Corolla numerem 1 na świecie. Toyota najpopularniejszą marką
W 2020 roku Toyota Corolla już po raz kolejny zajęła pierwsze miejsce w rankingu najlepiej sprzedających się samochodów na świecie. Tuż na nią znalazła się kolejna Toyota – RAV4 awansowało na drugie miejsce dzięki wzrostowi sprzedaży pomimo pandemii. Trzecie miejsce zajęła Honda CR-V. Wśród marek motoryzacyjnych dominuje Toyota, a wśród producentów – Volkswagen. Tak wynika z danych opublikowanych przez portal analityczny focus2move.com.
Sześć japońskich aut w Top 10 światowych bestsellerów
Toyota Corolla zakończyła kolejny rok jako lider światowego rynku ze sprzedażą 1 134 262 samochodów (-8,8%). Na drugim miejscu znalazła się Toyota RAV4, jeden z niewielu modeli, które odnotowały wzrost w tym trudnym roku, ze sprzedażą na poziomie 971 516 aut (+1,9%). Podium zamyka Honda CR-V dzięki 705 651 sprzedanym egzemplarzom (-13,2%), wyprzedzając Hondę Civic ze sprzedażą 697 945 aut (-16,3%) i Volkswagena Tiguan, który zanotował 607 121 aut dostarczonych klientom (-18,8%).
Na szóstą pozycję awansowała z 7. miejsca trzecia Toyota w pierwszej dziesiątce – sedan Camry, który trafił do 592 648 kierowców (-13.2%). Duży sukces odniósł Nissan Sylphy, który po sprzedaniu 544 376 egzemplarzy (+14,4%) awansował o 7 miejsc. Volkswagen Golf spadł z 6. na 8. miejsce z wynikiem 492 262 aut (-28.6%). Dwa ostatnie miejsca zajęły Volkswagen Lavida z wynikiem 463 804 aut (-13%) Hyundai Tucson z rezultatem 462 110 samochodów (-14.6%), który spadł o jedną pozycję.
Liderzy segmentów
Corolla (1 134 262 aut) jest oczywiście najpopularniejszym autem kompaktowym, a tuż za nią w tym segmencie znalazła się Honda Civic z wynikiem 674 086 aut. Samochody Toyoty zdominowały też dwa inne segmenty. RAV4 (971 516 aut) jest najpopularniejszym SUV-em na świecie, a Toyota Camry (592 648 aut) sprzedała się najlepiej ze wszystkich samochodów średniej wielkości. W segmencie A pierwsze miejsce zajęło Suzuki Spacia (142 126 aut), a w segmencie B Volkswagen Polo (426 565 aut), za którym znalazła się Toyota Yaris (378 918 aut).
Wśród pojazdów luksusowych najwyższą sprzedaż zanotował Mercedes Klasy E (330 459 aut), a najpopularniejszym samochodem sportowym jest Ford Mustang (92 408 aut). Wśród pick-upów najlepiej poradził sobie Ford F-Series (968 179 egz.), a najchętniej wybieranym minivanem jest chiński Wuling Hongguang (292 934 egz.), za którym znalazła się Honda Odyssey (149 065 egz.).
Toyota najpopularniejszą marką na świecie
Toyota jest nie tylko najczęściej wybieraną marką samochodową na świecie, ale też należy do marek, które najlepiej poradziły sobie w czasie kryzysu wywołanego pandemią. Stosunkowo nieduże spadki zanotowały także Kia, Mercedes i BMW. Toyota sprzedała 8,06 miliona samochodów (-12,2%), zyskując 10,1% udziału w rynku i zwiększając swoją przewagę nad Volkswagenem. Toyota zajmuje pierwsze miejsce nieprzerwanie od 2010 roku. W latach 2016 i 2017 udział Toyoty w rynku wynosił około 9,2%, zaś w 2019 roku osiągnął poziom 10%.
Volkswagen utrzymał w ubiegłym roku drugą pozycję, lecz stracił 0,4% udziału w rynku do poziomu 7,1% po sprzedaniu 5,73 miliona aut (-16,8%). Honda awansowała na 3. pozycję z wynikiem 4,33 miliona aut (-14,1%), wyprzedzając Forda (-18.3%) który zanotował 4,18 miliona egzemplarzy. W pierwszej dziesiątce znalazły się także Nissan (3,80 mln aut, -19,5%), Hyundai (3,71 mln aut, -15,22%), Chevrolet, który zanotował największy spadek w tym gronie aż o 22,4% (2,96 mln aut), Kia (2,69 mln aut, -4,6%), a także Mercedes (2,43 mln aut
-8,4%) i BMW (2,05 mln aut, -8,4%). Największy wzrost sprzedaży w 2020 roku stał się udziałem Tesli, która dostarczyła klientom 538 038 aut, zyskując 46,2% i awansując na 39. pozycję.
Najwięksi producenci
Rok 2020 na pozycji największego producenta samochodów zakończył Volkswagen Group z 11,6-procentowym udziałem w rynku (9,31 mln aut, -14.5%). Drugie miejsce zajęła Toyota Group z udziałem 11.1% (8,90 mln aut, -12%). Trzeci jest koncern Renault Nissan Alliance z wynikiem 7,95 mln sprzedanych aut (-20,5%), a na czwartym miejscu znalazł się Hyundai-Kia, który stracił tylko 10,4% sprzedaży, dostarczając klientom 6,52 mln aut. General Motors utrzymał w 2020 roku 5. pozycję, sprzedając 6,26 mln aut, o 13,2% mniej niż rok wcześniej.
Drugą piątkę największych producentów otwierają Honda Motor (4,5 mln aut, -14.1%) i Ford Group (4,15 mln egz., -18.3%). FCA i PSA, które wkrótce stworzą koncern Stellantis, zajmują kolejno 8. i 9. miejsce z wynikami 3,90 mln aut (-16,8%) oraz 2,91 mln samochodów (-22%). Po połączeniu w styczniu 2021 roku Stellantis prawdopodobnie stanie się czwartym największym producentem aut na świecie. Na 10. miejscu figuruje Mercedes Daimler, który sprzedał 2,55 miliona samochodów, o 12,2% mniej niż w 2019 roku.

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.