Komunikaty PR

Kobiety w drodze ku zrównoważonej mobilności. Jakie środki transportu preferują?

2024-09-30  |  16:20
Biuro prasowe
Kontakt

Monika Bielkiewicz
Good One PR

Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
monika.bielkiewicz|goodonepr.pl| |monika.bielkiewicz|goodonepr.pl
+48 881 575 502
https://goodonepr.prowly.com/
Do pobrania inf.pras. ( 0.07 MB )

Transport w miastach to temat, który dotyczy wszystkich, ale sposób, w jaki korzystają z niego kobiety, znacząco różni się od tego, jak przemieszczają się mężczyźni. Badania wskazują, że decyzje zakupowe kobiet są bardziej ukierunkowane na rozwiązania proekologiczne. To one coraz chętniej wybierają środki transportu, które są nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także dostosowane do ich codziennych potrzeb. Zważywszy, że coraz więcej kobiet staje się czynnymi uczestniczkami ruchu miejskiego, ich wpływ na transformację komunikacji miejskiej będzie znaczący.

Polacy deklarują coraz większą świadomość dotyczącą oddziaływania transportu na środowisko. Już 42% rodaków uważa, że pojazdy spalinowe znacząco wpływają na zanieczyszczenie powietrza, jednak opinie są skrajnie różne w przypadku płci. Prawie połowa pań uznaje ten fakt, a 40 proc. mężczyzn twierdzi, że nie ma to związku[1].

Jak kobiety korzystają z transportu?

Analizy rynku[2] pokazują, że model korzystania z transportu różni się w zależności od płci. Podczas gdy mężczyźni zazwyczaj odbywają dłuższe podróże z punktu A do punktu B – z domu do pracy i z powrotem – kobiety częściej wykonują krótsze, przerywane trasy. Ich codzienne podróże są bardziej zróżnicowane i obejmują więcej przystanków, np. zakupy, odbieranie dzieci z przedszkola czy wizytę u lekarza​. Wynika to nie tylko z tradycyjnej roli, jaką często pełnią w rodzinie, ale także z ich większej potrzeby elastyczności i mobilności w codziennym życiu.

– Różnice w modelu przemieszczania się kobiet i mężczyzn sprawiają, że panie potrzebują środków transportu, które są dostosowane do ich wielozadaniowości. Rozwiązaniem są tu pojazdy z kategorii mikro, której wzrost popularności obserwujemy na całym świecie. Kobiety coraz chętniej decydują się na przykład na microcary, cenią je za niskie koszty eksploatacji oraz możliwość swobodnego poruszania się po mieście. Świetnie sprawdzają się do krótkich podroży szczególnie w zatłoczonych aglomeracjach. Oferują kobietom komfort, niezależność i stanowią idealne rozwiązanie dla pań, które szczególnie zwracają uwagę na zrównoważone i ekologiczne środki transportu – wyjaśnia Aneta Skórczyńska, Dyrektor Generalna Electroride.

Zmiany infrastruktury dostosowane do potrzeb kobiet

Według analiz Fundacji Heinricha Bölla, 53% użytkowników transportu publicznego w Niemczech to kobiety, a na świecie ten odsetek sięga nawet 66%. W Polsce z kolei odnotowano rekordowy wzrost liczby kobiet zdobywających prawo jazdy. W 2022 roku ponad 50% (170 846 z łącznej liczby 340 040) wydanych uprawnień uzyskały kobiety.

W miarę jak kobiety stają się coraz bardziej aktywnymi uczestniczkami ruchu drogowego, konieczne są zmiany infrastruktury, które uwzględnią ich specyficzne potrzeby. Kobiety, podróżując po miastach, częściej korzystają z różnorodnych środków transportu, takich jak rowery, komunikacja publiczna czy lekkie pojazdy elektryczne i pokonują bardziej złożone trasy. Dlatego europejska polityka transportowa, o której mówi niemiecka organizacja VCD[3], postuluje zrównoważony rozwój infrastruktury drogowej, który powinien uwzględniać różnorodność użytkowników, w tym kobiety, aby umożliwić im bezpieczne i efektywne przemieszczanie się​.

Wzrost popularności lekkich pojazdów elektrycznych w Europie

W Europie obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania lekkimi pojazdami elektrycznymi, szczególnie w dużych miastach, gdzie codzienna mobilność staje się coraz większym wyzwaniem. Według danych Expert Market Research, W 2021 roku rynek mikromobilności w Europie osiągnął wartość blisko 943,8 mln USD, z prognozowanym wzrostem na poziomie 35,7% rocznie[4]. Kraje takie jak Francja, Niemcy i Wielka Brytania odnotowały szczególnie dynamiczny rozwój tego sektora, co jest bezpośrednio związane z rosnącym zatłoczeniem w miastach oraz wsparciem rządowym na rzecz redukcji emisji spalin​[5].

Lekkie pojazdy elektryczne są szczególnie cenione za swoją funkcjonalność i wszechstronność. Dojazdy do pracy stają się prostsze dzięki ich kompaktowym rozmiarom, które pozwalają na łatwe manewrowanie w zatłoczonych miastach i szybkie parkowanie w miejscach, gdzie tradycyjne samochody mają ograniczone możliwości. W przypadku krótkich dystansów microcary stanowią idealną alternatywę dla komunikacji miejskiej, szczególnie gdy liczy się czas i wygoda.

Perspektywy dla Polski

Polska, podobnie jak inne kraje europejskie, powoli otwiera się na mikromobilność. Chociaż ten trend dopiero zaczyna się rozwijać, rosnące zainteresowanie elektrycznymi hulajnogami i skuterami sugeruje, że również microcary mogą zyskać popularność w Polsce. W miastach takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, coraz częściej pojawiają się plany rozbudowy infrastruktury uwzględniające nowe formy mobilności.

Dzięki kompaktowym rozmiarom, łatwości prowadzenia i niskim kosztom eksploatacji, pojazdy elektryczne z kategorii micro mogą stać się idealnym rozwiązaniem dla Polek szukających wygodnego środka transportu w zatłoczonych miastach. W miarę jak infrastruktura drogowa i polityka wspierająca zrównoważony rozwój będą się rozwijać, tego rodzaju środki transportu mogą stać się równie popularne w Polsce, jak we Francji czy Niemczech​. Mają one szansę zrewolucjonizować sposób przemieszczania się po miastach i potencjał, by odzyskać miejską przestrzeń dla ludzi, zamiast ustępować jej samochodom – mówi Aneta Skórczyńska, Dyrektor Generalna Electroride.

 

Kobiety w Polsce i Europie zmieniają oblicze transportu, wybierając nowe standardy w zakresie mobilności. Ich model przemieszczania się – krótsze trasy z wieloma przystankami – wymaga bardziej wszechstronnych i ekologicznych środków transportu. Zwracają się chętniej ku bardziej zrównoważonym formom podróży, wpływają na rozwój branży i kształtowanie przyszłych trendów.

 


[1] Badanie “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023” zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w czerwcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1082 osób metodą CAWI.

[2] https://www.ramboll.com/news/are-mobility-systems-gender-neutral

[3] https://www.vcd.org/artikel/feministische-verkehrspolitik/

[4] https://www.expertmarketresearch.com/reports/europe-electric-micro-vehicles-market

[5] tamże

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać? Biuro prasowe
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów

Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.

Firma

Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.

Ochrona środowiska

Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.