Ekologia na torach – czyli co?
Infrastruktura kolejowa i tramwajowa odgrywają ważną rolę w codziennym funkcjonowaniu miast i regionów w całym kraju. Aby sprostać rosnącym wymaganiom przewozowym oraz poprawić efektywność transportu, niezbędna jest modernizacja oraz budowa nowych odcinków torów i torowisk. Odpowiedzią na te wyzwania są innowacyjne technologie, które rewolucjonizują budownictwo kolejowe i tramwajowe w Polsce.
Innowacyjne technologie w modernizacji infrastruktury szynowej
Nowe technologie stają się nieodłącznym elementem budownictwa – również w obszarze infrastruktury szynowej. W modernizacji torów i torowisk kolejowych i tramwajowych coraz częściej wykorzystuje się innowacyjne rozwiązania, które mają odpowiadać na problemy i wyzwania związane z rosnącym obciążeniem taboru, wzrostem liczby pasażerów i większymi wymaganiami w zakresie komfortu jazdy i bezpieczeństwa.
Jednym z takich rozwiązań jest technologia MONOLITH, czyli innowacyjny sposób przytwierdzania szyn tramwajowych w kanałach szynowych płyty betonowej. Wykorzystywane w niej profile przyczynowe RCS® zapewniają niezależną pracę szyny pod obciążeniem, a także stanowią izolację przeciw upływom prądów błądzących.
Innym rozwiązaniem, które przekłada się na poprawę jakości i wydajności infrastruktury tramwajowej, jest system szyn w otulinie TINES® TRAM ERS. System skutecznie przenosi obciążenia od pojazdów szynowych, a także tłumi drgania i hałas.
Warto wspomnieć też o zaawansowanych systemach służących do kontrolowania stanu technicznego torowisk. Innowacyjne technologie umożliwiają bieżące monitorowanie parametrów takich jak zużycie szyn, deformacje czy stabilność torowiska. Analiza tych danych w czasie rzeczywistym pozwala na szybkie reagowanie na potencjalne problemy, co minimalizuje ryzyko poważnych awarii.
Nowoczesne materiały budowlane = gwarancja trwałości
W budowie i modernizacji torowisk kolejowych i tramwajowych coraz częściej wykorzystuje nowoczesne materiały budowlane, które znacząco zwiększają trwałość i wytrzymałość infrastruktury. Do takich materiałów należą m.in. elastomery poliuretanowe – mówi Justyna Piątek, rzeczniczka prasowa firmy Tormel. – To tworzywa polimerowe, stosowane w systemach ciągłego lub punktowego, sprężystego przytwierdzania szyn. Wykazują znakomitą przyczepność do stalowych i betonowych elementów, są trwałe i elastyczne, dzięki czemu doskonale kompensują drgania i zmiany temperatury, a także skutecznie tłumią drgania i redukują hałas. Co więcej, tworzą trwałą barierę ochronną, która zapobiega wnikaniu wody i szkodliwych substancji chemicznych, wydłużając żywotność torowisk. – dodaje.
Ekologia na torach
O ekologii i zrównoważonym rozwoju mówi się dziś wiele – również w kontekście budowy i modernizacji torów i torowisk. Coraz częściej stosuje się rozwiązania minimalizujące negatywny wpływ transportu szynowego na środowisko, takie jak recykling materiałów budowlanych, systemy odzyskiwania energii oraz nowoczesne systemy zarządzania odpadami. Pojawiają się tzw. zielone torowiska, które nie tylko poprawiają estetykę przestrzeni miejskiej, ale także zmniejszają hałas i korzystnie wpływają na mikroklimat.
Nowoczesna zajezdnia tramwajowa w Poznaniu
Innowacyjne prace modernizacyjne nie ominęły torowisk w Poznaniu. Oddana do użytku w 1980 roku zajezdnia tramwajowa Forteczna pełni ważną funkcję w poznańskiej infrastrukturze komunikacyjnej. Przez lata była świadkiem rozwoju i zmian w komunikacji miejskiej, obsługując coraz większą liczbę tramwajów oraz pasażerów. Z biegiem czasu infrastruktura zajezdni zaczęła wymagać gruntownego remontu, aby sprostać współczesnym wymaganiom technologicznym i ekologicznym. Wykonawca, firma Tormel, stosując innowacyjne rozwiązania, wdrożył zaawansowane technologie oraz zrównoważone materiały, co oznacza przeprowadzanie prac remontowych w sposób efektywny, przyjazny dla środowiska i dostosowany do najnowszych standardów branżowych.
Remont zajezdni Forteczna to kompleksowy projekt, który obejmuje m.in. wymianę nawierzchni torowej, a także wymianę napędów zwrotnic najazdowych i doposażenie istniejących napędów. Pojawią się nowoczesne stanowiska techniczne, które umożliwią sprawną i bezpieczną obsługę pojazdów – wyjaśnia rzeczniczka prasowa z Tormel. – Zmodernizowane torowiska będą lepiej przystosowane do obsługi nowoczesnych tramwajów, co przyczyni się do zwiększenia efektywności zajezdni.
Modernizacja zajezdni Forteczna w Poznaniu jest częścią kompleksowego programu unowocześniania infrastruktury transportu szynowego w całej Polsce. Wykorzystywanie innowacyjnych technologii w budownictwie torów oraz torowisk to krok w kierunku bardziej efektywnego, bezpiecznego, ekologicznego i dostosowanego do potrzeb dynamicznie rozwijających się miast transportu. Inwestycje w nowoczesne rozwiązania podnoszą jakość usług transportowych, co bezpośrednio wpływa na komfort życia w miastach oraz zrównoważony rozwój całego kraju.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.