Nowy start - czy pandemia jest szansą dla młodych Polek?
Pandemia to czas, który zmienił życie codzienne i zawodowe wielu Polek, ale również ich nawyki. Kobiety nie mogą doczekać się przede wszystkim… normalności – tak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą IQS na zlecenie Promedica24. Okazuje się, że obecnie Polki częściej niż wcześniej przygotowują posiłki w domach, ograniczają wydatki i mają więcej czasu dla bliskich. Chętnie szukają również możliwości zatrudnienia i deklarują chęć wyjazdu do pracy sezonowej bądź tymczasowej.
Zmiany w domu i w pracy
Jak pokazują wyniki badania, pandemia ma największy wpływ na najmłodsze Polki. W grupie wiekowej 25-34 lata aż 80% kobiet częściej niż wcześniej gotuje posiłki, 70% ma więcej czasu dla bliskich, a dwie na trzy kobiety znajdują zdecydowanie więcej czasu dla siebie. Polki stały się również bardziej oszczędne (53%) oraz lepiej zorganizowane (55%). Co ciekawe, kobiety deklarują, że pandemia nie ma większego wpływu na ich związki – nie są ani zmęczone, ani podekscytowane możliwością spędzania większej ilości czasu z partnerami. W dobie pandemii zmieniło się jednak nie tylko życie codzienne kobiet – podejście Polek uległo zmianie również pod względem zawodowym. Aż 44% zapytanych w wieku 24-35 lat oraz 37% w wieku 35-44 lata, deklaruje, iż mimo posiadania pracy, wyraża chęć jej zmiany. To właśnie w najmłodszej grupie wiekowej Polki są bardziej otwarte na zatrudnienie – 36% najmłodszych kobiet byłaby gotowa podjąć sezonową pracę poza Polską, 34% pracę tymczasową lub na okresowym kontrakcie, a 31% stałą.
- Przeprowadzone przez nas badanie pokazało, że zarówno w warstwie ekonomicznej, jak i w życiu codziennym, pandemia dotyka przede wszystkim najmłodsze Polki. Wyjazd do pracy poza Polską może stanowić dla kobiet pewną formę odskoczni, jak również przynieść wymierne korzyści materialne – podkreśla Marta Rybicka, Business Unit Director, Grupa IQS.
W niektórych branżach pracy nie brakuje
Wiele państw europejskich zmaga się obecnie z problemem, jakim jest starzejące się społeczeństwo. Tylko w Polsce, jak informuje Główny Urząd Statystyczny, w ciągu najbliższych 30 lat odsetek osób starszych w Polsce będzie rósł i wyniesie niemal 13,7 mln, a więc ponad 40% ogółu społeczeństwa[1]. Skutki szybkiego starzenia się społeczeństwa już dziś widzimy w bogatych krajach zachodu, takich jak choćby Niemcy czy Holandia. W Niemczech odsetek osób starszych po 65 roku życia, wynosi 17,5 miliona osób i liczba ta będzie rosnąć[2]. Jednym ze skutków starzejącego się społeczeństwa jest niedostateczna liczba pracowników branży opiekuńczej. Dynamicznie rośnie też popyt w branży zdrowotnej.
- Mimo pandemii oraz związanego z nią „lockdownu”, dla wielu Polek obecny czas może stanowić ogromną szansę na rozwój zawodowy. Kobiety, które straciły dotychczasową pracę lub uświadomiły sobie, że niekoniecznie odnajdują się w tej, którą udało im się utrzymać, mogą pomyśleć o przebranżowieniu się i „nowym starcie” w życiu zawodowym. Praca w opiece senioralnej pozwala nabrać cennego doświadczenia oraz wiąże się z nauką języka, co daje pracownikowi przewagę konkurencyjną na przyszłość – mówi Agnieszka Niedziela, Dyrektor Marketingu w Promedica24.
Jak się okazuje, nie dla wszystkich młodych kobiet wyjazd do pracy poza Polską byłby nowym doświadczeniem. 28% procent Polek w wieku 25-34 lat co najmniej raz w życiu wyjechało za granicę do pracy sezonowej, a w przypadku pracy na kontrakcie oraz pracy stałej odsetek ten wynosi 13%.
[1] https://www.portalsamorzadowy.pl/polityka-i-spoleczenstwo/polsce-ubywa-mieszkancow-ale-przybywa-seniorow-gus-wskazuje-ze-ten-proces-sie-nasili,152790.html
[2] https://de.statista.com/themen/172/senioren/

Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Konsument
Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.
Finanse
UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro. – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.