Nowoczesny spedytor. Jakie narzędzia powinien znać?
Tak jak w każdej dziedzinie życia, coraz ważniejszą rolę odgrywa cyfryzacja, sprzyjająca usprawnianiu nawet najbardziej złożonych procesów opartych na przetwarzaniu danych. Spedytorzy to już nie pośrednicy i „opiekuni” klientów, ale sprawni project managerowie, poruszający się w cyfrowym środowisku i mający pełną kontrolę nad całym procesem transportu.
Planery ładunku
Jednym z coraz popularniejszych narzędzi są planery ładunków. To narzędzia, które pozwalają sporządzić wizualizację wykorzystania przestrzeni ładunkowej i zapisanie jej w formie dokumentu, który można przesłać do klienta lub kierowcy. Wykorzystanie do maksimum dostępnego miejsca na ładunek pozwala na zwiększenie wydajności zaplanowanych przejazdów, a co za tym idzie, pozwala na zapobieganie tzw. pustych przebiegów, które sprawiają, że proces transportu, nadzorowany przez spedytora traci na rentowności.
Giełdy transportowe
Do niedawna giełdy transportowe stanowiły o sile digitalizacji w sektorze TSL. Giełdy, czyli platformy informacyjne, służące do kojarzenia przewoźników ze spedytorami i spedytorów z klientami, pozwalające na pozyskiwanie zleceń na doładunki w trakcie pokonywania trasy. - Giełdy transportowe pozwalają na realizację transakcji przez internet, co niweluje konieczność całej zbędnej „papierologii”, która zwłaszcza przy przewozach międzynarodowych mocno się piętrzy – mówi Katarzyna Syta, Prezes Zarządu KAES Logistics. Transakcje z użyciem giełd transportowych są dziś bezpieczne, bo skupiają dziesiątki tysięcy zweryfikowanych użytkowników, a same platformy były i pozostają świetnym miejscem do nawiązywania nowych kontaktów, a co za tym idzie – pozyskiwania nowych partnerów biznesowych i poszerzania ich katalogu. Dziś giełdy transportowe nadal cieszą się ogromną popularnością, ale zamiast jedynym narzędziem pracy są często… jednym z wielu.
Zarządzanie flotą i kontakt z kierowcą
Tak jak do niedawna pracę spedytora często utożsamiano z dziesiątkami – albo i setkami – maili przypadającymi na jedno zlecenie i nieustającymi rozmowami telefonicznymi to z klientem, to z przewoźnikiem, to z samym kierowcą, tak dziś technologia sprawia, że wszystko zmierza w kierunku ograniczenia często zbędnych rozmów i wiadomości wysyłanych pocztą elektroniczną. - Ułatwiają to coraz inteligentniejsze systemy monitoringu – na przykład GPS, który pozwala analizować styl prowadzenia kierowcy, wpływ jazdy na zużycie paliwa, sprawdzać, czy kierowca nie dokonuje gwałtownych i ryzykownych ruchów… I wreszcie – skontaktować się z nim w czasie rzeczywistym. To ważne również dla samego kierowcy, by mógł w każdej chwili skontaktować się ze spedytorem, który „opiekuje się” transportem – podkreśla Katarzyna Syta z KAES Logistics.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.