prawej części obszaru brzusznego, przyspieszenie wózka badawczego.

Polski, rewolucyjny wynalazek

Smart Kid Belt to polski, innowacyjny wynalazek, który bardzo dobrze przeszedł wszystkie testy wymagane regulaminem ECE 44-04 oraz testy przeprowadzone przy zastosowaniu najnowocześniejszej generacji manekinów, zgodnie z wymogami nowego regulaminu nr 129 (iSize) EKG ONZ, który wejdzie w życie dopiero w 2023 roku. Produkt uzyskał homologacje i certyfikaty bezpieczeństwa, na mocy których może być używany jako alternatywa dla fotelików samochodowych do przewozu dzieci o wadze od 15 kg. Pozytywnie przeszedł także testy na potrzeby regulaminu Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS 213) w USA.

- Smart Kid Belt to urządzenie, które zostało skonstruowane przez ludzi, którzy od 20 lat pracują nad poprawą bezpieczeństwa przewozu dzieci w samochodzie. Smart Kid Belt skraca pas, którym zapięte jest dziecko, dzięki czemu zapewnia dobre ułożenie odcinka pasa biodrowego i płynnie dopasowuje odcinek barkowy do wzrostu dziecka. Jego montaż jest łatwy i szybki i pasuje do każdego modelu samochodu - mówi Krzysztof Markowski, V-ce Prezes Smart Kid SA.

Zalety Smart Kid Belt docenia coraz więcej użytkowników na świecie - polski produkt jest już sprzedawany w ponad 25 krajach, m.in. w USA, Kanadzie, Japonii, Tajlandii, Tajwanie, Singapurze, Korei Płd i w wielu państwach UE. Dla potentatów branży fotelików samochodowych stanowi realną konkurencję, ponieważ jest nie tylko tańszy, praktyczniejszy i poręczniejszy, ale przede wszystkim bardziej bezpieczny.

Z porównania testów dynamicznych wg regulaminu R129 wynika, że w pięciu na sześć parametrów bezpieczeństwa wynik Smart Kid Belt jest lepszy (czyli niższy) niż certyfikowanych fotelików i podstawek.

- Zastanawiające jest to, że żaden z koncernów produkujących foteliki samochodowe nie publikuje nigdzie wyników swoich testów ECE 44-04, a przecież wszyscy producenci urządzeń przytrzymujących są zobligowani prawem do wykonywania testów przed i w trakcie produkcji. Posiadanie homologacji to nie wszystko - to stojący za nim raport, czyli wyniki testów, są najważniejsze. Producenci wiedzą, że ich parametry są często na granicy uzyskania homologacji. Wszystkie wyniki badań Smart Kid Belt są dostępne na stronie https://jestempotrzebny.pl/bezpiecznie-w-aucie/ - dodaje Krzysztof Markowski.

Lobby od kuchniRegulamin ECE 44-04 jest opracowany przez Światowe Forum ds. Harmonizacji Przepisów Dotyczących Konstrukcji Pojazdów Samochodowych WP29 przy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ). Wszystkie zmiany w regulaminie wypracowywane są w grupie roboczej Global Road Safety Partnership (GRSP), której członkami są państwa z porozumienia z 1958 roku. W pracach GRSP, oprócz sygnatariuszy, biorą udział także organizacje konsumenckie ANEC, Consumentebond oraz przedstawiciele CLEPA (European Association of Automotive Suppliers), a jednym z ich celów działania jest wspieranie UE i ONZ w zakresie kształtowania legislacji mających wpływ na biznes motoryzacyjny. Członkami CLEPA są czołowi producenci fotelików samochodowych, m.in. Britax Romer, Dorell (Maxi Cosi), Newell Brands (GRACO), Cybex, Joyson Safety Systems (Takata). Biorą czynny udział w posiedzeniach GRSP i choć oficjalnie bez prawa głosu w kwestii przyjmowania poprawek do Regulaminu ECE-44, to w praktyce mają ogromny wpływ na ich kształt1.

Pierwsze manipulacje

Pierwsza próba zablokowania adapterów do pasów i Smart Kid Belt miała miejsce w czerwcu 2016 roku, gdy Rosjanie zaproponowali wprowadzenie poprawki nr 11 do regulaminu ECE 44-04. Bez jakichkolwiek analiz zostało dodane zdanie blokujące możliwość homologacji urządzeń alternatywnych, takich jak np. Smart Kid Belt. Poprawka została jednak wprowadzona zbyt późno i w przypadku Smart Kid Belt nie miała mocy sprawczej, ponieważ polski produkt uzyskał homologację na podstawie poprawki nr 10. Natomiast lobbyści doprowadzili do tego, by wyeliminować w przyszłości możliwość pojawienia się na rynku jakichkolwiek innych innowacyjnych rozwiązań, nie będących fotelikiem.

Kolejne próby

Kolejna próba pozbycia się konkurencji nastąpiła w grudniu 2019 roku. Podczas prac grupy roboczej w KE została zaproponowana i przy jednym głosie sprzeciwu (Polski) przegłosowana absurdalna poprawka nr 18, która pozwalała ignorować wyniki testów dynamicznych przeprowadzonych według regulaminu ECE 44-04! Celem było doprowadzenie do zablokowania sprzedaży wszelkich urządzeń przytrzymujących nie będących fotelikami samochodowymi, włącznie z tymi, które już zgodnie z prawem KE ONZ uzyskały homologację. Treść poprawki brzmiała: „1.2. This Regulation explicitly forbids child restraint systems in the form of belt guides and other sitting devices that are dangerous and can harm children in the event of a vehicle collision, irrespective of any test results obtained in accordance with paragraph 8.”

W dalszej części poprawki został zastosowany kolejny zabieg: upoważnienie państw sygnatariuszy do zakazu wprowadzenia do obrotu adapterów do pasów, w tym także Smart Kid Belt, by wobec braku prawnej możliwości cofnięcia homologacji, można było to ominąć po prostu zakazem sprzedaży.

Po kilku miesiącach Komisja Europejska wycofała się z wprowadzenia poprawki w całości. Jednak w maju 2020 roku organizacja konsumencka ANEC przygotowała dokument, w którym nawołuje członków, w tym przedstawicieli międzynarodowych korporacji do przyjęcia po raz kolejny skandalicznej poprawki nr 18.

W 2023 roku wchodzi w życie nowy, zaawansowany regulamin EKG ONZ R129/i-Size, który nakazuje wykorzystywanie w testach dynamicznych manekinów serii Q, z których można odczytać wiele parametrów, jak np. siła szyja/głowa (Upper Neck Force). Smart Kid Belt i foteliki dla najmniejszych dzieci tzw. RWF mają bardzo dobre wyniki w badaniach tego parametru, lecz niestety nie stanowi on części nowego regulaminu R129/i-Size, wobec czego kwestia ochrony szyi dziecka podczas wypadku samochodowego nie będzie brana pod uwagę. Nasuwa to pytanie, jakie są prawdziwe motywacje ONZ, Komisji Europejskiej i międzynarodowych korporacji produkujących foteliki samochodowe? Czy naprawdę chodzi tu o dbałość o bezpieczeństwo dzieci?

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja The novelties from OMODA. Premiere of OMODA 7 at the Beijing Motor Show Biuro prasowe
2024-04-30 | 01:00

The novelties from OMODA. Premiere of OMODA 7 at the Beijing Motor Show

After releasing OMODA 5 ICE and the fully electric OMODA 5E variant, the manufacturer is not slowing down. OMODA is preparing to introduce the eagerly awaited OMODA 7 model to the global market.
Motoryzacja Pierwsze samochody marki OMODA&JAECOO już w Polsce
2024-04-30 | 01:00

Pierwsze samochody marki OMODA&JAECOO już w Polsce

W ubiegłym tygodniu do Polski dotarły pierwsze samochody pokazowe marki  OMODA&JAECOO. Chiński producent samochodów przygotowuje się do wejścia na polski rynek ze swoimi
Motoryzacja The first OMODA&JAECOO cars are already in Poland
2024-04-30 | 01:00

The first OMODA&JAECOO cars are already in Poland

Last week, the first OMODA&JAECOO show cars arrived in Poland. The Chinese car manufacturer is preparing to enter the Polish market with its flagship OMODA 5 model, which may happen as early

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.