Nowe technologie a sektor finansowy. Wyzwanie dla tradycyjnych modeli biznesu
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Działające na rynku firmy FinTech stanowią szczególną kategorię finansowych instytucji pozabankowych. Ich wiodącą cechą jest wykorzystanie nowoczesnych i zaawansowanych technologii komputerowych oraz sieciowych do projektowania usług i dodawania nowych ogniw w łańcuchu wartości. Bez Internetu oraz transformacji cyfrowej, a także nowych doświadczeń, nawyków i zaufania ze strony konsumentów, świadczenie tych usług nie byłoby możliwe.
Dzięki technologii ICT czy zaawansowanemu oprogramowaniu, sektor FinTech oferuje szeroki wachlarz usług, jak między innymi usługi bankowe, inwestycyjne, ubezpieczeniowe czy płatnicze. Wykorzystuje tym samym obszar pozostawiony przez tradycyjne podmioty lub zagospodarowany wyłącznie pobieżnie. Na firmy FinTech można spojrzeć również w kontekście przenikania się sektora finansowego i niefinansowego, generowania innowacji finansowych, a także poszukiwania odpowiedzi na potrzeby konsumentów nowej generacji w zakresie realizacji szybkich oraz wygodnych płatności.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że w ujęciu globalnym dynamika oraz wartość inwestycji w cały sektor FinTech tylko w ubiegłym roku wzrosła niemal we wszystkich obszarach rynku. Jak wynika z raportu CB Insights, kwota inwestycji kapitału venture capital w branżę finansowych technologii w 2021 roku wyniosła prawie 132 mld USD. To wzrost o ponad 2,5 razy rok do roku, co świadczy o olbrzymim potencjale innowacyjnych narzędzi oraz usług z tego obszaru.
FinTechy musiały bardzo szybko reagować na zmiany wywołane przez pandemię. Nie wszystkim podmiotom udało się skutecznie zaadaptować do zupełnie nowej rzeczywistości. Poza ewolucją systemów pracy, kluczowa była właściwa diagnoza nastrojów panujących wśród konsumentów. Decyzje inwestycyjne zostały odłożone w czasie w wyniku niepewności rynkowej. Wszyscy potrzebowaliśmy natomiast rozwiązań zdalnych oraz w pełni cyfrowych, dlatego standardem stały się między innymi umowy kredytowe podpisywane na odległość, zdalna, a zarazem zaawansowana weryfikacja wiarygodności pożyczkobiorców czy swoisty boom na odroczone płatności, który z kolei był pochodną dynamicznych wzrostów w sektorze e-commerce – mówi Agata Lejman, Marketing Manager w AIQLabs, właściciela marek SuperGrosz i „Kupuj Teraz – zapłać później”.
Analiza CB Insights wskazuje, że FinTechy stały się również pod względem udziału w całkowitej wartości finansowania start'upów na świecie największym segmentem rynku, który przyciągnął 21% wartości inwestycji.
Technologie finansowe od lat wywierają wpływ na sektor bankowy. Kształtowanie rynku usług finansowych dotyka zarówno metod prowadzenia biznesu, jak i obsługi klientów. Szczególnie od wybuchu pandemii, FinTech wprost przyczynił się do wzrostu transakcji elektronicznych, w szerokim zakresie zmieniając podejście konsumentów do zakupów gotówkowych.
Płatności drogą internetową to jednak tylko niewielki obszar zaangażowania firm FinTech w rozwój innowacyjnych narzędzi finansowych. Niezależnie od sytuacji pandemicznej, przyszłość należy do zupełnie bezobsługowych konceptów, pozwalających w pełni cyfryzować metody płatności za pomocą smartfonów, smartwatchów oraz podzielonych metod płatności. Kolejnym krokiem jest przechowywanie, zabezpieczenie i obsługa płatności dzięki technologii blockchain czy kryptowalutom, które coraz mocniej przebijają się w świadomości zaawansowanego technologicznie pokolenia konsumentów.

Raport Bitget Wallet ujawnia, że gry i podróże to główne obszary w których płacimy kryptowalutami

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.