Toyota o krok od seryjnej produkcji wodorowych aut dostawczych
Toyota i Hino zbudują produkcyjne prototypy samochodu dostawczego zasilanego wodorem i przekażą je do testów trzem sieciom sklepów w Japonii – Seven-Eleven, FamilyMart i Lawson, zanim auto zostanie wdrożone do produkcji seryjnej. Partnerzy zamierzają stworzyć cały wodorowy ekosystem, który umożliwi szerokie korzystanie z wodoru w logistyce. Przyspieszy to dekarbonizację gospodarki, ograniczenie zmian klimatu i dywersyfikację źródeł energii.
Pierwsze egzemplarze nowego modelu o ładowności do 3 ton będą gotowe w 2021 roku. Trafią one do parków samochodowych trzech sieci sklepów – Seven-Eleven, FamilyMart i Lawson. Będą tam testowane pod względem praktyczności i wygody użytkowania, zanim Toyota zdecyduje o wprowadzeniu ich do sprzedaży. Auta będą przewoziły towary między centrami dystrybucji i sklepami. Jeśli pierwsze testy wyjdą pomyślnie, mogą zostać przedłużone na kolejne lata.
Testy pod kątem wygody użytkowania
Zespół Toyoty i Hino, we współpracy z partnerami, a także z władzami publicznymi i operatorami stacji wodorowych, skupi się na wyszukiwaniu wszelkiego rodzaju problemów związanych z wygodą użytkowania wodorowej półciężarówki. Mogą się one wiązać z lokalizacją i gęstością sieci stacji tankowania, ich czasem pracy oraz wielkością dostaw wodoru do dystrybutorów, pojemnością zbiorników wodoru w samochodach, faktyczną przydatnością dostawczaków wodorowych w obsłudze sklepów, a także z procesem zakupu aut i kosztem paliwa. Te wszystkie czynniki będą miały wpływ na szanse technologii wodorowych na wolnym rynku. Toyota zainicjuje także dyskusję o wsparciu władz publicznych dla transportu wodorowego oraz o stworzeniu systemów szerokiej współpracy między różnymi podmiotami, bez której nie uda się wprowadzić wodoru do szerokiego użytku i znacząco ograniczyć emisji CO2.
Wodór ma duży potencjał jako paliwo dla samochodów dostawczych. Napęd na ogniwa paliwowe oraz zbiorniki wodoru są znacznie lżejsze od systemu opartego na bateriach, a przy tym wodór ma wysoką gęstość energii. Dzięki temu FCEV mają przewagę nad przeciętnym dostawczakiem BEV pod względem ładowności, zasięgu i czasu tankowania, które w przypadku FCEV trwa tylko kilka minut. Zasięg wodorowej półciężarówki Toyoty wyniesie około 400 km.
Inwestycje Toyoty w transport wodorowy
Półciężarówki na ogniwa paliwowe rozwijane w Japonii wspólnie z Hino to tylko jeden z wielu projektów, w których Toyota skupia się na bezemisyjnym transporcie opartym na wodorze.
W USA jeszcze w tym roku do portów w Los Angeles i Long Beach trafią kolejne prototypowe duże ciężarówki z napędem wodorowym Toyoty – tym razem będą to prototypy produkcyjne, które otrzymały napęd na ogniwa paliwowe już drugiej generacji, oparty na systemie napędowym drugiego modelu Toyoty Mirai. Toyota współpracuje z kalifornijskimi portami już od kilku lat – w tym czasie TIR-y z napędem z pierwszego Mirai rozwożą towary po porcie i okolicznych centrach logistycznych.
W Japonii Toyota od 2018 roku prowadzi sprzedaż miejskiego autobusu SORA zasilanego wodorem. Pojazdy te trafiły już na ulice Tokio. Jednocześnie w Portugalii powstał już miejski autobus H2.City Gold, opracowany wspólnie przez Toyotę i firmę CaetanoBus. A w tym roku Toyota rozpoczęła prace nad elektryczno-wodorowym pociągiem na japoński rynek, który ma zastąpić lokomotywy spalinowe na trasach pozbawionych trakcji elektrycznej.
Toyota nie zapomina także o transporcie morskim. Nie każdy o tym wie, ale zarówno Toyota, jak i Lexus, to producenci jachtów morskich, dlatego zainteresowanie tym rynkiem jest dla nich całkiem naturalne. W 2017 roku Toyota zaangażowała się we francuski eksperyment naukowy, który polega na tym, że zbudowany przez Francuzów prototypowy, samowystarczalny jacht opływa świat dookoła. Co istotne dla Toyoty, jacht ten magazynuje nadmiar generowanej przez siebie energii odnawialnej w postaci wodoru, a w tym roku Toyota dostarczyła na jego pokład eksperymentalny zestaw ogniw paliwowych odpornych na trudne warunki panujące na morzu. Komercyjne efekty tej współpracy już są – nowo powołana firma Energy Observer Developments (EODev) wprowadziła do branży jachtowej bezemisyjny generator wodorowy oparty na ogniwach Toyoty.
Transport morski bardzo potrzebuje dekarbonizacji – zarówno ze względu na emisje CO2 i spalin, jak i na zanieczyszczenie mórz i oceanów wyciekami mazutu oraz na zakłócanie hałasem życia ekosystemów morskich. Z drugiej strony, przy odpowiedniej technologii bezemisyjnych generatorów powinno się to udać dość sprawnie, gdyż statki morskie są zazwyczaj napędzane silnikami elektrycznymi, do których silniki mazutowe tylko wytwarzają prąd. Zasadniczo nie trzeba więc wymieniać całej floty morskiej, by ją zdekarbonizować – wystarczy generatory na ciężkie paliwo ropopochodne zastąpić innymi źródłami prądu, na przykład ogniwami paliwowymi. W tej sytuacji technologia Toyoty i EODev daje duże nadzieje ja przyszłość.
Toyota Mirai
Pierwszym pojazdem na ogniwa paliwowe, jaki Toyota wprowadziła do sprzedaży, była Toyota Mirai. Ten średniej wielkości sedan klasy premium zadebiutował w Japonii w 2014 roku, a rok później zaczął wchodzić na kolejne rynki w Europie i USA. Do 2019 roku marka dostarczyła klientom ponad 10 000 tych samochodów, często przecierając szlaki dla wodorowej motoryzacji w kolejnych krajach. W grudniu 2020 roku, ponownie w Japonii, miała miejsce światowa premiera Mirai 2. generacji, który jest większy, mocniejszy, bardziej przestronny i bardziej luksusowy od poprzednika, a jednocześnie o 20 procent tańszy. Zasięg nowego Mirai jest o 30 procent większy od poprzednika i ma wynosić maksymalnie do 850 km wg WLTC.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech
Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.
Handel
Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.
Nauka
Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.