Komunikaty PR

Nauka i biznes. Nowy kierunek w Białymstoku

2022-01-08  |  13:05
Biuro prasowe
Kontakt
Ida Szwaczko
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko

Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Do pobrania kier ( 0.02 MB )

Dobiega końca unijny projekt Miasta Białystok, którego celem było utworzenie w Białymstoku nowego kierunku „operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych”. Mimo trudności spowodowanych pandemią, projekt zakończył się sukcesem, a kolejne klasy patronackie będą kształcić fachowców w deficytowym zawodzie.

Nowy kierunek to pomysł dyrekcji Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 i firmy KAN, producenta instalacji wodnych i grzewczych, który zwrócił uwagę na problem braku fachowców na rynku pracy w branży przetwórstwa tworzyw sztucznych. Wspólna inicjatywa nauki i biznesu spotkała się z poparciem Miasta Białystok – tak powstał unijny projekt „Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 – Szkoła inteligentnych specjalizacji”. Po trzech latach nauki klasa patronacka, utworzona w ramach projektu, kończy w grudniu zajęcia praktyczne w halach KAN; będą je kontynuowali uczniowie kolejnych klas. Zajęcia te prowadzone są przez oddelegowanych technologów firmy.

Nauka jak praca

- W halach uczniowie mogą uczestniczyć w procesach uruchamiania, prowadzenia i zatrzymania produkcji. Na każdym z etapów zdarzają się jakieś problemy i praktykanci mogli uczestniczyć w ich rozwiazywaniu lub szukaniu rozwiązań – mówią przedstawiciele KAN. – Ważna jest też możliwość pracy z wykorzystaniem najnowocześniejszego parku maszynowego i obserwacja sposobów wdrażania nowych rozwiązań, zwiększających wydajność zakładu.

 

Również uczniowie widzą zalety praktyk u pracodawcy:

- Bardzo cenimy sobie, że - poza nauką w szkolnych warsztatach - możemy uczyć się zawodu również od doświadczonych operatorów. Majstrowie z KAN są bardzo pomocni – odpowiadają na wszystkie nasze pytania. Po zakończonej szkole I stopnia chciałbym kontynuować naukę i podjąć pracę w KAN – mówi Bartłomiej Stefanowicz z III klasy branżowej szkoły I st., a jego kolega Krzysztof Rzędzian dodaje:

- Super, że możemy na co dzień pracować w szkolnych warsztatach przy maszynach, dzięki czemu znamy je od podszewki. Wiadomo, że w firmie maszyny są większe, czasem trzeba zmienić jakieś oprogramowanie, ale mając podstawę przy małej maszynie – praca z dużą nie będzie już taka trudna.

Jak podkreśla Wiesław Kalinowski, kierownik kształcenia praktycznego w ZSZ nr 2. - znaczenie takich zajęć, prowadzonych w prawdziwych warunkach u pracodawcy, jest nie do przecenienia.

- To pokazuje, jak bardzo w tej zawodowej edukacji element tzw. kształcenia dualnego (łączącego teorię z praktyką) potrzebny jest dla wszystkich – uczniów, szkoły i zakładu pracy – mówi.  - Dzięki takim zajęciom praktycznymi uczniowie bezproblemowo odnajdą się w przyszłości w nowym miejscu pracy.  

Teraz uczniowie III klasy będą przygotowywać się do egzaminu zawodowego, do którego przystąpią pod koniec tego roku szkolnego.

Profesjonalne pracownie

W listopadzie w szkole oficjalnie otwarto nowoczesne pracownie tworzyw sztucznych i automatyki, powstałe w ramach projektu. Dzięki funduszom unijnym przeprowadzono prace remontowe i wyposażono pracownie w nowoczesny sprzęt: wtryskarki, wytłaczarki, zgrzewarki oraz spawarki do produkcji tworzyw sztucznych. Natomiast pracownia automatyki wzbogaciła się o narzędzia niezbędne do prowadzenia zajęć praktycznych z zakresu automatyki przemysłowej, mechatroniki i robotyki. Firma KAN wyposażyła pracownię i salę lekcyjną w pomoce naukowe w postaci tablic, które zawierają informacje o rodzajach tworzyw, budowie wtryskarki i wytłaczarki itp.; dostarczyła też formę wtryskową, by młodzież mogła uczyć się na niej poprawnej konserwacji narzędzi.

Kuźnia fachowców

Trzy lata funkcjonowania projektu podsumował podczas uroczystości otwarcia pracowni, dyrektor ds. rozwoju biznesu KAN, Sławomir Kościuczuk:

-Wspólnym wysiłkiem – firmy KAN, jako patrona klasy, szkoły i uczniów - jesteśmy coraz bliżej celu, którym jest wykształcenie fachowców w jednym z najbardziej pożądanych zawodów na podlaskim rynku pracy. Dzięki nowoczesnym pracowniom pozyskiwanie wiedzy na profesjonalnych maszynach będzie motywacją i inspiracją dla wszystkich uczniów do zgłębiania tajników tego zawodu. KAN natomiast, w swojej nowoczesnej fabryce, wyposażonej w najnowsze maszyny i linie technologiczne, oferuje jeszcze dalej idącą możliwość poznawania przetwórstwa tworzyw sztucznych - mam na myśli specjalną grupę technicznych tworzyw sztucznych, których jesteśmy jedynym przetwórcą w Polsce i jednym z kilku w Europie. Liczymy na to, że sytuacja pandemiczna pozwoli na kontynuację praktycznej nauki w halach produkcyjnych KAN i profesjonalne przygotowanie przyszłych absolwentów do egzaminu praktycznego – powiedział przedstawiciel spółki.

Zainteresowani nauką na kierunku „Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych” mogą wziąć udział w rekrutacji, która ruszy wiosna. Absolwenci klasy po trzyletnim okresie nauki mają zapewnione miejsca pracy w firmie KAN, mogą też kontynuować edukację w 2-letniej branżowej szkole II stopnia, podnosząc swe kwalifikacje do poziomu technikum i dalsze wykształcenie wyższe na studiach technicznych.

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.