Goodyear chce dwukrotnie zwiększyć wykorzystanie krzemionki z łusek ryżowych
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Krzemionka, potocznie nazywana kwarcem, jest jednym z najbardziej obfitych, trwałych i użytecznych minerałów na świecie, występującym wszędzie, od skalistych gór po piaszczyste plaże. Stosowana głównie w produkcji szkła, w najdrobniejszej formie jest również mieszana z gumą w celu wzmocnienia bieżników opon i zmniejszenia oporów toczenia, co poprawia efektywność paliwową i zmniejsza emisję gazów cieplarnianych. Goodyear postawił sobie za cel podwojenie wykorzystania krzemionki RHA do 2021 roku.
Od pól ryżowych po bieżniki opon
Według Organizacji Narodów Zjednoczonych każdego roku na całym świecie zbiera się ponad 700 milionów ton ryżu.
Podczas procesu mielenia zewnętrzna powłoka ochronna, czyli łuska, jest oddzielana od ziarna ryżu i odrzucana. Aby zmniejszyć ilość odpadów wywożonych na wysypiska, łuski ryżowe często są spalane w celu wytworzenia energii elektrycznej. Pozostaje po nich bogaty w krzemionkę produkt uboczny – popiół z łusek ryżowych (RHA).
Goodyear rozpoczął badania nad wykorzystaniem krzemionki RHA w 2013 r. i już osiąga pozytywne wyniki.
„Gdy rozważamy zastosowanie materiałów zastępczych, musimy sprawdzić jaki będą miały wpływ na wydajność produktu" – mówi dr Bob Woloszynek, główny inżynier Goodyear ds. rozwoju surowców i technologii wzmacniania. „Ucieszyło nas, że w porównaniu z konwencjonalną krzemionką na bazie piasku, materiał klasy RHA jest równoważnym substytutem pod względem osiągów”.
Krzemionka RHA jest obecnie mocno zakorzeniona w portfolio materiałów Goodyear i wykorzystywana w kilku globalnych zakładach produkcyjnych.
Pozytywny wpływ krzemionki na osiągi opon
Dodatek krzemionki zwiększa elastyczność i sprężystość bieżnika w niższych temperaturach, co zapewnia lepszą trakcję i przyczepność. Goodyear odkrył także, że krzemionka zmniejsza opory toczenia opony w porównaniu z sadzą. Mniejsze opory toczenia to oszczędność paliwa i zarazem lepsze zachowanie opony na mokrej nawierzchni.
Obecnie firma ściśle współpracuje z dostawcami w celu dalszego zwiększenia wykorzystania krzemionki RHA i postawiła sobie za cel podwojenie jej wykorzystania do 2021 r.
„Naprawdę cieszymy się, że możemy kontynuować rozwój tej technologii z materiału, który mógłby trafiać na wysypisko śmieci, i włączać go do naszych produktów premium” – powiedział dr Woloszynek.

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.