Nowy start - czy pandemia jest szansą dla młodych Polek?
Pandemia to czas, który zmienił życie codzienne i zawodowe wielu Polek, ale również ich nawyki. Kobiety nie mogą doczekać się przede wszystkim… normalności – tak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą IQS na zlecenie Promedica24. Okazuje się, że obecnie Polki częściej niż wcześniej przygotowują posiłki w domach, ograniczają wydatki i mają więcej czasu dla bliskich. Chętnie szukają również możliwości zatrudnienia i deklarują chęć wyjazdu do pracy sezonowej bądź tymczasowej.
Zmiany w domu i w pracy
Jak pokazują wyniki badania, pandemia ma największy wpływ na najmłodsze Polki. W grupie wiekowej 25-34 lata aż 80% kobiet częściej niż wcześniej gotuje posiłki, 70% ma więcej czasu dla bliskich, a dwie na trzy kobiety znajdują zdecydowanie więcej czasu dla siebie. Polki stały się również bardziej oszczędne (53%) oraz lepiej zorganizowane (55%). Co ciekawe, kobiety deklarują, że pandemia nie ma większego wpływu na ich związki – nie są ani zmęczone, ani podekscytowane możliwością spędzania większej ilości czasu z partnerami. W dobie pandemii zmieniło się jednak nie tylko życie codzienne kobiet – podejście Polek uległo zmianie również pod względem zawodowym. Aż 44% zapytanych w wieku 24-35 lat oraz 37% w wieku 35-44 lata, deklaruje, iż mimo posiadania pracy, wyraża chęć jej zmiany. To właśnie w najmłodszej grupie wiekowej Polki są bardziej otwarte na zatrudnienie – 36% najmłodszych kobiet byłaby gotowa podjąć sezonową pracę poza Polską, 34% pracę tymczasową lub na okresowym kontrakcie, a 31% stałą.
- Przeprowadzone przez nas badanie pokazało, że zarówno w warstwie ekonomicznej, jak i w życiu codziennym, pandemia dotyka przede wszystkim najmłodsze Polki. Wyjazd do pracy poza Polską może stanowić dla kobiet pewną formę odskoczni, jak również przynieść wymierne korzyści materialne – podkreśla Marta Rybicka, Business Unit Director, Grupa IQS.
W niektórych branżach pracy nie brakuje
Wiele państw europejskich zmaga się obecnie z problemem, jakim jest starzejące się społeczeństwo. Tylko w Polsce, jak informuje Główny Urząd Statystyczny, w ciągu najbliższych 30 lat odsetek osób starszych w Polsce będzie rósł i wyniesie niemal 13,7 mln, a więc ponad 40% ogółu społeczeństwa[1]. Skutki szybkiego starzenia się społeczeństwa już dziś widzimy w bogatych krajach zachodu, takich jak choćby Niemcy czy Holandia. W Niemczech odsetek osób starszych po 65 roku życia, wynosi 17,5 miliona osób i liczba ta będzie rosnąć[2]. Jednym ze skutków starzejącego się społeczeństwa jest niedostateczna liczba pracowników branży opiekuńczej. Dynamicznie rośnie też popyt w branży zdrowotnej.
- Mimo pandemii oraz związanego z nią „lockdownu”, dla wielu Polek obecny czas może stanowić ogromną szansę na rozwój zawodowy. Kobiety, które straciły dotychczasową pracę lub uświadomiły sobie, że niekoniecznie odnajdują się w tej, którą udało im się utrzymać, mogą pomyśleć o przebranżowieniu się i „nowym starcie” w życiu zawodowym. Praca w opiece senioralnej pozwala nabrać cennego doświadczenia oraz wiąże się z nauką języka, co daje pracownikowi przewagę konkurencyjną na przyszłość – mówi Agnieszka Niedziela, Dyrektor Marketingu w Promedica24.
Jak się okazuje, nie dla wszystkich młodych kobiet wyjazd do pracy poza Polską byłby nowym doświadczeniem. 28% procent Polek w wieku 25-34 lat co najmniej raz w życiu wyjechało za granicę do pracy sezonowej, a w przypadku pracy na kontrakcie oraz pracy stałej odsetek ten wynosi 13%.
[1] https://www.portalsamorzadowy.pl/polityka-i-spoleczenstwo/polsce-ubywa-mieszkancow-ale-przybywa-seniorow-gus-wskazuje-ze-ten-proces-sie-nasili,152790.html
[2] https://de.statista.com/themen/172/senioren/
Raport: 69% firm nie traktuje zrównoważonego rozwoju priorytetowo
Kamień zyskuje KFC: Dołącz do naszego zespołu i znajdź pracę blisko domu!
Robotnicy, mundurowi i właściciele firm nie boją się sztucznej inteligencji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.