Badanie: Recykling i jego wpływ na zachowania zakupowe.
Najnowsze badania przeprowadzone w siedmiu europejskich krajach potwierdzają, że system kaucyjny nie tylko pozwala osiągać wysokie poziomy zbiórki opakowań napojowych, ale też wzbudza duże zaangażowanie konsumentów. Aż 93% badanych zwraca co najmniej 90% zużytych, objętych systemem opakowań. Kwotę zwróconej kaucji najczęściej wykorzystują oni na zakupy w tym samym sklepie, w którym ją otrzymali (87%). W badaniu przeprowadzonym przez TOMRA Collection wzięli udział konsumenci ze Słowacji, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Danii, Niemiec i Holandii.
Oddawanie do recyklingu zużytych opakowań po napojach weszło konsumentom w nawyk na każdym z badanych europejskich rynków. Prawie wszyscy respondenci (aż 93%) zwracają co najmniej 90% całkowitej liczby objętych kaucją pojemników po napojach.
– Tak duży procent zaangażowanych konsumentów to efekt zaprojektowanych i wdrożonych systemów kaucyjnych, w tym także kampanii edukacyjnych. Widzimy pełną świadomość wśród konsumentów co do efektów, jakie niosą za sobą ich codzienne nawyki. Nadają oni w ten sposób wartość surowcom, które mogą być wielokrotnie przetwarzane – mówi Konrad Robak, Country & Business Development Manager w TOMRA Collection Polska. – Badania TOMRA Collection wskazały zarówno główne motywacje wśród konsumentów, wspierające procesy recyklingowe, jak i rozwiązania, które mogłyby jeszcze bardziej uatrakcyjnić dotychczas funkcjonujące systemy kaucyjne – dodaje Konrad Robak.
4 główne powody, dla których Europejczycy chętnie angażują się w system kaucyjny
Po pierwsze wartość kaucji. 76% respondentów wskazało ją jako główny powód zwrotu pustych butelek i puszek. Na drugim miejscu znalazła się troska o środowisko (59%), na kolejnym – chęć dbania o porządek w domu (44%). Ostatnim z powodów działania konsumentów, na który oddało głos 42% badanych, była czystość i zmniejszenie ilości śmieci w miejscach publicznych. Warto jednak wspomnieć o dwóch krajach, w których zdecydowanie przodowały argumenty środowiskowe – na to wskazywali najczęściej Szwedzi oraz Słowacy.
Aby zrozumieć, jak konsumenci angażują się w systemy zwrotu kaucji, w badaniu zwrócono uwagę na cztery obszary: wybór miejsca do oddania opakowań, wykorzystanie zwracanej kaucji, częstotliwość oraz liczbę oddawanych opakowań.
– Konsumenci wybierają dany punkt do zwrotu opakowań w oparciu o swoje bieżące potrzeby. Dla właścicieli sklepów ważną informacją jest to, że konsument chce przeznaczyć zwróconą kwotę kaucji na zakupy w tym samym sklepie, w którym ją otrzymał. Zdeklarowało to aż 87% badanych – dodaje Konrad Robak.
Średnio 29% konsumentów ma dwa lub więcej ulubionych sklepów, w których zwracają zużyte opakowania po napojach. Niemniej ważna jest bliskość sklepu od domu, na co wskazało 26% respondentów. Duże znaczenie mają także kwestie organizacyjne czyli, w skrócie, wygodne opcje zwrotu, do których należą recyklomaty. 20% badanych wybiera placówki, w których znajdują się te urządzenia.
Co można poprawić w obecnych systemach kaucyjnych?
Oczekiwania konsumentów wobec sprzedawców detalicznych i dostawców rozwiązań recyklingowych stale rosną. Wielu respondentów (66%) chciałoby rozszerzyć obecny system kaucyjny o kolejny rodzaj opakowań. Wskazywano także na możliwość jeszcze szybszej obsługi przy oddawaniu opakowań – 48% respondentów chciałoby korzystać z recyklomatów, do których mogliby wrzucać kilka lub więcej opakowań jednocześnie, przy czym wskaźnik ten jest jeszcze wyższy w Szwecji (66%), Norwegii (65%) i Niemczech (51%). Przy dzisiejszym, coraz bardziej cyfrowym stylu życia i poszukiwaniu wygody, zainteresowanie wśród respondentów zyskują również elektroniczne wypłaty. 36% stwierdziło, że chciałoby otrzymać zwrot kaucji na kartę lojalnościową lub aplikację (odsetek ten był najwyższy w Szwecji i Finlandii, odpowiednio 46% i 41%), a 31% chciało otrzymać cyfrowy bon zamiast papierowego.
Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem ankiet online w siedmiu krajach (Szwecja, Norwegia, Finlandia, Dania, Niemcy, Holandia i Słowacja) w listopadzie 2022 roku. Na każdym rynku przebadano 1000 konsumentów w wieku 18-70 lat, zwracających pojemniki po napojach co najmniej co drugi miesiąc.
Pełną treść raportu, który miał swoją premierę podczas międzynarodowych targów EuroShop 2023 w Düsseldorfie, można pobrać tutaj: TOMRA Collection Consumer Research Report - https://collection.tomra.com/consumer-research-report
![Amazon zasila już całą swoją globalną działalność w 100 proc. energią odnawialną Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_469036137,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Amazon zasila już całą swoją globalną działalność w 100 proc. energią odnawialną
![Co 3. Polak nie wie o tegorocznych zmianach w opłatach za plastikowe opakowania](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_573014893,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Co 3. Polak nie wie o tegorocznych zmianach w opłatach za plastikowe opakowania
![Grupa Kingfisher ogłasza nowe cele dekarbonizacji w zakresie 3](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_736101424,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Grupa Kingfisher ogłasza nowe cele dekarbonizacji w zakresie 3
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/headway-5qgiuubxkwm-unsplash,w_274,_small.jpg)
Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Problemy społeczne
Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki
![](https://www.newseria.pl/files/11111/izdebski-awaria-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie, a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.
Ochrona środowiska
Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wiatraki-nowelizacja-2-foto2,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.