Yaris co piątą nową Toyotą w Europie
Wyniki sprzedaży Toyoty w Europie w 2020 roku potwierdziły po raz kolejny, że decyzja japońskiej marki sprzed ponad 20 lat, by zbudować miejski samochód według gustów i oczekiwań europejskich klientów, była strzałem w dziesiątkę. Yaris stanowił ponad jedną piątą (20,9%) wszystkich samochodów, które opuściły europejskie salony Toyoty w ubiegłym roku, a jego udział w segmencie B wzrósł do 8,4%.
W drugiej połowie ubiegłego roku zadebiutował Yaris nowej generacji, który wprowadził do segmentu najbardziej rozbudowany zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyoty, napęd hybrydowy czwartej generacji oraz nową konstrukcję na platformie TNGA, która dzięki bardzo sztywnemu nadwoziu, dopracowanemu zawieszeniu i nisko położonemu środkowi ciężkości zapewnia stabilność w zakrętach i znacznie bardziej sportowe odczucia podczas jazdy. Nowością jest także centralna poduszka powietrzna między fotelem kierowcy i pasażera – jest to drugi miejski model w Europie z takim rozwiązaniem i pierwszy, który ma taką poduszkę w standardzie. Najwyraźniej nowy Yaris przekonał do siebie kierowców, bo liczba zamówień przekroczyła bieżące możliwości produkcji modelu.
Rok 2020 pełen wyzwań
Trudności związane z pandemią nie ominęły także producentów samochodów. Nawracający lockdown obowiązujący przez długie tygodnie w większości europejskich krajów, czasowe zamknięcie salonów sprzedaży i zakładów produkcyjnych, ograniczenia w przekraczaniu granicy państw również wewnątrz Unii sprawiły, że dostępność i sprzedaż samochodów gwałtownie zmalały.
„W połowie marca koronawirus rozprzestrzenił się po całej Europie. 18 marca podjęliśmy decyzję, by jednocześnie wstrzymać prace we wszystkich naszych fabrykach, w reakcji na wzrost zakażeń oraz gwałtowny spadek sprzedaży nowych samochodów. Pięć tygodni później Toyota Motor Manufacturing France była pierwszą fabryką Toyoty w Europie, w której produkcja została wznowiona, po wprowadzeniu rygorystycznych procedur sanitarnych, opracowanych we współpracy z naszymi pracownikami i związkami. Każdy był maksymalnie zaangażowany w uruchomienie na nowo pełnej produkcji Yarisa i jednoczesne przygotowanie linii produkcyjnej nowej generacji, by rozpocząć montaż nowego Yarisa na czas” – powiedział Marvin Cooke, wiceprezydent Toyota Motor Europe, który nadzoruje fabryki Toyoty w całej Europie.
Produkcja Yarisa w duchu kaizen
Yaris trzeciej generacji był produkowany przez cały czas przygotowywania w tej samej fabryce nowych linii produkcyjnych dla nowego auta. Gruntowna przebudowa zakładu i wprowadzenie do niego zupełnie nowych technologii produkcji TNGA nie zakłóciły procesu montażu schodzącego modelu. Co ciekawe, nowoczesne technologie związane z Toyota New Global Architecture wcale nie oznaczają większej automatyzacji. Toyota wychodzi z założenia, że roboty i automatyzację warto wprowadzać tylko tam, gdzie to nie wpływa negatywnie na jakość samochodów. Wykwalifikowani pracownicy stanowią serce Systemu Produkcyjnego Toyoty i są obecni wszędzie tam, gdzie ich doświadczenie i umiejętności przyczyniają się do podniesienia jakości wykonania auta.
Są jednak takie sytuacje, kiedy roboty sprawdzają się znakomicie. Dobrym przykładem jest lakiernia we francuskiej fabryce Toyoty. Ze względu na to, że wielu klientów w Europie wybiera Yarisa z dwukolorowym nadwoziem, Toyota skupiła się na zwiększeniu przepustowości lakierni, by proces nakładania dwóch kolorów lakieru przebiegał jak najsprawniej. Zwiększenie liczby robotów sprawiło, że samochód przechodzi przez lakiernię raz zamiast dwóch razy. Jednocześnie wprowadzono dodatkową warstwę zabezpieczającą podwozie przed korozją, czym również zajmują się roboty, którym jest łatwiej niż pracownikom równomiernie pokryć spód samochodu.
Lepsze wykorzystanie przestrzeni fabryki
Fabryka Yarisa we Francji zajmuje 180 km2 i ani metra więcej. Od samego początku postanowiono, że teren zakładu nie będzie powiększany, dlatego teraz, po 20 latach, wyróżnia się pod względem wydajności i zagospodarowania przestrzeni. Sytuacja nie zmieniła się po wprowadzeniu do TMMF nowego Yarisa, choć do jego montażu w większym stopniu wykorzystuje się części z kompozytów produkowane na miejscu.
Dzięki temu firma może lepiej kontrolować ich jakość, obniżyły się koszty transportu i logistyki, a także związane z nimi emisje i zużycie energii. TMMF osiągnie zerowy poziom emisji w 2040 roku, na 10 lat przed terminem wyznaczonym w globalnej strategii Toyota Environmental Challenge 2050.
Toyota Yaris to europejski samochód
Choć Yaris jest autem japońskiego producenta, model ten jest od początku do końca związany z Europą. Kiedy pod koniec lat 90. Toyota postanowiła zakończyć produkcję Starlet, zapadła decyzja, że jej następca powstanie w Europie, gdzie samochody segmentu B cieszą się silną pozycją, konkurencja jest zaciekła, a klienci bardzo wymagający. Projekt pierwszego Yarisa, który zadebiutował w salonach w 1999 roku, został opracowany przez ED2, europejskie studio projektowe Toyoty. Był to zresztą pierwszy samochód zaprojektowany przez ten zespół. Stylistyka samochodu została dostosowana do preferencji Europejczyków, podobnie jak charakterystyka zawieszenia i hamulców oraz właściwości jezdne. Począwszy od 2001 roku produkcja również została umiejscowiona lokalnie, czyli w fabryce TMMF w Valenciennes na północy Francji. ED2 i TMMF stoją za wszystkimi czterema generacjami Yarisa, a do grudnia 2020 roku francuski zakład zbudował 4 miliony egzemplarzy.
Dwie fabryki Yarisa w Europie
W styczniu 2021 roku fabryka Yarisa w Valenciennes obchodziła swoje 20-lecie. Po dwóch dekadach pracy przyszedł czas na zmiany – do Yarisa dołączy produkcja drugiego modelu, miejskiego crossovera Yarisa Cross, zbudowanego na tej samej co Yaris platformie GA-B z serii TNGA. Tym samym, możliwości produkcyjne zakładu wzrosną do 300 000 samochodów rocznie.
Jednocześnie druga linia produkcyjna Yarisa jeszcze w tym roku zostanie uruchomiona w zakładzie Toyota Motor Manufacturing Czech Republic w Kolinie, którego Toyota stała się jedynym właścicielem w styczniu tego roku, po odkupieniu części udziałów od PSA. W tym samym miejscu będzie kontynuowana produkcja Toyoty AYGO.
Yaris z polskimi napędami
W produkcji Yarisa ważną rolę odgrywa także Polska. Silniki i przekładnie do tego modelu są produkowane w Toyota Motor Manufacturing Poland na Dolnym Śląsku. Zostały one opracowane w modułowej technologii TNGA, która umożliwiła zwiększenie ich sprawności przy ograniczeniu wielkości i masy. Jeszcze w tym roku te same komponenty z polskich fabryk zaczną być montowane w nowym modelu Yaris Cross w Valenciennes.
W zakładzie w Jelczu-Laskowicach powstaje benzynowy silnik 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM napędzający konwencjonalnego Yarisa, a także 1.5 Hybrid Dynami Force o mocy 92 KM, który wraz z motorem elektrycznym generuje maksymalnie 116 KM mocy. Oba silniki to 3-cylindrowe jednostki benzynowe ze zmiennymi fazami rozrządu, pracujące w cyklu Atkinsona. W drugim zakładzie TMMP w Wałbrzychu powstają z kolei przekładnie e-CVT do układów hybrydowych. Przekładnia e-CVT to złożony komponent oparty na przekładni planetarnej, który stanowi klucz do wyjątkowej sprawności i uniwersalności napędów hybrydowych Toyoty. Polska jest jedynym krajem poza Azją, w którym Toyota produkuje ten zaawansowany podzespół, a części z TMMP trafiają do zakładów produkcyjnych w całej Europie, a także w Afryce i Japonii.
Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.