Komunikaty PR

Rekordzista Lexusa. To najpopularniejszy model marki w Europie

2020-11-12  |  17:00
Biuro prasowe

Niemal równo 20 lat temu Lexus wprowadził na europejski rynek model RX. Jego projektanci z pewnością wiedzieli, że tworzą samochód przełomowy. Tym, co mogło ich jednak zaskoczyć, jest popularność, jaką ten SUV zdobył w kolejnych latach. Dziś wynik sprzedaż Lexusa RX liczymy w setkach tysięcy egzemplarzy. Bez niego japońska marka nie świętowałaby teraz miliona samochodów sprzedanych na Starym Kontynencie. Co przyczyniło się do sukcesu tego modelu?
 

Skonstruowany na nowo

Lexus RX trafił do sprzedaży w Europie w 2000 roku. Już wcześniej w salonach można było kupić luksusowe terenówki, które oferowały wiele wygód w czasie codziennej jazdy po asfalcie, ale nadal świetnie radziły sobie poza nim. Zresztą sam Lexus miał już wtedy (i ma do dziś) w swojej ofercie takie auto – dużego SUV-a LX z V-ósemką pod maską. Podobne samochody auta nie trafiały jednak w gusta wszystkich kierowców. Nadwozie oparte na tradycyjnej ramie sprawiało, że były cięższe od typowych aut drogowych o podobnych rozmiarach, zużywały od nich więcej paliwa, wymagały mocniejszych silników, by dorównać im osiągami i nie prowadziły się tak precyzyjnie.

Inżynierowie Lexusa zdawali sobie z tego sprawę i dlatego stworzyli model RX. Ten nowatorski SUV również dysponował napędem 4x4 (w sprzedaży była również wersja przednionapędowa), większym prześwitem niż typowe osobówki i komfortowym wnętrzem. Od klasycznych aut terenowych różnił się jednak nadwoziem samonośnym, dzięki któremu był bardziej zwinny, dynamiczny i oszczędny. Kierowcy poszukujący pojazdu, który pozwoli im na co dzień w komforcie jeździć po mieście i autostradach, a okazjonalnie pokonać też wyboistą polną drogę albo wysoki krawężnik, mieli coś dla siebie. Tak powstał pierwszy w historii luksusowy SUV we współczesnym rozumieniu. RX był dla Lexusa tym, czym RAV4 dla Toyoty. Stworzył nową kategorię samochodów, która dziś jest jedną z najistotniejszych dla niemal wszystkich producentów. Liczby mówią same za siebie. Lexus RX jest najpopularniejszym modelem japońskiej marki w historii jej obecności na europejskim rynku. Do 30 września 2020 roku tylko na Starym Kontynencie Lexus sprzedał 289 284 egzemplarzy tego auta.

Hybryda to jego specjalność

Lexus RX przetarł szlak i na rynku prędko zaroiło się od SUV-ów konkurencji zbudowanych według podobnych założeń. Japończycy łatwo znaleźli jednak sposób, by ponownie wyróżnić się z tłumu. W 2004 roku, kiedy w salonach stały już egzemplarze drugiej generacji modelu RX, wprowadzili do oferty odmianę hybrydową 400h. Tak z kolei powstała pierwsza w historii hybryda klasy premium.

Układ napędowy Lexusa RX 400h składał się z 3,3-litrowego motoru V6 3MZ-FE o mocy około 210 KM, jednego lub dwóch silników elektrycznych, bezstopniowej przekładni planetarnej e-CVT oraz akumulatora typu Ni-MH, który magazynował energię i zasilał napęd elektryczny. Łączna moc takiego układu wynosiła 272 KM. Dzisiaj hybrydowy wariant modelu RX nosi oznaczenie 450h, dysponuje mocą zwiększoną do 313 KM i bazuje na silniku V6 o pojemności 3,5 l.

Nowoczesne technologie

Pierwsze w historii luksusowe auto hybrydowe skrywało interesujący sekret pod nadwoziem. Wersja z dwoma silnikami elektrycznymi dysponowała bowiem napędem na cztery koła, który był realizowany w dość nietypowy sposób. Projektanci auta zrezygnowali z wału napędowego, a tylne koła napędzał wyłącznie dodatkowy silnik elektryczny. Dzięki temu można było ograniczyć masę auta w wersji z napędem na obie osie i zachować jak najwięcej miejsca w kabinie, zwłaszcza w jej tylnej części.

Dzisiaj Lexus RX nadal wyznacza nowe kierunki w ofercie japońskiego producenta. Przy okazji faceliftingu w 2019 roku auto jako pierwsze otrzymało nowy system adaptacyjnych świateł drogowych Blade Scan AHS. Układ bazuje nie tylko na dynamicznym włączaniu i wyłączaniu poszczególnych diod LED, rozwiązaniu znanym z innych Lexusów. Dysponuje też dodatkowymi, szybkoobrotowymi lustrami, które odpowiednio formują kształt wiązki światła. W efekcie reflektory mogą bardziej precyzyjnie oświetlać drogę, a to umożliwia dostrzeżenie pieszych i znaków drogowych znacznie wcześniej, bez oślepiania kierowców samochodów nadjeżdżających z przeciwka.

Wysoka niezawodność i komfort

Do popularności Lexusa RX przyczyniła się również wyjątkowa niezawodność tego modelu. W brytyjskim plebiscycie Driver Power 2019, organizowanym przez magazyn Auto Express, RX zdobył tytuł najlepszego SUV-a klasy premium oraz wyróżnienie za najlepsze wnętrze i komfort jazdy. W tym samym roku Which? Car przyznał hybrydowemu RX-owi nagrody Nasz wybór i Najlepszy zakup, oceniając auto jako jeden z najbardziej niezawodnych nowych samochodów, jakie można kupić. Podobny werdykt wydał w 2020 roku What Car, który uznał model RX za jedną z najbardziej niezawodnych hybryd na rynku – auto może popisać się zaledwie 4-procentową awaryjnością, a usterki dotyczyły wyłącznie elementów układu wydechowego.

Pochwały dla Lexusa RX płyną również zza Oceanu. W amerykańskim badaniu J.D. Power Quality Awards 2019 – które ocenia jakość i bezawaryjność samochodów w krótkim okresie po zakupie – auto zdobyło pierwsze miejsce w kategorii SUV-ów średniej wielkości klasy premium. W swoimi segmencie RX kilkukrotnie wygrywał również w J.D. Power Dependability, badaniu uwzględniającym niezawodność samochodów w skali trzech lat. Warto dodać, że wymienione wyżej badania bazują w większości na opiniach rzeczywistych użytkowników. Niezawodność Lexusa RX potwierdzają również wysoka wartość rezydualna i ceny egzemplarzy na rynku wtórnym. Nawet wiekowe egzemplarze są chwalone za świetne wyciszenie i komfort jazdy.

Milion samochodów Lexusa w Europie

Popularność modelu RX sprawiła, że Lexus może dziś świętować ponad milion egzemplarzy samochodów sprzedanych w Europie. Od 1990 roku – czyli wprowadzenia do sprzedaży modelu LS – do 30 września 2020 roku z salonów producenta wyjechało dokładnie 1 006 710 egzemplarzy aut. Na taki wynik złożyła się sprzedaż łącznie 14 modeli. Ogromną rolę odegrały oczywiście SUV-y, których wyjechało na drogi 550 tys. sztuk. Dla porównania egzotycznego i ściśle limitowanego LFA wybrało 38 klientów. Warto też dodać, że z miliona Lexusów kupionych przez europejskich klientów, około 45% stanowiły hybrydy.

Wiele wskazuje na to, że RX może wkrótce napisać kolejny rozdział w hybrydowej historii Lexusa. Słynny SUV jest typowany bowiem na jedno z pierwszych aut marki, które otrzyma napęd hybrydowy plug-in. Taki model zobaczymy najprawdopodobniej już w najbliższych latach.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności Biuro prasowe
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica
Motoryzacja Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
2024-12-13 | 09:35

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku

W sezonach 2025-2027 Goodyear pozostanie sponsorem tytularnym oraz wyłącznym dostawcą opon do najwyższej klasy wyścigów pojazdów ciężarowych, European Truck Racing

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Przemysł spożywczy

Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa

Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

Regionalne – Mazowieckie

Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku

Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.