Komunikaty PR

Czy Polacy powinni obawiać się podatku od aut używanych od 2024 roku?

2023-12-12  |  01:00
Biuro prasowe

Ostatnio przez media przebiegła informacja o nowym podatku od aut używanych, który wchodzi w życie od stycznia 2024 roku. Według danych Urzędu Statystycznego na rok 2021 37% samochodów zarejestrowanych w Polsce ma 10-20 lat, a ponad 41% ma więcej niż 20 lat.  Podatek tzw. ekologiczny dotknie prawie 100% właścicieli pojazdów w Polsce.

 

Podatek od pojazdów spalinowych

Od ponad 20 lat mieliśmy już kilka podejść do wprowadzenia takiego podatku. Jednakże żadna z prób nie została zakończona. Taki podatek obowiązuje w innych krajach europejskich i jest to standardowa opłata, której mogą się spodziewać właściciele starszych aut.

Polska jako członek Unii Europejskiej, musi dostosowywać swoje prawo do norm i standardów unijnych. Mamy na świecie coraz większe zanieczyszczenie środowiska, emisję spalin i dlatego działania nakierowane są na zatrzymanie tego procesu lub jego zminimalizowanie.

Do 2024 roku zgodnie z Krajowym Planem Odbudowy, Polska jest zobowiązana wprowadzić opłatę rejestracyjną od posiadania pojazdów związanych z emisjami, a do 2026 podatek od posiadania pojazdów związanych z emisjami. Celem tych opłat ma być stymulacja konsumentów do zakupu samochodów, które nie będą zanieczyszczać w takim stopniu środowiska.

Dochody z opłaty rejestracyjnej i z podatku powinny zostać przeznaczone na ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych transportu oraz rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich.

Mimo zbliżającego się terminu wprowadzenia opłat od samochodów, nie znana jest dokładna ani nawet orientacyjna jego wartość. Przy jego wyliczaniu będą brane pod uwagę różne kryteria: Rok produkcji samochodu, Normy emisji spalin (norma Euro), Emisja dwutlenku węgla (CO2), Emisja tlenków azotu (NOx).

 

Czy Polacy przestaną kupować samochody używane?

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że na 19,5 mln samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce zaledwie około 100 tys. stanowią pojazdy elektryczne i hybrydowe. W praktyce oznacza to, że niemal 100% posiadaczy samochodów w Polsce będzie obciążonych nową opłatą. Podatek od samochodów używanych na pewno negatywnie wpłynie na rynek starych aut, ale także może zachęcić klientów do poszukiwania nowszych, sprawdzonych technicznie pojazdów.

Na platformie bidcar.pl są dostępne samochody nie starsze niż 20 lat. Licytując je poprzez taką aukcję mamy pewność, że wszystkie parametry i dane są wiarygodne i rzetelnie sprawdzone. - mówi Artur Kopania, założyciel bidcar.pl

Zakup samochodu zarówno używanego jak i nowego, to duży wydatek, dlatego nie można zostawić tego przypadkowi, a wybrać dla siebie najlepszą opcję, wiedząc co czeka nas – właścicieli pojazdów - w ciągu kilku lat.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności Biuro prasowe
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica
Motoryzacja Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
2024-12-13 | 09:35

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku

W sezonach 2025-2027 Goodyear pozostanie sponsorem tytularnym oraz wyłącznym dostawcą opon do najwyższej klasy wyścigów pojazdów ciężarowych, European Truck Racing

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić

65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.

Transport

Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów

Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.

Polityka

M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne

Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.