Komunikaty PR

Nowe wyzwania branży retail – jak technologie mogą pomóc sprzedawcom?

2020-07-06  |  13:00
Biuro prasowe

Nowe wyzwania branży retail – jak technologie mogą pomóc sprzedawcom?

 

Choć jeszcze niedawno odwiedziny w sklepie były jednym z prozaicznych, codziennych zajęć, dzisiaj okazują się być nie lada wyzwaniem, zarówno dla kupujących, jak i sprzedawców. Obostrzenia związane z bezpieczeństwem sanitarnym sprawiają, że handel musi szybko i elastycznie dostosowywać się do nowych realiów. Jak zatem przestrzegać zasad, jednocześnie zapewniając komfort zakupów klientom? Pomóc może technologia.

 

Obecnie większość sklepów w Polsce przystosowała już przestrzeń handlową do nowych warunków, zapewniając tym samym bezpieczeństwo swoim klientom. W dużej części punktów handlowych przy kasach znajdziemy plastikowe przesłony, a na podłogach linie wskazujące prawidłową odległość pomiędzy kupującymi. Pozostałe sklepy coraz częściej oferują sprzedaż w modelu zakładającym zakup online i odbiór produktu na miejscu. Niezależnie od przyjętej formuły, sprzedawcy mogą znacznie ułatwić sobie wdrażanie nowych zasad i przestrzeganie obowiązków dzięki technologii. Przede wszystkim mowa tutaj o zintegrowanych rozwiązaniach sieciowych – kamerach i głośnikach, które mogą wesprzeć właścicieli sklepów nie tylko dzisiaj, ale także w przyszłości.

 

Automatyczna kontrola

 

Choć wymienione wcześniej środki ochrony z pewnością pozwalają klientom czuć się bezpiecznie na terenie sklepu, ich egzekwowanie może okazać się wyzwaniem. - Choćby dlatego, że narysowane na podłodze znaki nie oznaczają, że kupujący zawsze się do nich dostosuje. Podobnie, jeśli chodzi o regularne mycie i dezynfekowanie dłoni czy sprzętów przez pracowników – trudno ustrzec się przed sytuacją, w której pracownik po prostu zapomni o nowych zasadach – mówi Dagmara Pomirska z Axis Communications i dodaje: - Właśnie w takich przypadkach pomocna może być analityka stosowana w systemach wizyjnych, w szczególności rozwiązania takie jak IP Audio oraz analiza ruchu.

 

Wymienione funkcjonalności systemów mogą skutecznie skrócić kolejki do kas, a co za tym idzie, zapobiegać grupowaniu się klientów w jednej części sklepu. Monitoring wizyjny wyposażony w narzędzia do analizy ruchu może zestawiać dane dotyczące liczby oczekujących i informować o tzw. „wąskich gardłach”. W takim wypadku system może automatycznie włączyć wcześniej nagrany komunikat, np. „Pamiętaj, by zachowywać 2 metry odległości od kolejnego klienta oczekującego w kolejce”, który kupujący usłyszą przez głośnik. To samo rozwiązanie może informować pracowników o tym, że w kasach potrzebna jest pomoc. W efekcie, monitoring w połączeniu z IP audio znacznie przyspiesza zakupy i rozładowuje kolejki.

 

Ponadto, analiza ruchu pozwala także na rozpoznanie w jaki sposób zmienia się czas oczekiwania do kas w ciągu dnia. Tym samym, sprzedawcy mogą wiedzieć w jakich godzinach statystycznie potrzebna jest większa liczba personelu i na podstawie tych danych podejmować decyzje związane z alokacją zasobów ludzkich. Dodatkowo, zebrane informacje mogą zostać wykorzystane także w długim okresie, co pozwoli lepiej zrozumieć popyt i oczekiwania klientów.

 

Monitoring wizyjny wspiera także inne obszary, nie tylko te związane z kolejkami do kas. Nowoczesna analityka pozwala również na precyzyjne liczenie osób przebywających na terenie danego sklepu. Ponieważ dane dostarczane są w czasie rzeczywistym, możliwe jest wysłanie automatycznego komunikatu do operatora, kiedy liczba klientów przekroczy określony próg. Co więcej, może to także powodować natychmiastowe zapalenie czerwonego światła na progu sklepu, czy nadanie automatycznego komunikatu głosowego, podobnie jak w przypadku kas.

 

Monitorowana dezynfekcja

 

Jednym z bardzo ważnych elementów dzisiejszych obostrzeń sanitarnych jest również konieczność dezynfekcji dłoni. Sprzedawcy udostępniają odpowiednie środki, jednak egzekwowanie korzystania z nich przez każdego klienta z osobna to karkołomne zadanie. W tym przypadku także może pomóc technologia. Systemy wizyjne oferują możliwość wprowadzenia tzw. analizy przekroczenia linii. Może to być wirtualna linia progu danego sklepu, bądź toalety w centrum handlowym. System samoistnie może poprosić klienta o dezynfekcję dłoni za sprawą IP audio i nagranego wcześniej komunikatu.

 

W przypadku pracowników, cennymi rozwiązaniami są systemy zabezpieczeń zapleczy sklepów za pomocą bezdotykowych urządzeń – domofonów z kamerami. Wejście może być możliwe, dzięki identyfikacji twarzy pracownika – gdy ten spojrzy w kamerę, system automatycznie autoryzuje dostęp i odblokowuje drzwi. Eliminuje tym samym potrzebę dotykania i dezynfekcji klamki.

 

Bezkontaktowy odbiór i dostawa

 

Niekiedy okazuje się, że choć restrykcje są systematycznie poluzowywane, dane punkty handlowe nie mogą zostać otwarte, ponieważ nie spełniają nowych kryteriów, np. są za małe. W takich przypadkach często oferują możliwość zakupu przez internet, podczas gdy w sklepie odbywa się tylko ich odbiór. Podobnie ma to miejsce w punktach gastronomicznych.

Jednym z ułatwień, jakie mogą wdrożyć sprzedawcy, by usprawnić proces odbioru jest analityka do rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Kamera przechwytuje numer tablicy rejestracyjnej w czasie rzeczywistym, porównuje go ze wstępnie zdefiniowaną listą i generuje alert, gdy klient przybywa do sklepu w celu odbioru. System IP audio może jednocześnie automatycznie poinformować odbiorcę o kolejnych krokach, np. generując komunikat: „Dziękujemy za zakupy w naszym sklepie. Twoje zamówienie zostanie wydane za minutę. Proszę otworzyć bagażnik. ”

 

Inną możliwością jest instalacja rozwiązania wykorzystującego kody QR. Sklep może stworzyć listę osób, które danego dnia o konkretnej godzinie powinny pojawić się w celu odbioru zakupionych produktów. Każda z nich otrzymuje kod QR, a kiedy pojawia się przed drzwiami, wystarczy by zeskanowała go w domofonie z kamerą. Pracownicy nie muszą być fizycznie obecni przy tym procesie. Jeśli ktoś chce natomiast zmienić czas odbioru lub go anulować, sprzedawca może to zrobić online, elastycznie i w dowolnym momencie.

 

Wspomniane technologie mogą okazać się przydatne także w przypadku dostaw – komunikacja z dostawcami, którzy wjeżdżają na teren budynku bądź centrum handlowego może odbywać się całkowicie zdalnie przy wykorzystaniu analizy tablic rejestracyjnych, kodów QR czy też rozpoznawania twarzy przez kamery.

 

- Technologie pomagają dostosowywać się do nowych warunków w błyskawicznym tempie. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, ważne jest, aby sprzedawcy skupili się na innowacyjnych rozwiązaniach, zapewniając jednocześnie komfort i bezpieczeństwo klientów – podsumowuje Dagmara Pomirska z Axis Communications.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Showroom VisionCube z Sony Crystal LED Biuro prasowe
2024-06-27 | 16:15

Showroom VisionCube z Sony Crystal LED

Atutem showroomów jest możliwość przetestowania wysoko zaawansowanych rozwiązań przed zakupem. To szansa na rozmowę z ekspertami, aby pozyskać wiedzę, sprecyzować oczekiwania i na
IT i technologie Kolejny nowy najemca w Blue City - to szybko rosnąca hiszpańska marka
2024-06-27 | 14:00

Kolejny nowy najemca w Blue City - to szybko rosnąca hiszpańska marka

Niespełna dwa tygodnie po otwarciu butiku RP Store na klientów Blue City czeka kolejna nowość - sklep hiszpańskiej marki Kamalion, pełen nowoczesnych akcesoriów
IT i technologie Ponadczasowa Podróż: Kroniki Titanic Belfast
2024-06-27 | 13:00

Ponadczasowa Podróż: Kroniki Titanic Belfast

Panasonic przekształca Titanic Belfast, oferując niezwykle silne i poruszające doświadczenie immersyjne. Dzięki zaawansowanej technologii LCD, ta znana atrakcja turystyczna zapewnia

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają

– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.

Regionalne –

Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych

Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.

Nauka

Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr

Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.