Czy Polacy powinni obawiać się podatku od aut używanych od 2024 roku?
Ostatnio przez media przebiegła informacja o nowym podatku od aut używanych, który wchodzi w życie od stycznia 2024 roku. Według danych Urzędu Statystycznego na rok 2021 37% samochodów zarejestrowanych w Polsce ma 10-20 lat, a ponad 41% ma więcej niż 20 lat. Podatek tzw. ekologiczny dotknie prawie 100% właścicieli pojazdów w Polsce.
Podatek od pojazdów spalinowych
Od ponad 20 lat mieliśmy już kilka podejść do wprowadzenia takiego podatku. Jednakże żadna z prób nie została zakończona. Taki podatek obowiązuje w innych krajach europejskich i jest to standardowa opłata, której mogą się spodziewać właściciele starszych aut.
Polska jako członek Unii Europejskiej, musi dostosowywać swoje prawo do norm i standardów unijnych. Mamy na świecie coraz większe zanieczyszczenie środowiska, emisję spalin i dlatego działania nakierowane są na zatrzymanie tego procesu lub jego zminimalizowanie.
Do 2024 roku zgodnie z Krajowym Planem Odbudowy, Polska jest zobowiązana wprowadzić opłatę rejestracyjną od posiadania pojazdów związanych z emisjami, a do 2026 podatek od posiadania pojazdów związanych z emisjami. Celem tych opłat ma być stymulacja konsumentów do zakupu samochodów, które nie będą zanieczyszczać w takim stopniu środowiska.
Dochody z opłaty rejestracyjnej i z podatku powinny zostać przeznaczone na ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych transportu oraz rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich.
Mimo zbliżającego się terminu wprowadzenia opłat od samochodów, nie znana jest dokładna ani nawet orientacyjna jego wartość. Przy jego wyliczaniu będą brane pod uwagę różne kryteria: Rok produkcji samochodu, Normy emisji spalin (norma Euro), Emisja dwutlenku węgla (CO2), Emisja tlenków azotu (NOx).
Czy Polacy przestaną kupować samochody używane?
Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że na 19,5 mln samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce zaledwie około 100 tys. stanowią pojazdy elektryczne i hybrydowe. W praktyce oznacza to, że niemal 100% posiadaczy samochodów w Polsce będzie obciążonych nową opłatą. Podatek od samochodów używanych na pewno negatywnie wpłynie na rynek starych aut, ale także może zachęcić klientów do poszukiwania nowszych, sprawdzonych technicznie pojazdów.
Na platformie bidcar.pl są dostępne samochody nie starsze niż 20 lat. Licytując je poprzez taką aukcję mamy pewność, że wszystkie parametry i dane są wiarygodne i rzetelnie sprawdzone. - mówi Artur Kopania, założyciel bidcar.pl
Zakup samochodu zarówno używanego jak i nowego, to duży wydatek, dlatego nie można zostawić tego przypadkowi, a wybrać dla siebie najlepszą opcję, wiedząc co czeka nas – właścicieli pojazdów - w ciągu kilku lat.

NAVITEL wprowadza funkcję komend głosowych po polsku
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.