Polskie floty utrzymują kurs na zrównoważony rozwój
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Aż 93% polskich operatorów flotowych uważa zrównoważony rozwój za ważny czynnik w funkcjonowaniu firmy, co jest wynikiem wyraźnie wyższym od średniej europejskiej wynoszącej 68%. Co druga flota w Polsce postrzega zrównoważony rozwój jako sposób na optymalizację kosztów operacyjnych, a 29% uważa, że to czynnik kształtujący wartości korporacyjne. Tak wynika z trzeciej edycji raportu Goodyear Sustainable Reality Survey 2023. Zmiana opon na modele o podwyższonej efektywności paliwowej oraz modernizacja parku samochodowego to najpopularniejsze środki w dążeniu do ekologicznych operacji flotowych.
Wyniki ankiety w roku 2023 są bardzo podobne to tych z poprzedniego, co pokazuje, że zrównoważony rozwój nie traci na znaczeniu mimo licznych bieżących wyzwań dla firm płynących z szeroko rozumianej gospodarki.
W badaniu Goodyear wzięło udział 1600 operatorów flot z Europy, w tym ponad 200 przedstawicieli firm transportowych z Polski. W ankiecie zapytano ich o wysiłki, cele i strategie w zakresie zrównoważonego rozwoju. Pełny raport można pobrać ze strony https://www.goodyear.eu/pl_pl/truck/knowledge-centre/Sustainable-Reality.html.
Aż 82% flot zadeklarowało, że już zdefiniowało lub w ciągu najbliższych 12 miesięcy określi cele w tym zakresie, przy czym największe floty (liczące ponad 500 pojazdów) są tymi, które częściej wdrażają strategie zmniejszenia emisji CO2 i ilości odpadów. Tylko 7% ankietowanych przyznało, że nie troszczy się o wpływ swojej działalności na środowisko.
Połowa polskich firm transportowych twierdzi, że zrównoważony rozwój pomaga im obniżyć koszty operacyjne – to więcej niż europejska średnia 39%. Realizacja celów zrównoważonego rozwoju, kluczowa wartość korporacyjna dla co trzeciej floty, jest szczególnie istotna dla największych flot, gdzie aż ¾ przykłada do tego wagę. Mniejsze floty wykazują niższe zaangażowanie, bo tylko 25% flot w rozmiarze od 11 do 50 pojazdów oraz 22% flot liczących od 51 do 100 pojazdów traktuje te cele jako priorytetowe.
Opony z kluczową rolą w zrównoważonym rozwoju
Stosowanie paliwooszczędnych opon jest najpopularniejszą metodą, aby poprawić ekologiczność operacji flotowych (54% wskazań). Przodują w tym duże (od 101 do 250 pojazdów) i średnie floty (od 51 do 100 pojazdów) z wynikami powyżej 60%. Ten wariant jest mniej powszechny wśród największych flot (ponad 500 pojazdów), w tej grupie tylko 38% flot wybrało taką odpowiedź, znacznie poniżej średniej europejskiej dla tej grupy (70%). Z opon bieżnikowanych korzysta 42% przedsiębiorstw i w tej kwestii przodują już największe floty.
Inwestycje w park maszynowy
Branża kontynuuje modernizację taboru, co jest szczególnie widoczne wśród dużych i największych flot, w rozmiarze od 101 i więcej pojazdów - odsetek odpowiedzi przekroczył tam 70%. Najmniejsze floty (1-10 pojazdów) rzadziej decydują się na tego typu inwestycje – ten wariant wybrało 31% z nich, co może być podyktowane ograniczeniami budżetowymi. Wśród największych flot (ponad 500) dominuje tendencja zmian w kierunku samochodów elektrycznych oraz bardziej wydajnych układów napędowych – 75% badanych.
… i rozwiązania telematyczne
Koszty paliwa to obecnie jedna z największych bolączek firm transportowych w całej Europie, co też wyjaśnia determinację menagerów flot w poszukiwaniu rozwiązań, które pomogą im w obniżeniu oporów toczenia. Ponad połowa średnich i dużych flot dba o szkolenie kierowców w zakresie eco drivingu. Ta grupa przoduje również w stosowaniu rozwiązań telematycznych do monitorowania i zmniejszenia zużycia paliwa, z wyjątkiem największych flot (liczących ponad 500 pojazdów), gdzie tylko 38% zdecydowało się na ten krok. To rozwiązanie jest mało popularne również wśród najmniejszych firm transportowych, liczących do 10 pojazdów - 17% wskazań.
Istotnym wsparciem dla firm transportowych może być Goodyear Total Mobility, zintegrowana oferta zarządzania flotą, która łączy w sobie opony do pojazdów ciężarowych oraz rozwiązania i usługi wspierające ten sam cel: ograniczenie przestojów i poprawę wydajności, co pomaga obniżyć koszty paliwa i osiągnąć unijne cele związane z emisją CO2.
Dobra znajomość przepisów środowiskowych
Polskie floty wykazują dużą znajomość przepisów dotyczących ochrony środowiska. Blisko 85% badanych jest przynajmniej w niewielkim stopniu zaznajomionych z nadchodzącym ustawodawstwem środowiskowym. Największą świadomość w tym zakresie prezentują firmy liczące od 251 do 500 pojazdów – 88% przyznało, że zna przepisy w pewnym stopniu, a 13% jest dobrze rozeznana w tym temacie. Mogą one być dobrym przykładem do naśladowania dla największych flot (powyżej 500 pojazdów), gdzie aż ¼ pytanych przyznała, że zupełnie nie zna tych norm prawnych. Podobnie niską świadomością wykazały jedynie najmniejsze floty do 10 pojazdów.
Wyniki badania wskazują, że polska branża transportowa jest świadoma, przygotowana i zdeterminowana do podejmowania kolejnych kroków w celu poprawy swojej wydajności i zminimalizowania wpływu na środowisko.

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.