Kobiety w drodze ku zrównoważonej mobilności. Jakie środki transportu preferują?

Monika Bielkiewicz
Good One PR
Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
monika.bielkiewicz|goodonepr.pl| |monika.bielkiewicz|goodonepr.pl
+48 881 575 502
https://goodonepr.prowly.com/
Transport w miastach to temat, który dotyczy wszystkich, ale sposób, w jaki korzystają z niego kobiety, znacząco różni się od tego, jak przemieszczają się mężczyźni. Badania wskazują, że decyzje zakupowe kobiet są bardziej ukierunkowane na rozwiązania proekologiczne. To one coraz chętniej wybierają środki transportu, które są nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także dostosowane do ich codziennych potrzeb. Zważywszy, że coraz więcej kobiet staje się czynnymi uczestniczkami ruchu miejskiego, ich wpływ na transformację komunikacji miejskiej będzie znaczący.
Polacy deklarują coraz większą świadomość dotyczącą oddziaływania transportu na środowisko. Już 42% rodaków uważa, że pojazdy spalinowe znacząco wpływają na zanieczyszczenie powietrza, jednak opinie są skrajnie różne w przypadku płci. Prawie połowa pań uznaje ten fakt, a 40 proc. mężczyzn twierdzi, że nie ma to związku[1].
Jak kobiety korzystają z transportu?
Analizy rynku[2] pokazują, że model korzystania z transportu różni się w zależności od płci. Podczas gdy mężczyźni zazwyczaj odbywają dłuższe podróże z punktu A do punktu B – z domu do pracy i z powrotem – kobiety częściej wykonują krótsze, przerywane trasy. Ich codzienne podróże są bardziej zróżnicowane i obejmują więcej przystanków, np. zakupy, odbieranie dzieci z przedszkola czy wizytę u lekarza. Wynika to nie tylko z tradycyjnej roli, jaką często pełnią w rodzinie, ale także z ich większej potrzeby elastyczności i mobilności w codziennym życiu.
– Różnice w modelu przemieszczania się kobiet i mężczyzn sprawiają, że panie potrzebują środków transportu, które są dostosowane do ich wielozadaniowości. Rozwiązaniem są tu pojazdy z kategorii mikro, której wzrost popularności obserwujemy na całym świecie. Kobiety coraz chętniej decydują się na przykład na microcary, cenią je za niskie koszty eksploatacji oraz możliwość swobodnego poruszania się po mieście. Świetnie sprawdzają się do krótkich podroży szczególnie w zatłoczonych aglomeracjach. Oferują kobietom komfort, niezależność i stanowią idealne rozwiązanie dla pań, które szczególnie zwracają uwagę na zrównoważone i ekologiczne środki transportu – wyjaśnia Aneta Skórczyńska, Dyrektor Generalna Electroride.
Zmiany infrastruktury dostosowane do potrzeb kobiet
Według analiz Fundacji Heinricha Bölla, 53% użytkowników transportu publicznego w Niemczech to kobiety, a na świecie ten odsetek sięga nawet 66%. W Polsce z kolei odnotowano rekordowy wzrost liczby kobiet zdobywających prawo jazdy. W 2022 roku ponad 50% (170 846 z łącznej liczby 340 040) wydanych uprawnień uzyskały kobiety.
W miarę jak kobiety stają się coraz bardziej aktywnymi uczestniczkami ruchu drogowego, konieczne są zmiany infrastruktury, które uwzględnią ich specyficzne potrzeby. Kobiety, podróżując po miastach, częściej korzystają z różnorodnych środków transportu, takich jak rowery, komunikacja publiczna czy lekkie pojazdy elektryczne i pokonują bardziej złożone trasy. Dlatego europejska polityka transportowa, o której mówi niemiecka organizacja VCD[3], postuluje zrównoważony rozwój infrastruktury drogowej, który powinien uwzględniać różnorodność użytkowników, w tym kobiety, aby umożliwić im bezpieczne i efektywne przemieszczanie się.
Wzrost popularności lekkich pojazdów elektrycznych w Europie
W Europie obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania lekkimi pojazdami elektrycznymi, szczególnie w dużych miastach, gdzie codzienna mobilność staje się coraz większym wyzwaniem. Według danych Expert Market Research, W 2021 roku rynek mikromobilności w Europie osiągnął wartość blisko 943,8 mln USD, z prognozowanym wzrostem na poziomie 35,7% rocznie[4]. Kraje takie jak Francja, Niemcy i Wielka Brytania odnotowały szczególnie dynamiczny rozwój tego sektora, co jest bezpośrednio związane z rosnącym zatłoczeniem w miastach oraz wsparciem rządowym na rzecz redukcji emisji spalin[5].
Lekkie pojazdy elektryczne są szczególnie cenione za swoją funkcjonalność i wszechstronność. Dojazdy do pracy stają się prostsze dzięki ich kompaktowym rozmiarom, które pozwalają na łatwe manewrowanie w zatłoczonych miastach i szybkie parkowanie w miejscach, gdzie tradycyjne samochody mają ograniczone możliwości. W przypadku krótkich dystansów microcary stanowią idealną alternatywę dla komunikacji miejskiej, szczególnie gdy liczy się czas i wygoda.
Perspektywy dla Polski
Polska, podobnie jak inne kraje europejskie, powoli otwiera się na mikromobilność. Chociaż ten trend dopiero zaczyna się rozwijać, rosnące zainteresowanie elektrycznymi hulajnogami i skuterami sugeruje, że również microcary mogą zyskać popularność w Polsce. W miastach takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, coraz częściej pojawiają się plany rozbudowy infrastruktury uwzględniające nowe formy mobilności.
– Dzięki kompaktowym rozmiarom, łatwości prowadzenia i niskim kosztom eksploatacji, pojazdy elektryczne z kategorii micro mogą stać się idealnym rozwiązaniem dla Polek szukających wygodnego środka transportu w zatłoczonych miastach. W miarę jak infrastruktura drogowa i polityka wspierająca zrównoważony rozwój będą się rozwijać, tego rodzaju środki transportu mogą stać się równie popularne w Polsce, jak we Francji czy Niemczech. Mają one szansę zrewolucjonizować sposób przemieszczania się po miastach i potencjał, by odzyskać miejską przestrzeń dla ludzi, zamiast ustępować jej samochodom – mówi Aneta Skórczyńska, Dyrektor Generalna Electroride.
Kobiety w Polsce i Europie zmieniają oblicze transportu, wybierając nowe standardy w zakresie mobilności. Ich model przemieszczania się – krótsze trasy z wieloma przystankami – wymaga bardziej wszechstronnych i ekologicznych środków transportu. Zwracają się chętniej ku bardziej zrównoważonym formom podróży, wpływają na rozwój branży i kształtowanie przyszłych trendów.
[1] Badanie “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023” zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w czerwcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1082 osób metodą CAWI.
[2] https://www.ramboll.com/news/are-mobility-systems-gender-neutral
[3] https://www.vcd.org/artikel/feministische-verkehrspolitik/
[4] https://www.expertmarketresearch.com/reports/europe-electric-micro-vehicles-market
[5] tamże

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.
Prawo
Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.