Komunikaty PR

Badanie: Recykling i jego wpływ na zachowania zakupowe.

2023-03-15  |  10:15
Biuro prasowe

Najnowsze badania przeprowadzone w siedmiu europejskich krajach potwierdzają, że system kaucyjny nie tylko pozwala osiągać wysokie poziomy zbiórki opakowań napojowych, ale też wzbudza duże zaangażowanie konsumentów. Aż 93% badanych zwraca co najmniej 90% zużytych, objętych systemem opakowań. Kwotę zwróconej kaucji najczęściej wykorzystują oni na zakupy w tym samym sklepie, w którym ją otrzymali (87%). W badaniu przeprowadzonym przez TOMRA Collection wzięli udział konsumenci ze Słowacji, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Danii, Niemiec i Holandii.

Oddawanie do recyklingu zużytych opakowań po napojach weszło konsumentom w nawyk na  każdym z badanych europejskich rynków. Prawie wszyscy respondenci (aż 93%) zwracają co najmniej 90% całkowitej liczby objętych kaucją pojemników po napojach.

Tak duży procent zaangażowanych konsumentów to efekt zaprojektowanych i wdrożonych systemów kaucyjnych, w tym także kampanii edukacyjnych. Widzimy pełną świadomość wśród konsumentów co do efektów, jakie niosą za sobą ich codzienne nawyki. Nadają oni w ten sposób wartość surowcom, które mogą być wielokrotnie przetwarzane – mówi Konrad Robak, Country & Business Development Manager w TOMRA Collection Polska. – Badania TOMRA Collection wskazały zarówno główne motywacje wśród konsumentów, wspierające procesy recyklingowe, jak i rozwiązania, które mogłyby jeszcze bardziej uatrakcyjnić dotychczas funkcjonujące systemy kaucyjne – dodaje Konrad Robak.

4 główne powody, dla których Europejczycy chętnie angażują się w system kaucyjny 

Po pierwsze wartość kaucji. 76% respondentów wskazało ją jako główny powód zwrotu pustych butelek i puszek. Na drugim miejscu znalazła się troska o środowisko (59%), na kolejnym – chęć dbania o porządek w domu (44%). Ostatnim z powodów działania konsumentów, na który oddało głos 42% badanych, była czystość i zmniejszenie ilości śmieci w miejscach publicznych. Warto jednak wspomnieć o dwóch krajach, w których zdecydowanie przodowały argumenty środowiskowe – na to wskazywali najczęściej Szwedzi oraz Słowacy.

Aby zrozumieć, jak konsumenci angażują się w systemy zwrotu kaucji, w badaniu zwrócono uwagę na cztery obszary: wybór miejsca do oddania opakowań, wykorzystanie zwracanej kaucji, częstotliwość oraz liczbę oddawanych opakowań.

Konsumenci wybierają dany punkt do zwrotu opakowań w oparciu o swoje bieżące potrzeby. Dla właścicieli sklepów ważną informacją jest to, że konsument chce przeznaczyć zwróconą kwotę kaucji na zakupy w tym samym sklepie, w którym ją otrzymał. Zdeklarowało to aż 87% badanych – dodaje Konrad Robak.

Średnio 29% konsumentów ma dwa lub więcej ulubionych sklepów, w których zwracają zużyte opakowania po napojach. Niemniej ważna jest bliskość sklepu od domu, na co wskazało 26% respondentów. Duże znaczenie mają także kwestie organizacyjne czyli, w skrócie, wygodne opcje zwrotu, do których należą recyklomaty. 20% badanych wybiera placówki, w których znajdują się te urządzenia.

Co można poprawić w obecnych systemach kaucyjnych?

Oczekiwania konsumentów wobec sprzedawców detalicznych i dostawców rozwiązań recyklingowych stale rosną. Wielu respondentów (66%) chciałoby rozszerzyć obecny system kaucyjny o kolejny rodzaj opakowań. Wskazywano także na możliwość jeszcze szybszej obsługi przy oddawaniu opakowań – 48% respondentów chciałoby korzystać z recyklomatów, do których mogliby wrzucać kilka lub więcej opakowań jednocześnie, przy czym wskaźnik ten jest jeszcze wyższy w Szwecji (66%), Norwegii (65%) i Niemczech (51%). Przy dzisiejszym, coraz bardziej cyfrowym stylu życia i poszukiwaniu wygody, zainteresowanie wśród respondentów zyskują również elektroniczne wypłaty. 36% stwierdziło, że chciałoby otrzymać zwrot kaucji na kartę lojalnościową lub aplikację (odsetek ten był najwyższy w Szwecji i Finlandii, odpowiednio 46% i 41%), a 31% chciało otrzymać cyfrowy bon zamiast papierowego.

Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem ankiet online w siedmiu krajach (Szwecja, Norwegia, Finlandia, Dania, Niemcy, Holandia i Słowacja) w listopadzie 2022 roku. Na każdym rynku przebadano 1000 konsumentów w wieku 18-70 lat, zwracających pojemniki po napojach co najmniej co drugi miesiąc. 

Pełną treść raportu, który miał swoją premierę podczas międzynarodowych targów EuroShop 2023 w Düsseldorfie, można pobrać tutaj: TOMRA Collection Consumer Research Report - https://collection.tomra.com/consumer-research-report

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc Biuro prasowe
2024-04-25 | 08:00

W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc

Razem po czystsze środowisko W czasie kampanii Kręci Nas Recykling – między 21 marca a 22 kwietnia, na terenie całego kraju zorganizowanych zostało ponad 70 akcji sprzątania
Ochrona środowiska Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]
2024-04-22 | 15:00

Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]

Śmieci to zmora naszych czasów. Wróg, o tyle niebezpieczny, że za rozprzestrzenia się w zastraszającym tempie po niemal całej planecie, a czas jego rozkładu jest zazwyczaj
Ochrona środowiska Dzień Ziemi już 22.04, w tym roku pod hasłem Planeta kontra tworzywa sztuczne
2024-04-17 | 01:00

Dzień Ziemi już 22.04, w tym roku pod hasłem "Planeta kontra tworzywa sztuczne"

22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi - święto ustanowione w 1970 roku, które ma na celu promowanie postaw proekologicznych i uświadamianie problemów ochrony środowiska. W tym roku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.