Nowe oszustwo kryptograficzne: hakerzy podrobili głos Elona Muska
Hakerzy wkładają coraz więcej wysiłku, aby oszukać potencjalne ofiary. Wyjątkową pomysłowością wykazali się autorzy kampanii skierowanej do właścicieli kryptowalut, którzy przy wykorzystaniu techniki deepfake spreparowali głos Elona Muska. W ten sposób promowali nową platformę handlową BitVex. Podrobiony twórca Tesli obiecywał każdemu kto zainwestuje w projekt aż 30 proc. zwrotu z inwestycji.
Jak powszechnie wiadomo ten ekscentryczny miliarder lubi się wypowiadać na tematy związane z kryptowalutami. Nie jest też tajemnicą, iż jego konta na mediach społecznościowych nieraz zostały przejęte przez hakerów i użyte do promowania programów obiecujących krociowe zyski. Niemniej w tym przypadku mamy do czynienia z nową jakością cyberataku.
- Najnowsze oszustwo jest interesujące z kilku powodów. Kampania wykorzystuje technikę deepfake, żeby jeszcze bardziej uwiarygodnić przekaz. To już nie jest przypadkowy tweet. Odbiorcy widzą Muska mówiącego o zaletach BitVex. Jednak o ile narracja jest znośna, o tyle obraz pozostawia wiele do życzenia. Ale trzeba mieć na uwadze, że deepfake wciąż znajduje się w fazie rozwoju i wkrótce odróżnienie fałszywych przekazów od prawdziwych stanie się bardzo trudne. - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutor rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Z informacji Bleeping Computer wynika, że na portfele powiązane z oszustwem wpłynęło około 1700 dolarów, aczkolwiek kampania może być bardziej rozległa i trudno oszacować straty. Warto dodać, że napastnicy posiadali własną stroną internetową, zaś Elon Musk figurował na niej jako dyrektor generalny BitVex.
Nie ulega wątpliwości - oszustwa kryptograficzne będą się stawać coraz śmielsze i trudniejsze do wykrycia. Natomiast właściciele kryptowalut muszą być bardziej ostrożni i patrzeć podejrzliwie na wszelkie super okazję, tak jak na inne niesamowite oferty smartfonów, komputerów czy markowej odzieży.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.