Z podróży do wnętrza – wakacyjne inspiracje i pomysły na aranżację łazienki
Podróżowanie to nie tylko doskonały sposób na wypoczynek. To także źródło wyjątkowych inspiracji – nie tylko tych kulinarnych. Niezależnie od tego, dokąd zmierzamy, warto uważnie obserwować otoczenie. Dzięki temu z wakacyjnego urlopu, oprócz pamiątek i pięknych wspomnień, możemy przywieźć oryginalne pomysły na aranżację wnętrz.
Pamiątki z wakacji to nie tylko zdjęcia, drobne dekoracje czy upominki – przeżycia i wspomnienia można utrwalić również w innych sposób. Jednym z nich jest sztuka uważnej obserwacji, inspirowania się lokalną kulturą, rozwiązaniami, designem, a następnie zaimplementowanie ich w codziennym otoczeniu i wnętrzach. Idealną przestrzenią są łazienki, które możemy urozmaicić barwami, wzorami, trendami i stylami z całego świata.
Ze Skandynawii przez Francję do Japonii
Styl skandynawski uważa się dziś za flagowy „produkt aranżacyjny” krajów nordyckich. W rzeczywistości powstał w Danii w latach 30-tych XX wieku, swój pełny rozkwit zaliczając w połowie lat 50-tych. Jego główne cechy to funkcjonalność, prostota i przytulny klimat, realizowane z zastosowaniem naturalnych materiałów i jasnych kolorów. – Stylistyka skandynawska padła w Polsce na bardzo podatny grunt, eliminując z naszych mieszkań ciężkie meblościanki, wzorzyste kanapy i natłok dekoracji. Rozgościła się również w łazienkach, do których chętniej wybieramy jednolite kafelki, jasne barwy i zabudowę z naturalnego drewna. Funkcję dekoracji przejęła z kolei prosta armatura oraz strategicznie rozlokowane punkty światła. Łazienki urządzone w stylu skandynawskim są przytulne i sprzyjają wyciszeniu – mówi Joanna Karolczak, ekspert marki TECE.
Minimalizm – słowo klucz współczesnych aranżacji – to również cecha coraz modniejszej w ostatnich latach stylistyki japońskiej. Ją również chętnie implementujemy w łazienkach, celując w meble i dodatki o prostej formie oraz w stonowanych kolorach. Jasne barwy natury nabierają w łazienkach z Dalekiego Wschodu nieszablonowej urody. Szczególnie prezentują się w zestawieniu z zielenią i błękitem oraz z szarościami czy czernią. Idealnym dopełnieniem aranżacji są proste w formie baterie, dodatki z kamienia, bambusa, drewna oraz rośliny, które zbliżają nas do natury.
Jeśli pociąga nas kolor i wzór, zajrzyjmy do łazienek krajów śródziemnomorskich – przywieziemy z nich błękit morza, ciepło piasku, fiolet lawendy, zieleń oliwek oraz wachlarz ornamentów i mozaik, które można stosować w roli motywów wiodących bądź dekoracji. Możliwości jest wiele. Prowansja, Toskania, Grecja – każdy z tych regionów ma swoje cechy charakterystyczne, które można przywołać ciekawymi dodatkami, roślinami czy tekstyliami. Co poza tym? Wolnostojące wanny, umywalki w kształcie mis, postarzane meble o giętej linii, ozdobna i miękka w formie armatura, a przede wszystkim – naturalne materiały w ciepłych barwach – całoroczne lato.
Naturalnie i artystycznie
Pomysły aranżacyjne do swoich wnętrz możemy czerpać nie tylko z gotowych łazienek odwiedzanych podczas podróży, lecz również – z natury otaczającej nas w odwiedzanych miejscach. To ona staje się często główną inspiracją dla koncepcji materiałowych oraz kompozycji kolorystycznych.
Tonacje zieleni drzew i krzewów, botaniczne motywy dyktowane kwiatami i kształtami liści, błękit wody o różnych porach dnia, szarości oraz beże piasku i kamienia, czerń lawy i skał – to nieprzebrane źródło inspiracji do projektów naszych łazienek oraz szerokiej gamy wyposażenia. – Skały Morza Egejskiego, pustynie Ameryki, aura londyńskich ulic, kamienne mury świątyń u brzegów Morza Jońskiego – to kolory świata, które potrafią zawładnąć wyobraźnią projektantów, dając efekt w postaci serii przycisków łazienkowych. To tylko jeden z licznych przykładów na to, jak natura inspiruje nas do kreowania nowych rozwiązań, korzystania z jej niezwykłych struktur i odcieni – mówi Joanna Karolczak.
Barwy czerpane z natury w niewymuszony sposób łączą się z naturalnymi materiałami – kamieniem czy drewnem. To surowce, które oferują nieprzebrane wręcz kompozycje struktur i tekstur, kreujących przytulny klimat oraz budujących efekt głębi. Dostępne są nie tylko w postaci glazury czy zabudowy meblowej – na rynku znajdziemy również przyciski spłukujące wykonane z drewna, kamienia lub marmuru.
Zwiedzanie świata to również zwiedzanie zabytków i muzeów. Projektanci wnętrz wiedzą najlepiej, że czasem jedno dzieło sztuki wystarczy za inspirację do wyjątkowej aranżacji. Przykładem niech będzie łazienka w stylistyce obrazów Mondriana - które znajdują się m.in. w muzeach Hagi, Amsterdamu czy Nowego Jorku - zrealizowana dzięki odpowiedniej konfiguracji płytek i nietypowej kolorystycznie armatury.
Higieniczne zwyczaje
Podpatrzone na świecie rozwiązania to nie tylko sfera estetyki kolorystycznej czy materiałowej. Podczas podróży warto również czerpać inspiracje z podejścia do takich kwestii, jak higiena.
W Japonii do codziennej higieny – zarówno ciała, jak i otoczenia – przywiązuje się bardzo dużą wagę. W japońskiej łazience zawsze znajduje się prysznic, z którego korzysta się przed kąpielą w wannie. W naszych warunkach obie funkcje idealnie spełnia wanna z parawanem, pozwalająca na swobodną kąpiel oraz korzystanie z deszczownicy czy prysznica. - Warto wiedzieć, że to właśnie Japończycy ze swoją pasją do higieny rozpowszechnili także ideę toalety myjącej. Automatyczne miski z funkcją mycia są dziś powszechnie dostępne oraz polecane przez specjalistów, a stosowane w nich rozwiązania sprzyjają higienie oraz ekologii. Przy ich wyborze warto jednak kierować się prostotą działania, brakiem konieczności podłączenia do prądu oraz intuicyjną obsługą – dodaje ekspert marki TECE.
Podróżując po świecie obserwujmy zwyczaje miejscowej ludności i podejście do aranżacji wnętrz. Pewne rozwiązania mogą nas zaskoczyć. Innym pozwolimy rozgościć się także w naszych łazienkach. To niezwykła pamiątka, a zarazem sposób na oryginalną i funkcjonalną przestrzeń sanitarną.

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.