Nowe technologie przekraczają granice i łączą - 2. Dzień kariery kobiety w IT
Jak pokazuje raport sporządzony w ramach kampanii społecznej #Woman Update, ponad 463 miliony przedsiębiorstw na świecie odczuło skutki pandemii. Wiele osób, a zwłaszcza kobiet, stanęło przed wyzwaniem związanym z utratą pracy. Taka sytuacja wymaga często zmiany ścieżki zawodowej na inną branżę, która gwarantuje bezpieczeństwo zawodowe i daje większe możliwości rozwoju. Jedną z nich jest IT. W środę 28 października podczas wyjątkowej, wirtualnej drugiej edycji Dnia kariery kobiety w IT, osoby zainteresowane pracą w nowych technologiach mogły poznać ten obszar od podszewki. Wydarzenie przerosło oczekiwania organizatorów - wzięło w nim udział 1231 osób z kraju i zagranicy. To było 7 intensywnych godzin wypełnionych merytoryką: 4 rozmowy panelowe, 17 warsztatów, sesji speed monitoringu i doradztwa kariery oraz spotkania z przedstawicielami 10 firm w strefie Pracy i Rozwoju.
Coraz więcej osób myśli o zmianie branży, czy dopatruje szansy na rozwój i budowanie swojej kariery w nowych technologiach, które dziś są nam potrzebne bardziej niż kiedykolwiek. Tematyka ta dominowała podczas 2. edycji Dnia kariery kobiety w IT.
- Raport „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej” pokazał nam, jak wiele branż, w których pracują kobiety, zostało dotkniętych kryzysem i jakie bariery oraz wyzwania stoją przed kobietami. Na tej podstawie stworzyliśmy program tegorocznej edycji, chcąc wyposażyć uczestniczki w wiedzę, co trzeba zrobić, żeby trafić do świata IT, jakie zadania czekają na nas w tej branży i jak wygląda obecnie rynek pracy. W IT jest niecałe 15% kobiet. Przez takie wydarzenia chcemy pokazać, że takie statystyki nie są żadną barierą, a jedynie motywacją do zmiany – mówi Beata Jarosz, prezes Future Collars, inicjatorka wydarzenia.
Podczas wydarzenia swoją wiedzą i doświadczeniem podzieliło się z uczestnikami ponad 50 prelegentek, ekspertek IT, doradców HR oraz kobiet, które się przebranżowiły. W sesjach speed mentoringu uczestniczki mogły spotkać się z profesjonalistkami różnych ról i stanowisk IT: programowania (JAVA, Frontend), data science, scrum master, UX Designer, gaming, business Intel., tester oprogramowania, analiza biznesowa oraz cyberbezpieczeństwo. Z kolei sesje doradztwa zawodowego dotyczyły przygotowania do rozmowy rekrutacyjnej, sprawdzania CV, wykorzystania LinkedIn, a także samego procesu przebranżowienia. Nie zabrakło także warsztatów, które dawały konkretne umiejętności: budowania chatbota i podstaw testowania.
Wśród uczestniczek wydarzenia najwięcej było kobiet z miast powyżej 500 tys., w wieku 30-39 lat oraz 40-49 lat. Jeśli zaś chodzi o profil zawodowy kobiet biorących udział w wydarzeniu, to najliczniejszą grupę stanowiły osoby z branż: IT, finanse, analityka i marketing. Sporą grupę stanowiły mamy przebywające na urlopach macierzyńskich oraz osoby poszukujące obecnie pracy. Dzięki temu, że Dzień kariery kobiety w IT odbył się online, do wydarzenia dołączyły młode kobiety (25-29 lat) z małych miejscowości i ośrodków wiejskich.
Nowa rzeczywistość to też nowe możliwości
- Narodowa kwarantanna i konieczność pracy zdalnej spowodowały, że zapotrzebowanie na pracowników wykazujących umiejętności cyfrowe jest większe, a przyśpieszona cyfryzacja oznacza więcej stanowisk pracy w IT. Między innymi o tym mówiłyśmy w trakcie wydarzenia, że obecna rzeczywistość z jednej strony wymusza na nas zmiany, ale daje też nowe przestrzenie do działania – mówi Joanna Pruszyńska-Witkowska, wiceprezes Future Collars, inicjatorka wydarzenia.
Jak ocenia Barbara Kowalewska, prezes IT leaders i moderatorka debaty „Rynek pracy IT”, która odbyła się podczas wydarzenia – branża nowych technologii dobrze radzi sobie w kryzysie i ciągle poszukuje rąk do pracy. Zapotrzebowanie na specjalistów IT utrzymuje się na niezmiennie wysokim poziomie. Z kolei zdaniem uczestniczek wydarzenia, ważna jest dla nich możliwość pracy zdalnej, ciągłego rozwoju i nauki kompetencji cyfrowych – a to w branży IT jest dziś niemal standardem.
- Powinniśmy stwarzać kobietom możliwości pełnienia strategicznych ról w postępującej transformacji cyfrowej. Pozwoli to nie tylko na przygotowanie biznesu do radzenia sobie z wyzwaniami, które niesie przyszłość, ale również wzmocni prowadzoną politykę równych szans w miejscu pracy. W tak dynamicznych czasach, w jakich obecnie żyjemy, pozyskiwanie nowych umiejętności oraz ciągła nauka powinny być elementem codziennego życia. Kobiety są głodne wiedzy i chcą wejść do świata nowych technologii, a wydarzenia takie jak Dzień kariery kobiety w IT, czy kampania społeczna Woman Update umożliwiają im poznanie różnych wymiarów tej branży, pomagają wejść na ścieżkę kariery w IT i przede wszystkim oferują kontakt z praktykami technologii, którzy swoim doświadczeniem i wiedzą wspierają je w kształtowaniu bezpieczniejszej przyszłości zawodowej – mówi Aneta Kocemba, kierująca Credit Suisse Poland, prelegentka debaty „Jak odnaleźć szansę w zmieniającej się cyfrowej rzeczywistości?”.
Znalezienie pracy w IT nie musi być trudne i stresujące nawet dla juniorów, choć do łatwych nie należy. Według właśnie opublikowanego raportu No Fluff jobs[1] 48% juniorów nadal szuka pracy, ale co 4. znajduje ją w czasie nie dłuższym niż 3 miesiące. Co ważne, co trzeci z początkujących uczy się z kursów, dostępnych w formie webinarów przygotowanych przez szkoły programowania takie jak Future Collars. To pokazuje, że zdobyć kompetencje cyfrowe można zdalnie, elastycznie i skutecznie.
Druga edycja Dnia kariery kobiety w IT realizowana została w ramach kampanii społecznej #Woman Update przez Future Collars z Fundacją Mamo Pracuj i NESst Polska. 98% kobiet uczestniczących w wydarzeniu potwierdziło, że Dzień kariery kobiety w IT uświadamia kobietom, jaki potencjał daje branża IT. Dla 79% uczestniczek udział w wydarzeniu był inspiracją do rozważenia zmiany ścieżki kariery, a 89% uznało formułę online za dogodną formę uczestniczenia. 100% poleciłoby to wydarzenia innym kobietom!
[1] https://nofluffjobs.com/insights/raport-juniorzy-w-pandemii-sytuacja-poczatkujacych-specjalistow-it-w-2020-roku/

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.