Polskie floty utrzymują kurs na zrównoważony rozwój
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Aż 93% polskich operatorów flotowych uważa zrównoważony rozwój za ważny czynnik w funkcjonowaniu firmy, co jest wynikiem wyraźnie wyższym od średniej europejskiej wynoszącej 68%. Co druga flota w Polsce postrzega zrównoważony rozwój jako sposób na optymalizację kosztów operacyjnych, a 29% uważa, że to czynnik kształtujący wartości korporacyjne. Tak wynika z trzeciej edycji raportu Goodyear Sustainable Reality Survey 2023. Zmiana opon na modele o podwyższonej efektywności paliwowej oraz modernizacja parku samochodowego to najpopularniejsze środki w dążeniu do ekologicznych operacji flotowych.
Wyniki ankiety w roku 2023 są bardzo podobne to tych z poprzedniego, co pokazuje, że zrównoważony rozwój nie traci na znaczeniu mimo licznych bieżących wyzwań dla firm płynących z szeroko rozumianej gospodarki.
W badaniu Goodyear wzięło udział 1600 operatorów flot z Europy, w tym ponad 200 przedstawicieli firm transportowych z Polski. W ankiecie zapytano ich o wysiłki, cele i strategie w zakresie zrównoważonego rozwoju. Pełny raport można pobrać ze strony https://www.goodyear.eu/pl_pl/truck/knowledge-centre/Sustainable-Reality.html.
Aż 82% flot zadeklarowało, że już zdefiniowało lub w ciągu najbliższych 12 miesięcy określi cele w tym zakresie, przy czym największe floty (liczące ponad 500 pojazdów) są tymi, które częściej wdrażają strategie zmniejszenia emisji CO2 i ilości odpadów. Tylko 7% ankietowanych przyznało, że nie troszczy się o wpływ swojej działalności na środowisko.
Połowa polskich firm transportowych twierdzi, że zrównoważony rozwój pomaga im obniżyć koszty operacyjne – to więcej niż europejska średnia 39%. Realizacja celów zrównoważonego rozwoju, kluczowa wartość korporacyjna dla co trzeciej floty, jest szczególnie istotna dla największych flot, gdzie aż ¾ przykłada do tego wagę. Mniejsze floty wykazują niższe zaangażowanie, bo tylko 25% flot w rozmiarze od 11 do 50 pojazdów oraz 22% flot liczących od 51 do 100 pojazdów traktuje te cele jako priorytetowe.
Opony z kluczową rolą w zrównoważonym rozwoju
Stosowanie paliwooszczędnych opon jest najpopularniejszą metodą, aby poprawić ekologiczność operacji flotowych (54% wskazań). Przodują w tym duże (od 101 do 250 pojazdów) i średnie floty (od 51 do 100 pojazdów) z wynikami powyżej 60%. Ten wariant jest mniej powszechny wśród największych flot (ponad 500 pojazdów), w tej grupie tylko 38% flot wybrało taką odpowiedź, znacznie poniżej średniej europejskiej dla tej grupy (70%). Z opon bieżnikowanych korzysta 42% przedsiębiorstw i w tej kwestii przodują już największe floty.
Inwestycje w park maszynowy
Branża kontynuuje modernizację taboru, co jest szczególnie widoczne wśród dużych i największych flot, w rozmiarze od 101 i więcej pojazdów - odsetek odpowiedzi przekroczył tam 70%. Najmniejsze floty (1-10 pojazdów) rzadziej decydują się na tego typu inwestycje – ten wariant wybrało 31% z nich, co może być podyktowane ograniczeniami budżetowymi. Wśród największych flot (ponad 500) dominuje tendencja zmian w kierunku samochodów elektrycznych oraz bardziej wydajnych układów napędowych – 75% badanych.
… i rozwiązania telematyczne
Koszty paliwa to obecnie jedna z największych bolączek firm transportowych w całej Europie, co też wyjaśnia determinację menagerów flot w poszukiwaniu rozwiązań, które pomogą im w obniżeniu oporów toczenia. Ponad połowa średnich i dużych flot dba o szkolenie kierowców w zakresie eco drivingu. Ta grupa przoduje również w stosowaniu rozwiązań telematycznych do monitorowania i zmniejszenia zużycia paliwa, z wyjątkiem największych flot (liczących ponad 500 pojazdów), gdzie tylko 38% zdecydowało się na ten krok. To rozwiązanie jest mało popularne również wśród najmniejszych firm transportowych, liczących do 10 pojazdów - 17% wskazań.
Istotnym wsparciem dla firm transportowych może być Goodyear Total Mobility, zintegrowana oferta zarządzania flotą, która łączy w sobie opony do pojazdów ciężarowych oraz rozwiązania i usługi wspierające ten sam cel: ograniczenie przestojów i poprawę wydajności, co pomaga obniżyć koszty paliwa i osiągnąć unijne cele związane z emisją CO2.
Dobra znajomość przepisów środowiskowych
Polskie floty wykazują dużą znajomość przepisów dotyczących ochrony środowiska. Blisko 85% badanych jest przynajmniej w niewielkim stopniu zaznajomionych z nadchodzącym ustawodawstwem środowiskowym. Największą świadomość w tym zakresie prezentują firmy liczące od 251 do 500 pojazdów – 88% przyznało, że zna przepisy w pewnym stopniu, a 13% jest dobrze rozeznana w tym temacie. Mogą one być dobrym przykładem do naśladowania dla największych flot (powyżej 500 pojazdów), gdzie aż ¼ pytanych przyznała, że zupełnie nie zna tych norm prawnych. Podobnie niską świadomością wykazały jedynie najmniejsze floty do 10 pojazdów.
Wyniki badania wskazują, że polska branża transportowa jest świadoma, przygotowana i zdeterminowana do podejmowania kolejnych kroków w celu poprawy swojej wydajności i zminimalizowania wpływu na środowisko.

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.