Nowy start - czy pandemia jest szansą dla młodych Polek?
Pandemia to czas, który zmienił życie codzienne i zawodowe wielu Polek, ale również ich nawyki. Kobiety nie mogą doczekać się przede wszystkim… normalności – tak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą IQS na zlecenie Promedica24. Okazuje się, że obecnie Polki częściej niż wcześniej przygotowują posiłki w domach, ograniczają wydatki i mają więcej czasu dla bliskich. Chętnie szukają również możliwości zatrudnienia i deklarują chęć wyjazdu do pracy sezonowej bądź tymczasowej.
Zmiany w domu i w pracy
Jak pokazują wyniki badania, pandemia ma największy wpływ na najmłodsze Polki. W grupie wiekowej 25-34 lata aż 80% kobiet częściej niż wcześniej gotuje posiłki, 70% ma więcej czasu dla bliskich, a dwie na trzy kobiety znajdują zdecydowanie więcej czasu dla siebie. Polki stały się również bardziej oszczędne (53%) oraz lepiej zorganizowane (55%). Co ciekawe, kobiety deklarują, że pandemia nie ma większego wpływu na ich związki – nie są ani zmęczone, ani podekscytowane możliwością spędzania większej ilości czasu z partnerami. W dobie pandemii zmieniło się jednak nie tylko życie codzienne kobiet – podejście Polek uległo zmianie również pod względem zawodowym. Aż 44% zapytanych w wieku 24-35 lat oraz 37% w wieku 35-44 lata, deklaruje, iż mimo posiadania pracy, wyraża chęć jej zmiany. To właśnie w najmłodszej grupie wiekowej Polki są bardziej otwarte na zatrudnienie – 36% najmłodszych kobiet byłaby gotowa podjąć sezonową pracę poza Polską, 34% pracę tymczasową lub na okresowym kontrakcie, a 31% stałą.
- Przeprowadzone przez nas badanie pokazało, że zarówno w warstwie ekonomicznej, jak i w życiu codziennym, pandemia dotyka przede wszystkim najmłodsze Polki. Wyjazd do pracy poza Polską może stanowić dla kobiet pewną formę odskoczni, jak również przynieść wymierne korzyści materialne – podkreśla Marta Rybicka, Business Unit Director, Grupa IQS.
W niektórych branżach pracy nie brakuje
Wiele państw europejskich zmaga się obecnie z problemem, jakim jest starzejące się społeczeństwo. Tylko w Polsce, jak informuje Główny Urząd Statystyczny, w ciągu najbliższych 30 lat odsetek osób starszych w Polsce będzie rósł i wyniesie niemal 13,7 mln, a więc ponad 40% ogółu społeczeństwa[1]. Skutki szybkiego starzenia się społeczeństwa już dziś widzimy w bogatych krajach zachodu, takich jak choćby Niemcy czy Holandia. W Niemczech odsetek osób starszych po 65 roku życia, wynosi 17,5 miliona osób i liczba ta będzie rosnąć[2]. Jednym ze skutków starzejącego się społeczeństwa jest niedostateczna liczba pracowników branży opiekuńczej. Dynamicznie rośnie też popyt w branży zdrowotnej.
- Mimo pandemii oraz związanego z nią „lockdownu”, dla wielu Polek obecny czas może stanowić ogromną szansę na rozwój zawodowy. Kobiety, które straciły dotychczasową pracę lub uświadomiły sobie, że niekoniecznie odnajdują się w tej, którą udało im się utrzymać, mogą pomyśleć o przebranżowieniu się i „nowym starcie” w życiu zawodowym. Praca w opiece senioralnej pozwala nabrać cennego doświadczenia oraz wiąże się z nauką języka, co daje pracownikowi przewagę konkurencyjną na przyszłość – mówi Agnieszka Niedziela, Dyrektor Marketingu w Promedica24.
Jak się okazuje, nie dla wszystkich młodych kobiet wyjazd do pracy poza Polską byłby nowym doświadczeniem. 28% procent Polek w wieku 25-34 lat co najmniej raz w życiu wyjechało za granicę do pracy sezonowej, a w przypadku pracy na kontrakcie oraz pracy stałej odsetek ten wynosi 13%.
[1] https://www.portalsamorzadowy.pl/polityka-i-spoleczenstwo/polsce-ubywa-mieszkancow-ale-przybywa-seniorow-gus-wskazuje-ze-ten-proces-sie-nasili,152790.html
[2] https://de.statista.com/themen/172/senioren/

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.