O pieniądzach jak Polak z Polakiem – czy finanse to łatwy temat?
Wbrew powszechnej opinii, Polacy w zdecydowanej większości deklarują, że pieniądze są dla nich naturalnym tematem rozmowy. Jednak jeśli spojrzy się głębiej, można zobaczyć, że co piąty z nas uważa rozmowę o finansach za źródło konfliktów, a 25% woli szukać informacji na ten temat w internecie, niż wśród najbliższych. Tak wynika z badań ING. Jak jest więc naprawdę i czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach?
Pieniądze są stałym elementem naszego życia, nic więc dziwnego, że przewijają się w naszych dyskusjach. Jak pokazało badanie ING, rozmowa o nich jest naturalna dla 68% Polaków. To bardzo dużo, biorąc pod uwagę obiegowe opinie mówiące, że rozmowy o naszych finansach przychodzą nam raczej z trudnością. Często to efekt normy kulturowej, przyzwyczajeń, czy doświadczeń wyniesionych z całego życia.
Rozmawiamy, ale ostrożnie
Pomimo deklarowania otwartości do rozmów, przyznajemy się też, że chętniej szukamy informacji o finansach w internecie (tak robi co czwarty badany) oraz do konfliktów wynikających z dyskusji o pieniądzach (19%). Powodem takiego stanu rzeczy może być to, jak duże znaczenie mają dla nas pieniądze. To nie tylko rzecz, ale środek służący realizacji naszych potrzeb, czy życiowe zabezpieczenie. Prawie 80% Polaków przyznaje, że oszczędności są bardzo ważne dla nich i ich rodzin.
Pogodzenie odmiennych zdań
Jak pokazuje badanie ING, pieniądze nie są także łatwym tematem dla par – 16% z nas nie lubi rozmawiać z drugą połówką na ten temat. Z badania wynika również, że 75% kobiet deklaruje, że podejmowało ten temat z partnerem w ciągu ostatniego tygodnia, ale twierdząco na to samo pytanie odpowiada jedynie 62% mężczyzn. Mamy więc do czynienia z różnicami zdań, które wpływają również na nasze bliskie relacje.
W rozmowie o pieniądzach powinniśmy nie tylko przedstawić swoje zdanie, ale również zobaczyć, co sprawia nam trudność w tej komunikacji. Kiedy już dowiemy się, czy wstydzimy się, czy może mamy odmienne zdanie, dużo łatwiej będzie nam dojść do kompromisu. Jak pokazało badanie ING, sama rozmowa jest dla nas naturalna, ale już jej jakość może być różna. A właśnie dbając o jakość komunikacji, bardzo wpływamy na nasze relacje, bo faktycznie przekazujemy to, co mamy w sobie. Aby nauczyć się rozmawiania o pieniądzach, trzeba spojrzeć na nie z innej perspektywy - tej drugiej strony, czyli naszego rozmówcy. To zupełnie naturalne, że jedno z nas może mieć podejście bardziej instrumentalne, a drugie bardziej emocjonalne. Im więcej będziemy mówić i argumentować, tym lepiej się zrozumiemy i nie będziemy utożsamiać rozmowy o finansach z konfliktem. – mówi Maria Rotkiel, psycholożka rodzinna i terapeutka, prowadząca podcasty „Porozmawiajmy o pieniądzach”.
Efektywna i szczera komunikacja nawet w tak ważnym temacie, jakim są pieniądze, jest możliwa. Aż 74% procent badanych przyznających się do bycia w szczęśliwym związku, zadeklarowało, że rozmawiało o pieniądzach w ostatnim tygodniu. Jak wiadomo – komunikacja to droga do zdrowej i szczęśliwej relacji.
Ten temat Maria Rotkiel porusza w nowym odcinku podcastu „Porozmawiajmy o pieniądzach” z profesor psychologii wrocławskiego SWPS, Agatą Gasiorowską YT: youtu.be/jm_BCYZKFTA, Spotify: open.spotify.com/episode/77gmoEC6HCZGwGwxI5iMVH oraz stand up Czesława Mozila
w rozrywkowej odsłonie akcji społecznej: youtube.com/watch?v=P0DdcifWGfI&feature=youtu.be
Więcej o akcji i badaniu „Porozmawiajmy o pieniądzach” na stronie: www.ing.pl/lp/porozmawiajmy-o-pieniadzach
* Badanie CAWI „Porozmawiajmy o pieniądzach” na reprezentatywnej próbie Polaków N=1000 zrealizowane
w czerwcu 2020 przez firmę Difference dla ING Banku Śląskiego.
Prognozy inwestycyjne Generali Investments TFI na 2025 rok
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy
Wprowadzenie instytucji tzw. ślepego pozwu pozwoli skuteczniej ścigać za naruszenie dóbr osobistych popełnione przez anonimowych internautów. Przepisy pozwolą na złożenie pozwu w sytuacji, gdy poszkodowany nie zna danych identyfikujących hejtera. Krajowa Rada Sądownictwa i Sąd Najwyższy ostrzegają, że nowelizacja może doprowadzić do znacznego przeciążenia sądów, a krótkie terminy na identyfikację sprawcy mogą skutkować wzrostem odszkodowań za przewlekłość postępowania.
Ochrona środowiska
Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa
1 stycznia weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy o odpadach, która nakłada na wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych obowiązek ich segregacji i zapewnienia dalszego ich zagospodarowania. To efekt implementacji unijnej dyrektywy. Ostateczną treść przepisów branża poznała w ostatnich tygodniach 2024 roku. Nie jest wciąż jasne, czy w przypadku budów dopuszczona będzie frakcja odpadów zmieszanych, których nie da się posegregować. Następnym krokiem będą prawdopodobnie poziomy recyklingu odpadów budowlanych, jakie przedsiębiorcy będą musieli zapewnić. Nowe obowiązki nie dotyczą osób fizycznych.
Handel
T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
– Współpraca na linii Unia Europejska – USA w ciągu czterech najbliższych lat rządów Donalda Trumpa może być trudna – ocenia europoseł Tobiasz Bocheński. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ostrzega, że potencjalne zmiany w polityce USA, w tym zwiększenie ceł, mogą dotknąć wszystkich partnerów Stanów Zjednoczonych. Dużą niewiadomą jest również kwestia wsparcia dla Ukrainy i ewentualnego zakończenia wojny. Polityka nowego prezydenta może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa całej Europy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.