Komunikaty PR

(Nie)bezpieczne zakupy w sieci

2021-10-26  |  15:30
Biuro prasowe

77% internautów kupuje online. Oznacza to wzrost w stosunku do ubiegłego roku o 4 p.p. – wynika z najnowszego badania „E-commerce w Polsce”. Co więcej, dla 13% badanych kanał online stał się pierwszym wyborem przy poszukiwaniu produktów. Rosnąca popularność e-zakupów skutkuje zwiększeniem liczby prób oszustw na popularnych platformach sprzedażowych. Nawet osoby biegłe w technologicznych nowinkach i cyberbezpieczeństwie stają się ofiarami nieuczciwych działań. Na co więc zwracać uwagę podczas transakcji w sieci?

Internetowy spoofing

Internetowe oszustwa są coraz bardziej powszechne. Z raportu holenderskiej organizacji Fraud Help Desk wynika, że tylko w okresie od stycznia do marca 2021 r. ofiarą oszustów w sieci padło niemal tylu Holendrów, ilu w całym 2019 roku. Wzrost zjawiska możemy zaobserwować także w Polsce, która znajduje się na końcu (26. miejsce) europejskiego rankingu bezpieczeństwa sieciowego według badania firmy Check Point Research.

Częstotliwość prób oszustw podczas zakupów w internecie urosła do bardzo dużych rozmiarów. Co ciekawe, zdarza się nawet, że osoby pracujące w sektorze IT oraz będące biegłe w tematach cyberbezpieczeństwa padają ofiarom takich praktyk jak spoofing. To częsty sposób na podszywanie się pod inną osobę lub witrynę w celu wyłudzenia newralgicznych danych, jak np. numer CVV karty kredytowej czy haseł do kont bankowych – mówi Barbara Matasek, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24. Jeżeli nieuczciwym praktykom ulegają osoby o zaawansowanej wiedzy technologicznej, to jak dużym zagrożeniem są oszuści dla np. osób starszych?  – dodaje.

Spoofing to technika, która polega na wysłaniu wiadomości wyglądających jak te pochodzące z zaufanego źródła lub linków, które przenoszą nas do nieprawdziwej strony internetowej, łudząco podobnej np. do strony naszego banku. Po wpisaniu danych na fałszywej witrynie, są one przekazane do osoby trzeciej, która może je wykorzystać w nieuczciwy sposób. Tym samym wyciek danych logowania do usług bankowości elektronicznej może nieść za sobą przykre konsekwencje, jak np. kradzież pieniędzy.

Bezpieczeństwo e-zakupów

Odpowiedzią na coraz częstsze próby wyłudzenia danych czy kradzież środków powinna być odpowiednia edukacja.

Portale z sektora e-commerce starają się uczulać swoich użytkowników na najczęstsze działania oszustów oraz przekazują pomocne wskazówki. Podstawowe dobre praktyki związane z internetowymi zakupami to m.in. nieklikanie w niesprawdzone linki prowadzące do płatności oraz nierealizowanie podejrzanych instrukcji dotyczących transakcji, które pochodzą od nieznanych nam podmiotów. Należy również pamiętać o nieujawnianiu naszych danych do logowania w bankowości elektronicznej na budzących wątpliwości stronach do płatności oraz niekorzystaniu z witryn, które żądają ujawnienia danych osobowych, w tym danych karty płatniczej, pod pretekstem przyznania bonusów pieniężnych. Decydując się na ujawnienie tak newralgicznych danych jak dane karty kredytowej, w tym numer CVV, zawsze powinniśmy być w stu procentach pewni, że udostępniamy takie informacje na sprawdzonej i bezpiecznej stronie dostawcy usług.

Ważna jest edukacja na temat bezpieczeństwa podczas zakupów w sieci, aby ograniczyć ryzyko m.in. utraty pieniędzy. Kiedy strona, na której mamy dokonać płatności za zrobione zakupy budzi nasze wątpliwości, zawsze warto zwrócić uwagę na przycisk tożsamości witryny, czyli obrazek kłódki.  Pojawia się on po lewej stronie w pasku adresu strony internetowej, jeśli odwiedzana przez nas witryna jest zabezpieczona. Dzięki widocznemu symbolowi kłódki można łatwo zweryfikować czy nasze połączenie z odwiedzanym portalem jest zaszyfrowane, a w niektórych przypadkach możemy również sprawdzić kto jest właścicielem strony. Zachowanie czujności w tym przedmiocie pozwoli nam unikać niebezpiecznych witryn próbujących wykraść nasze prywatne dane i często „uszczuplić” nasz portfel – tłumaczy Barbara Matasek, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24.

Przed utratą znacznej ilości pieniędzy w internecie możemy też zabezpieczać się za pomocą limitów transakcji na naszej karcie płatniczej – ustanawiając określoną górną granicę kwotową dla płatności online. Wówczas nawet jeśli padniemy ofiarą oszustwa, nie stracimy wszystkich dostępnych środków.

W trakcie procesu zakupowego warto również zwrócić uwagę na poprawność językową treści wiadomości od potencjalnego kupca czy sprzedawcy – te niebezpieczne bardzo często zawierają błędy. Podczas korzystania ze smartfonu, na którym linki do stron realizujących płatność są mniej widoczne, zwiększają się szanse na powodzenie oszustwa. Podejrzane końcówki strony WWW lub literówki w ich treści również mogą demaskować próbę wyłudzenia.

Bezpieczne zakupy w sieci są możliwe. Najważniejszym aspektem jest czujność i znajomość narzędzi używanych przez hakerów – bez tych elementów każdy użytkownik, niezależnie od wieku i doświadczenia cyfrowego, może zostać ofiarą.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.