Jakimi klasykami jeździmy w Polsce? [RAPORT 2020]
W 2020 roku najczęściej ubezpieczanymi klasykami były wśród aut osobowych: VW Golf, fiaty 126p i 125p oraz VW Garbus – wynika z analizy zakładu ubezpieczeń Compensa.
Choć pojęcie „klasyk” jest bardzo pojemne, to nie każdy samochód zasługuje na to miano. Podstawowym kryterium jest wiek, bo przecież auta nie od razu stają się klasykami. To przede wszystkim pojazdy zabytkowe, mające wartość kolekcjonerską lub sentymentalną, z różnych względów wyjątkowo popularne czy wręcz kultowe.
Jakie klasyki najczęściej pojawiają się na polskich drogach?
Sprawdzili to eksperci Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group, którzy przeanalizowali ok. 30 tys. polis OC, zawartych w 2020 roku przez właścicieli ponad 25-letnich samochodów.
- W przeważającej większości są to auta kierowców zrzeszonych we współpracujących z nami klubach: Polskim Związku Motorowym (PZM), Clubie Antycznych Automobili i Rajdów (CAAR) i Klubie Pojazdów Zabytkowych. Na potrzeby analizy pogrupowaliśmy pojazdy na cztery kategorie wiekowe: samochody w przedziale od 25 do 29, od 30 do 39, od 40 do 49 i powyżej 50 lat – tłumaczy Karol Domżała, Dyrektor Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.
TOP 10 najpopularniejszych marek w poszczególnych przedziałach wiekowych znajduje się w tabeli poniżej.
Miejsce | Wiek auta | |||
25-29 | 30-39 | 40-49 | 50 i więcej | |
1. | VOLKSWAGEN | POLSKI FIAT | POLSKI FIAT | VOLKSWAGEN |
2. | AUDI | VOLKSWAGEN | MERCEDES-BENZ | MERCEDES-BENZ |
3. | MERCEDES-BENZ | MERCEDES-BENZ | VOLKSWAGEN | MUSTANG |
4. | OPEL | AUDI | SYRENA | WARSZAWA |
5. | BMW | BMW | UAZ | UAZ |
6. | Polski FIAT | SUZUKI | FORD | FORD |
7. | FIAT | POLONEZ | CHEVROLET | FIAT |
8. | FORD | TRABANT | FIAT | CHEVROLET |
9. | HONDA | FORD | TRABANT | CITROËN |
10. | TOYOTA | ŁADA | BMW | CADILLAC |
A jakimi konkretnie modelami jeżdżą najczęściej polscy fani motoryzacji? Wyjaśniamy w punktach poniżej.
- Samochody w przedziale 25-29 lat
Wśród klasyków wyprodukowanych w latach 1991-95 dominują auta pochodzenia niemieckiego. Przede wszystkim VW Golf drugiej i trzeciej generacji, a także passaty. Bardzo popularne są również Audi 80, BMW serii 3 oraz pojazdy Opla: Astra i Vectra.
- Samochody w przedziale 30-39 lat
Niekwestionowanym liderem wśród aut wyprodukowanych w latach 80. jest Fiat 126p, czyli potocznie „maluch” lub „kaszlak”. W tym przedziale wiekowym również dużo jest golfów, 80-tek od Audi i BMW „trójek”. Popularnością cieszą się też: Mercedes 190, Polonez czy Suzuki Samurai. Zaskakuje stosunkowo niewielka liczba Trabantów.
- Samochody w przedziale 40-49 lat
Klasyki z lat 70. to przede wszystkim polskie lub sowieckie modele. Najpopularniejszy z nich to Fiat 125p, czyli tzw. „duży Fiat”. Za nim znalazły się: Syrena, Trabant, Zastava, Wartburg i terenowy UAZ. Wysokie miejsce zajmuje też VW Garbus i Chevrolet Corvette.
- Samochody minimum 50-letnie
Wśród najstarszych samochodów królują: VW Garbus, Warszawa i Ford Mustang. Warto dodać, że auta 50+ to często amerykańskie modele. Takie jak Ford Taurus, Chevrolet Impala czy Camaro oraz Cadillac Fleetwood czy Deville.
Ubezpieczenie OC dla klasyka. Na rok czy na miesiąc?
Właściciele użytkowanych na drogach klasyków muszą wykupić polisę OC. Auta ubezpiecza się zazwyczaj na rok, ale pojazdy historyczne można ubezpieczyć krótkoterminowo – na minimum 30 dni. To możliwe w przypadku pojazdów zabytkowych, będących tzw. dobrami kultury w muzeach, ponad 40-letnich i ponad 25-letnich, jeśli te ostatnie mają dużą wartość historyczną lub są unikatowe.
- Zauważamy, że właściciele klasyków często decydują się na zakup OC z miesięcznym okresem ubezpieczenia. Chcą w ten sposób oszczędzić na składce, czyli nie płacić za cały rok ochrony. Zwłaszcza, jeśli samochód przez kilka miesięcy stoi nieużywany w garażu. Przed zakupem warto jednak zrobić symulację obu wariantów – miesięcznego i rocznego, bo w wielu przypadkach oszczędność jest tylko pozorna – dodaje Karol Domżała z Compensy.
Warto również pamiętać, że dzięki rocznej polisie właściciel auta nie musi kupować OC za każdym razem, gdy po dłuższym czasie wyjeżdża na drogę. Mając ubezpieczenie nabywa też zniżki za bezszkodową historię ubezpieczenia, które obniżają składkę za OC auta użytkowanego na co dzień.
Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.