Komunikaty PR

Rekordzista Lexusa. To najpopularniejszy model marki w Europie

2020-11-12  |  17:00
Biuro prasowe

Niemal równo 20 lat temu Lexus wprowadził na europejski rynek model RX. Jego projektanci z pewnością wiedzieli, że tworzą samochód przełomowy. Tym, co mogło ich jednak zaskoczyć, jest popularność, jaką ten SUV zdobył w kolejnych latach. Dziś wynik sprzedaż Lexusa RX liczymy w setkach tysięcy egzemplarzy. Bez niego japońska marka nie świętowałaby teraz miliona samochodów sprzedanych na Starym Kontynencie. Co przyczyniło się do sukcesu tego modelu?
 

Skonstruowany na nowo

Lexus RX trafił do sprzedaży w Europie w 2000 roku. Już wcześniej w salonach można było kupić luksusowe terenówki, które oferowały wiele wygód w czasie codziennej jazdy po asfalcie, ale nadal świetnie radziły sobie poza nim. Zresztą sam Lexus miał już wtedy (i ma do dziś) w swojej ofercie takie auto – dużego SUV-a LX z V-ósemką pod maską. Podobne samochody auta nie trafiały jednak w gusta wszystkich kierowców. Nadwozie oparte na tradycyjnej ramie sprawiało, że były cięższe od typowych aut drogowych o podobnych rozmiarach, zużywały od nich więcej paliwa, wymagały mocniejszych silników, by dorównać im osiągami i nie prowadziły się tak precyzyjnie.

Inżynierowie Lexusa zdawali sobie z tego sprawę i dlatego stworzyli model RX. Ten nowatorski SUV również dysponował napędem 4x4 (w sprzedaży była również wersja przednionapędowa), większym prześwitem niż typowe osobówki i komfortowym wnętrzem. Od klasycznych aut terenowych różnił się jednak nadwoziem samonośnym, dzięki któremu był bardziej zwinny, dynamiczny i oszczędny. Kierowcy poszukujący pojazdu, który pozwoli im na co dzień w komforcie jeździć po mieście i autostradach, a okazjonalnie pokonać też wyboistą polną drogę albo wysoki krawężnik, mieli coś dla siebie. Tak powstał pierwszy w historii luksusowy SUV we współczesnym rozumieniu. RX był dla Lexusa tym, czym RAV4 dla Toyoty. Stworzył nową kategorię samochodów, która dziś jest jedną z najistotniejszych dla niemal wszystkich producentów. Liczby mówią same za siebie. Lexus RX jest najpopularniejszym modelem japońskiej marki w historii jej obecności na europejskim rynku. Do 30 września 2020 roku tylko na Starym Kontynencie Lexus sprzedał 289 284 egzemplarzy tego auta.

Hybryda to jego specjalność

Lexus RX przetarł szlak i na rynku prędko zaroiło się od SUV-ów konkurencji zbudowanych według podobnych założeń. Japończycy łatwo znaleźli jednak sposób, by ponownie wyróżnić się z tłumu. W 2004 roku, kiedy w salonach stały już egzemplarze drugiej generacji modelu RX, wprowadzili do oferty odmianę hybrydową 400h. Tak z kolei powstała pierwsza w historii hybryda klasy premium.

Układ napędowy Lexusa RX 400h składał się z 3,3-litrowego motoru V6 3MZ-FE o mocy około 210 KM, jednego lub dwóch silników elektrycznych, bezstopniowej przekładni planetarnej e-CVT oraz akumulatora typu Ni-MH, który magazynował energię i zasilał napęd elektryczny. Łączna moc takiego układu wynosiła 272 KM. Dzisiaj hybrydowy wariant modelu RX nosi oznaczenie 450h, dysponuje mocą zwiększoną do 313 KM i bazuje na silniku V6 o pojemności 3,5 l.

Nowoczesne technologie

Pierwsze w historii luksusowe auto hybrydowe skrywało interesujący sekret pod nadwoziem. Wersja z dwoma silnikami elektrycznymi dysponowała bowiem napędem na cztery koła, który był realizowany w dość nietypowy sposób. Projektanci auta zrezygnowali z wału napędowego, a tylne koła napędzał wyłącznie dodatkowy silnik elektryczny. Dzięki temu można było ograniczyć masę auta w wersji z napędem na obie osie i zachować jak najwięcej miejsca w kabinie, zwłaszcza w jej tylnej części.

Dzisiaj Lexus RX nadal wyznacza nowe kierunki w ofercie japońskiego producenta. Przy okazji faceliftingu w 2019 roku auto jako pierwsze otrzymało nowy system adaptacyjnych świateł drogowych Blade Scan AHS. Układ bazuje nie tylko na dynamicznym włączaniu i wyłączaniu poszczególnych diod LED, rozwiązaniu znanym z innych Lexusów. Dysponuje też dodatkowymi, szybkoobrotowymi lustrami, które odpowiednio formują kształt wiązki światła. W efekcie reflektory mogą bardziej precyzyjnie oświetlać drogę, a to umożliwia dostrzeżenie pieszych i znaków drogowych znacznie wcześniej, bez oślepiania kierowców samochodów nadjeżdżających z przeciwka.

Wysoka niezawodność i komfort

Do popularności Lexusa RX przyczyniła się również wyjątkowa niezawodność tego modelu. W brytyjskim plebiscycie Driver Power 2019, organizowanym przez magazyn Auto Express, RX zdobył tytuł najlepszego SUV-a klasy premium oraz wyróżnienie za najlepsze wnętrze i komfort jazdy. W tym samym roku Which? Car przyznał hybrydowemu RX-owi nagrody Nasz wybór i Najlepszy zakup, oceniając auto jako jeden z najbardziej niezawodnych nowych samochodów, jakie można kupić. Podobny werdykt wydał w 2020 roku What Car, który uznał model RX za jedną z najbardziej niezawodnych hybryd na rynku – auto może popisać się zaledwie 4-procentową awaryjnością, a usterki dotyczyły wyłącznie elementów układu wydechowego.

Pochwały dla Lexusa RX płyną również zza Oceanu. W amerykańskim badaniu J.D. Power Quality Awards 2019 – które ocenia jakość i bezawaryjność samochodów w krótkim okresie po zakupie – auto zdobyło pierwsze miejsce w kategorii SUV-ów średniej wielkości klasy premium. W swoimi segmencie RX kilkukrotnie wygrywał również w J.D. Power Dependability, badaniu uwzględniającym niezawodność samochodów w skali trzech lat. Warto dodać, że wymienione wyżej badania bazują w większości na opiniach rzeczywistych użytkowników. Niezawodność Lexusa RX potwierdzają również wysoka wartość rezydualna i ceny egzemplarzy na rynku wtórnym. Nawet wiekowe egzemplarze są chwalone za świetne wyciszenie i komfort jazdy.

Milion samochodów Lexusa w Europie

Popularność modelu RX sprawiła, że Lexus może dziś świętować ponad milion egzemplarzy samochodów sprzedanych w Europie. Od 1990 roku – czyli wprowadzenia do sprzedaży modelu LS – do 30 września 2020 roku z salonów producenta wyjechało dokładnie 1 006 710 egzemplarzy aut. Na taki wynik złożyła się sprzedaż łącznie 14 modeli. Ogromną rolę odegrały oczywiście SUV-y, których wyjechało na drogi 550 tys. sztuk. Dla porównania egzotycznego i ściśle limitowanego LFA wybrało 38 klientów. Warto też dodać, że z miliona Lexusów kupionych przez europejskich klientów, około 45% stanowiły hybrydy.

Wiele wskazuje na to, że RX może wkrótce napisać kolejny rozdział w hybrydowej historii Lexusa. Słynny SUV jest typowany bowiem na jedno z pierwszych aut marki, które otrzyma napęd hybrydowy plug-in. Taki model zobaczymy najprawdopodobniej już w najbliższych latach.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy
Motoryzacja Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
2024-07-09 | 10:00

Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu

1 lipca br. rozpoczęła się kolejna edycja konkursu „Ambasador Bezpiecznej Jazdy Arval” – wiodącego programu CSR-owego dla kierowców flotowych korzystających z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.